Thursday, August 30, 2018

al-Nihayah Syarh al-Ghayah wa Taqrib


Kitab al-Nihayah[1] Syarh al-Ghayah wa al-Taqrib (النهاية شرح الغاية والتقريب) adalah sebuah karya fiqh mazhab Syafi’i  yang disusun oleh al-Imam Abu al-Fadhl Waliyuddin al-Bashir al-Syafi’i, iaitu seorang ulama yang hidup pada kurun ke 10 Hijrah. 

Kitab ini disusun sebagai huraian (syarah) bagi kitab al-Ghayah wa al-Taqrib (الغاية والتقريب), iaitu sebuah  matan fiqh yang disusun oleh karya Imam Abu Syuja’ Ahmad bin al-Husain  al-Asfahani (593H).

Berdasarkan edisi cetakan yang diterbitkan oleh Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah – Beirut,(cet. 2) pada tahun 2010, ketebalan kitab ini merangkumi 392 halaman. Kitab ini boleh dimuat turun di pautan https://ia802300.us.archive.org/25/items/uvtp2/uvtp2.pdf.




[1]Selain kitab ini, terdapat kitab lain yang berkaitan dengan matan al-Ghayah wa al-Taqrib, yang juga berjudul al-Nihayah. Kitab ini berjudul al-Nihayah fi Ikhtishar  al-Ghayah (النهاية في اختصار الغاية), karya Imam Abu Zakariyya Yahya bin Syaraf al-Nawawi (). Kitab ini disusun sebagai ringkasan bagi matan Abu  Syuja’ al-Ashbahani (). Kitab al-Nihayah ini kemudiannya telah dihurai (syarah) oleh Imam al-Hishni. Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment