Monday, February 13, 2017

KAJIAN KITAB MUNYAH AL-MUSHALLI SIRI 15 (AKHIR)


Kelebihan Bangun Malam [1]


Dan demikian lagi setengah daripada yang tiada dituntut berjemaah sembahyang Tahajjud, iaitu sembahyang malam kemudian daripada tidur. Sekurang-kurangnya dua rakaat. Adalah empat rakaat atau enam rakaat atau delapan rakaat afdal[2].


واعلم[3] أن قيام الليل من أثقل شيء على النفس ولا سيما بعد النوم،

Maka sayugianya kita memelihara akan segala sembahyang yang tersebut itu barang sedapatnya, istimewa pula pada sangat-sangat kita kerjakan[4]  sembahyang malam kerana ia terlebih sangat berat sesuatu atas nafsu[5], lebih-lebih lagi selepas bangun daripada tidur[6] .


وإنما يصير خفيفاً بالاعتياد والمداومة، والصبر على المشقة، والمجاهدة في أول الأمر.

Dan sesungguhnya jadi ringan apabila dikekalkan atasnya, sabar atas kepayahannya dan melawan akan nafsunya pada permulaannya.


ثم بعد ذلك ينفتح باب الأنس بالله تعالى وحلاوة المناجاة له، ولذة الخلوة به عز وجل.

Kemudian daripada demikian itu jadi dibukakan dia pintu berjinak-jinak ia dengan Allah 'Azza wa Jalla, manis munajat dan lazat ia bersunyi-sunyi dengan Tuhannya.


 وعند ذلك لا يشبع الإنسان من القيام، فضلاً عن أن يستثقله أو يكسل عنه، كما وقع ذلك للصااحين من عباد الله .

Dan pada ketika yang demikian itu tiada kenyang seseorang daripada berdiri, [sebagaimana yang berlaku kepada ]  orang solihin [dari kalangan hamba-hamba Allah][7].


       
وأخبارهم في ذلك كثيرة مشهورة. وقد صلَّى خلائق منهم الفجر بوضوء العشاء رضي الله عنهم (أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ)[الأنعام:90].

Seperti beberapa riwayat yang masyhur daripada hal mereka itu[8]. Setengah daripadanya  orang yang sembahyang shubuh dengan air sembahyang Isyak. {Mereka itulah orang yang dapat penunjuk daripada Allah. Maka dengan penunjuk mereka itu kita ikut}[9]


وإن عجزتَ عن كثير من القيام بالليل فلا تعجز عن القليل منه.

Dan jika lemah daripada banyak, maka kerjakan sedikit barang kuasanya [10]. 

وقد ورد في بعض الآثار: أن من يكثر النوم بالليل يأتي فقيراً يوم القيامة. والإكثار من النوم الذي فيه ذهاب بركة العمر وضياع الوقت
[11]

Maka datang pada hadis[12] , bahawasanya orang yang  banyak tidur malam itu datang pada hari kiamat fakir. Dan lagi orang yang banyak tidur menghilangkan berkat umurnya dan sia-sia waktunya,  { yang ia (adalah) modalnya }[13].



Amalan Perlu Istiqamah[14]


واعلم أن القليل الدائم خير من الكثير المنقطع، وقال عليه الصلاة والسلام : (أحب الأعمال إلى الله أدومها وأن قل).

Ketahui olehmu, amal yang berkekalan terlebih baik daripada banyak yang putus. Sabda Nabi saw ; “ Yang terlebih kasih amal kepada Allah Ta’ala itu yang dikekalkan dia dan jika sedikit sekalipun”.[Riwayat al-Bukhari dan Muslim daripada ‘Aisyah].



وليتخذ هذا القارئ المذكور ورداً لازماً يواظب عليه، ويقضيه إذا فاته، حتى تعتاد النفس المواظبة وتتمرَّن على المداومة، ولا يفوته إلا لعذر.

Wahai pembaca ! jadikanlah perkara ini sebagai amalan yang biasa dilakukan, [ dan sunat mengqadakan sembahyang sunat yang tersebut itu apabila luput ][15], sehingga menjadi menjadi kebiasaan diri melakukannya secara berterusan dan berkekalan, serta tidak meninggalkannya melainkan kerana keuzuran[16].


