Wednesday, September 26, 2018

Minhaj al-Muslim (منهاج المسلم)


Kitab Minhaj al-Muslim (منهاج المسلم) Ia merupakan sebuah karya Syaikh Abu Bakr Jabir bin Musa al-Jazairi (1924-2018), seorang ulama terkenal dari Madinah, Arab Saudi. Kitab ini dianggap sebagai sebuah ensiklopedia yang memaparkan ajaran Islam meliputi bidang akidah, adab, akhlak, ibadat dan muamalat. 

Menurut Syaikh Abu Bakr al-Jazair, beliau menyusun kitab Minhajul Muslim ini atas permintaan seorang kawan beliau yang berada di Wujdah, Maghribi untuk menuliskan kepada mereka dan kemudian syaikh mengabulkan permintaan tersebut dengan cara mengumpulkan bahan-bahan rujukan yang diperlukan dan tidak lupa berdoa supaya diberikan kemudahan dalam menyusun buku tersebut.

Kitab ini terdiri dari 5 bab dan setiap bab dibahagikan pula kepada beberapa fasal, iaitu;

a)     Bab Aqidah, terdiri dari  17 fasal,
b)     Bab Etika (Adab), terdiri dari 14 fasal,
c)      Bab Akhlak, terdiri dari 2 fasal,
d)     Bab Ibadah, terdiri dari 14 fasal,
e)     Bab Mu’amalah, terdiri dari 13 fasal

Setiap fasal dari bab ibadah dan mu’amalah terdapat materi yang terkadang banyak dan terkadang sedikit. Menurut Syaikh Jabir buku tersebut memuat prinsip-prinsip Islam berserta cabang-cabangnya, kitab Minhajul Muslim merupakan panduan jalan hidup orang Muslim, yang dapat dijadikan pegangan oleh individu, keluarga dan organisasi.

Berbagai permasalahan pokok dihuraikan secara transparan dan padat, mengacu kepada dalil-dalil yang akurat dan kuat, kerana Syaikh Abu Bakr al-Jazair memiliki komitmen yang tinggi untuk mengikuti jejak salafush-shalih, terlepas dari dalil-dalil yang meragukan, apalagi dha’if, seperti yang biasa menghiasi buku-buku lain.

Belum genap dua tahun, kitab tersebut telah rampung sehingga pada cetakan-cetakan berikutnya buku ini benar-benar sudah disempurnakan sehingga layak untuk dipelajari dan diamalkan bagi kalangan muslim. Disebabkan pada cetakan pertama hingga cetakan ketiga buku tersebut laris terjual di kalangan masyarakat, maka pada cetakan yang keempat beliau menambahkan fasal baru 1aitu Ilmu Faraid yang terdapat pada bab mu’amalah serta melengkapi harakat (baris) pada nash yang ada. Beliau juga menambahkan satu fasal lagi, iaitu perlumbaan, memanah, olahraga dan akal pada bab mu’amalah.  

Sementara ciri bahasan dalam kitab-kitab fiqh secara umum ialah mengemukakan pendapat para imam, para mazhab, dengan dalih masalah khilafiyah atau mengacu kepada hadis kemudian memilih pendapat yang paling benar di antara pendapat berbagai mazhab, seperti yang pernah ditulis oleh Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam al Syafi’i dan Imam Ahmad, jika terdapat nash atau dalil yang tidak pasti datangnya dari al-Qur’an dan Sunnah kerana keduanya adalah sumber kekuatan dan kebaikan di semua waktu dan tempat.

Bab-bab yang disusun oleh Syaikh Abu Bakr cukup lengkap dan mudah bagi kita untuk menemukan permasalahan sesuai sub judul yang kita inginkan. Buku tersebut dikemas secara sistematik dengan gaya bahasa yang menarik dan mudah difahami. Sehingga tidak heran jika buku ini telah dicetak berulang kali dalam edisi aslinya dan tersebar luas di banyak negara.

Bahkan beliau berani mengklaim bahwa jika kaum muslimin mengamalkan manhaj ini dalam bab aqidah atau bab fiqh atau bab etika (akhlak), bererti ia telah mengamalkan syariat Allah dan petunjuk sunnah Rasulullah. Jadi beliau tidak mendasarkan pemahamannya kepada mazhab tertentu saja, karena beliau mengungkapkan seandainya ini beliau lakukan tentu beliau sangat mampu melakukannya.

Ini artinya beliau tidak taqlid dan ta’ashub madzhabiyyah sebagaimana orang-orang yang suka mendasarkan pendapatnya kepada salah satu pendapat saja dan meninggalkan yang lain, ternyata pendapat yang lain itu justru lebih rajih dan shahih.

Sistematika kitab ini adalah dengan mengungkapkan terlebih dahulu pokok permasalahan yang dilanjutkan dengan adanya dalil dari al-Qur’an maupun sunnah, adanya penjelasan tentang lafadh yang diara sulit untuk dipahami –yang belum bisa dikatakan dengan syarah- akan tetapi hanya sebatas semacam mufradat dari kata yang dipandang susah difahami. Kitab ini juga didasarkan pada dalil ‘aqli.

Yang membezakan buku ini dari buku-buku sirah Nabi saw. lainnya adalah huraiannya yang lugas sekaligus menyejukkan. Buku ini tidak hanya berisikan paparan sejarah semata, namun juga kaya dengan ulasan-ulasan ayat al-Qur’an dan hadits yang berkaitan dengan fragmen-fragmen dalam kehidupan Nabi Muhammad saw.

Buku ini menunjukkan kepada setiap muslim-dan bahkan setiap orang-bahwa Rasulullah saw. adalah contoh tertinggi dalam segenap aspek kehidupan. Kerananya, buku ini pun menutup setiap paparan episod sejarah beliau saw. dengan kesimpulan berupa intisari, hikmah, dan teladan yang boleh dipetik dari episode terkait untuk diikuti. Karya ini akan menghantarkan kita mengarungi keluasan samudera rahmat, keluhuran akhlak, dan keunggulan budi pekerti.

Kitab ini boleh dimuat turun di pautan منهاج المسلم

No comments:

Post a Comment