Friday, September 6, 2013

AL-HAWI LI AL-FATAWI (الحاوي للفتاوي)


Kitab  al-Hawi li al-Fatawi  (الحاوي للفتاوي ) merupakan sebuah kitab yang menghimpunkan fatwa-fatwa yang telah dikeluarkan oleh al-Imam al-Hafizh Jalaluddin Abdul Rahman bin Abu Bakr bin Muhammad al-Suyuthi (911H) dalam berbagai masalah yang dikemukakan umat Islam pada zamannya.

Dalam kitab ini, terdapat banyak persoalan yang telah dijawab oleh al-Suyuthi meliputi  masalah fiqh, ilmu tafsir, hadis, usul fiqh, ‘aqidah, ilmu bahasa ‘Arab (nahu, i’rab) dan berbagai bidang ilmu yang lain. Di samping itu, dalam kitab ini juga disertakan beberapa risalah yang telah disusun oleh al-Suyuthi mengenai beberapa masalah agama yang timbul pada zamannya. 

Di antara isu-isu yang disentuh oleh al-Suyuthi dalam kitab ini ialah beberapa isu yang agak kontroversi dan masih dibincangkan dan diperdebatkan pada masa kini, seperti isu sambutan mawlidur Rasul, zikir secara berjemaah dan sebagainya.  

Berdasarkan edisi ‘Arabnya yang diterbitkan Dar al-Kutub al-Ilmiyah, Beirut – Lebanon pada tahun 1982, kitab ini dicetakkan dalam dua jilid (juz). 

Edisi terbitan ini boleh dibaca ebooknya melalui fail PDF dan didownload di pautan: CoverJuz 1Juz 2  atau di pautan;  http://www.galerikitabkuning.com/2013/04/al-hawi-lil-fatawa.html

Kitab ini juga boleh dibaca secara online di pautan berikut;  http://www.al-eman.com/%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%AA%D8%A8/الحاوي%20للفتاوي%20***/i254&p1.  

Semoga bermanfaat.

22 comments:

  1. Assalamu alaikum akhi...
    Semoga antum ( admin ) selalu dalam kesehatan dan kebaikan dari ALLAH.
    maaf ,ana mau tanya untuk "link" download kitab Hawi Li'l Fatawa karya Imam Suyuthi kok tidak bisa di akses...ana sudah lama ingin memiliki file kitab ini sebagai media belajar DIEN ini...
    Jazakalloh
    Salam takzim dari ana di lombok - NTB ,

    Muhammad

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumussalam. terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. saya telah menyemak kembali link tersebut, memang ia sudah tidak berfungsi lagi. mungkin telah dihilangkan. dahulu saya telah mendownload kitab tersebut (file PDF), jika saudara mahu, saya boleh bagi melalui email.

      Delete
    2. ana juga mau akhy, bisa dikirim lewat email anak saya husnaya@gmail.com syukron🙏

      Delete
    3. Boleh minta juga akhi

      riansofiyan@gmail.com

      Delete
  2. Assalamualaikum... Wr.wb maaf apa boleh saya kirim filenya saudaraku... Semoga ini bisa membantu saya mencari jalan kepada ilmu HAK yang terang.. Amin

    ReplyDelete
  3. assalam tuan, belh tolong emailkan kitab tu..terima kasih

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam. Insya Allah, saya boleh hantarkan kitab ini (dlm file pdf), jika anda bagi alamat email nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mohon dkrim ke ane juga akhi,syukron katsir...min indon,riau

      Delete
    2. Saudaraku, mohon bisa dihantarkan ke ana jg di deswin.dzulka@gmail.com

      Delete
    3. Ana juga mahu.... hariz19haikal@gmail.com

      Delete
    4. Assalamu alaikum Ustazd..ijin bolehkah sy mendapatkan kitab Al Hawi lil Fatawi ? ini Email saya Ustazd..smd.aston@gmail.com Suwun Wassalam

      Delete
  5. Assalamu'alaikum , ana jg mau akhy

    ReplyDelete
  6. Salam. Saya telah memaparkan link baru bagi memuat turun kitab al-Hawi li al-Fatawa karya Imam al-Suyuthi. Sesiapa yang berminat boleh cuba mendownload... terima kasih.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh
    Saya juga mau. Ini gmail saya : raffsanjania@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Minta diemail juga ya kitabnya
    sky_haiven@yahoo.com

    ReplyDelete
  9. Assalaamu'alaikum... kalau boleh, saya juga mau file kitabnya, terimakasih sebelumnya, emailnya: nurjamilayi@yahoo.com

    ReplyDelete
  10. wa'alaikumussalam. maaf baru baca. komen yang ditulis di sini tidak bersambung ke email saya. oleh itu apabila buka artikel ini baru saya tahu ada komennya. kitab al-hawi ini boleh terus didownload di link yang saya letak dalam artikel di atas. lihat (Cover, Juz 1, Juz 2).

    ReplyDelete
  11. Bosleh dkirim syaikh ke tribenk@yahoo.co.id

    ReplyDelete
  12. sukron ustdz telah membagikan link dowladnya

    ReplyDelete