 [17] .اللهم اجعلنا من المحافظين والمقيمين الصلاة المخلصين لوجهك الكريم يا رب العالمين


[1]Tajuk kecil berdasarkan kitab al-Nashaa-ih (hal. 138-142), S. Ahmad Semait (hal. 154). Syaikh Daud Fathani telah meringkas  pembicaraan mengenai solat tahajud ini. di mana beliau hanya memetik beberapa  petikan dari al-Nashaih bagi mengisi kitab Munyah al-Mushalli (HWM Shaghir , hal. 129).
[2] Petikan dari HWM Shaghir, hal. 129 ).
[3] Perkataan ( واعلم ) bererti  “ dan ketahuilah ” ia telah ditinggalkan oleh Syaikh Daud. Beliau telah membuat pengubahsuaian dengan menggantikannya dengan susun kata yang lain.
[4] Petikan ini bukan terjemahan teks Arab di atas, ia disebutkan oleh Syaikh Daud Fathani bagi menyesuaikan dengan susun ayat dalam kitab Munyah al-Mushalli, yang menerangkan mengenai  solat-solat sunat.
[5] Ini merupakan terjemahan bagi ayat (  أن قيام الليل من أثقل شيء على النفس ) di atas.
[6] Tambahan pentahkik berdasarkan teks asal yang bergaris di atas. Nampaknya Syaikh Daud  telah meringkaskan  nukilannya dengan meninggalkan sebahagian dari teks asalnya. Lihat al-Nashaih (hal.140)
[7] Petikan dalam [ ] adalah tambahan penyusun sebagai terjemahan petikan yang bergaris dalam teks Arabnya. Syaikh Daud Fathani nampaknya telah meringkaskan terjemahannya.
[8] Syaikh Daud Fathani telah membuat perubahan susunan terjemahan petikan وأخبارهم في ذلك كثيرة مشهورة, bagi menyesuaikannya dengan susunan kitab Munyah Mushallinya. Syed Ahmad Semait menterjemahkannya “ Memang terdapat banyak cerita-cerita mengenai orang-orang beribadat di waktu malam itu” (hal. 159).
[9] Dalam al-Nashaa-ih, ia merupakan maksud bagi ayat al-Quran, iaitu ayat 90, surah al-An-'am.
[10] al-Nashaih (hal. 141), S.Ahmad Semait (hal. 159).
[11] Petikan ini asalnya adalah kata-kata penyusun al-Nashaih yang terletak sebelum perkataan وقد ورد في بعض الآثار, sengaja diubahsuai di sini agar ia sesuai dengan susunan petikan dalam Munyah al-Mushalli.                                                                                          
[12] Dalam al-Nashaa-ih: ( قد ورد في بعض الآثار  ) yang diterjemahkan dalam S. Ahmad Semait (hal.158) sebagai “ Tersebut dalam athar……. " .
[13] Tambahan daripada Syeikh Daud Fathani.
[14] al-Nashaih (hal. 142), HWM Shaghir (hal. 134)
[15] Terjemahan Syaikh Daud Fathani  bagi teks Arab yang bergaris di atas. Ia merupakan perkataan terakhir Syaikh Daud Fathani dalam Munyah al-Mushalli yang membicarakan mengenai sembahyang. Lihat HWM Shaghir (hal. 134)
[16] Tambahan pentahkik sebagai terjemahan bebas teks Arab di atas. Hanya teks yang bergaris sahaja yang dipetik dan diterjemahkan oleh Syaikh Daud Fathani. Lihat nota 15.
[17] Doa ini disebutkan oleh Syaikh Daud Fathani pada akhir kitab Munyah al-Mushalli yang membicarakan sembahyang. Selepasnya Syaikh Daud Fathani menambah Tatimmul Fa-idah yang menerangkan mengenai “ raja dan barang yang bergantung akandia ”. al-Hamdulillah tamat sudah kajian saya mengenai kitab Munyah al-Mushalli ini secara ringkas Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment