Monday, August 13, 2018

Fatwa Imam al-Nawawi


Buku “Fatwa Imam al-Nawawi” yang ingin dikongsi bersama pembaca ini adalah sebuah karya terjemahan bahasa Melayu bagi kitab  Fatawa al-Imam al-Nawawi (فتاوى الإمام النووي) , iaitu sebuah kitab yang menghimpunkan beberapa fatwa yang pernah dikeluarkan oleh Imam Abu Zakariyya Yahya bin Syaraf al-Nawawi (676H).

Karya asal (edisi Arab) buku ini adalah disusun oleh salah seorang murid Imam al-Nawawi sendiri, iaitu Imam al-Hafizh 'Alauddin 'Ali bin Ibrahim Ibn al-'Aththar al-Dimasyqi (654-724H),  yang menunaikan baktinya buat gurunya sebagai janji setia kebaktian demi meneruskan jariah ilmu yang berkekalan.

Manakala bagi edisi terjemahan yang diterbitkan oleh Telaga Biru Sdn. Bhd ( Cetakan 1-2018) ini pula diterjemahkan oleh Izham Hakimi bin Redzan, Ahmad Arif bin Zulkefli dan Ahmad Afiq Irshad bin Omar. Ketebalan buku ini merangkumi 304 halaman. 

Edisi terjemahan bahasa Melayu ini cuba untuk mendekatkan masyarakat kepada satu seni penulisan fatwa yang malar segar dan dipersembahkan dengan bahasa yang lebih mudah untuk dihadam kefahamannya.

No comments:

Post a Comment