Maka adalah ia [meninggalkan
sembahyang lima waktu][3] daripada
yang terlebih diingkar daripada segala yang mungkar dan terlebih akbar daripada
kabair dan terlebih afhasy daripada segala muharramat[4].
وقد ورد عن رسول الله -صلَّى الله عليه وآله
وسلَّم- الأحاديث الصحيحة الكثيرة بكفر تارك الصلاة .
Dan telah datang hadis [shahih
yang banyak][5]
daripada Rasulullah
saw dengan mengkufurkan orang yang meninggalkan sembahyang.
وقال عليه الصلاة والسلام : (العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة، فمن تركها فقد كفر).
Sabda Nabi saw; “ Bermula janjian yang antara kami
dan antara mereka itu sembahyang, maka barang siapa meninggalkan dia, maka
sanya telah kufur ia ”. [R. Ahmad dan Ashhab al-Sunan]
وقال عليه الصلاة والسلام :((من ترك
الصلاة متعمداً فقد كفر جهاراً).
Dan lagi
sabda Nabi saw; “ Barangsiapa meninggalkan sembahyang dengan sengahaja[6], maka sanya
telah kafir hal keadaannya nyata ”. [R.
al-Thayalisi dari Anas bin Malik]
وفي الحديث الآخر: (من ترك الصلاة متعمداً
فقد برئت منه ذمة الله وذمة رسوله).
Dan pada hadis yang lain; “ Barang
siapa meninggalkan sembahyang maka sungguhnya telah lepaslah ia daripadanya
janjian Allah Ta’ala dan janjian Rasul-Nya ”.
وقال عليه الصلاة والسلام : (من حافظ على
الصلاة كانت له نوراً وبرهاناً ونجاة يوم القيامة، ومن لم يحافظ عليه لم تكن له
نوراً ولا برهاناً ونجاة، وكان يوم القيامة مع فرعون وقارون وهامان وأبي بن خلف).
Dan lagi sabda Nabi saw; “ Barang siapa memeliharakan atas
sembahyang adalah ia baginya nur dan burhan [yakni petunjuk][7] dan kelepasan pada hari kiamat. (dan) barang
siapa tiada memeliharakan atasnya, tiada
ada nurnya dan burhan dan kelepasan dan adalah pada hari kiamat serta Fir’aun
dan Qarun dan Haman dan Ubai anak Khalaf ”.[R. Ahmad dan Ibn Hibban daripada Abdullah bin Amru al-‘Ashr]
فقد وقع التصريح من رسول الله -صلَّى الله
عليه وآله وسلَّم- بكفر تارك الصلاة وكذلك ورد عن الصحابة والسلف الصالح حتى قال
بعضهم :
Maka sungguhnya telah dinaskan daripada beberapa hadis Rasulullah saw
dengan kufur yang meninggalkan sembahyang dan demikian lagi datang daripada
beberapa ahabat dan Salaf yang soleh-soleh
hingga berkata setengah daripada mereka itu;
ما سمعت أصحاب رسول الله -صلَّى الله عليه وآله
وسلَّم- يقولون في شيء من الأعمال: إن تركه كفر إلا الصلاة ،
“ Tiada aku dengar Shahabat saw berkata mereka itu pada suatu
daripada segala amal jika meninggalkan dia jadi kafir melainkan sembahyang
”.
فإياك وترك الصلاة أو ترك شيء منها!
Maka takut olehmu! Kemudian maka
takut pada meninggalkan sembahyang atau meninggalkan suatu daripadanya.
فإن فعلت
ذلك فقد هلكت مع الهالكين، وخسرت الدنيا والآخرة ذلك هو الخسران المبين.
Maka bahawasanya jika tiada engkau
perbuat seperti yang demikian itu, maka sungguhnya binasalah engkau dunia dan
akhirat. Maka yang demikian itu ialah orang yang kerugian yang amat nyata.
[1] al-Nashaih (hal. 142-143), HWM
Shaghir (hal 103-106), S.Ahmad Semait (hal. 161-162).
[2] Perkataan (ثم اعلم) telah ditinggalkan oleh Syaikh Daud. Beliau telah membuat
penukilan berdasarkan kesesuaian dengan susunan kitabnya. Perlu diingat dalam
penyusunan kitab ini, beliau tidak
menterjemahkan kitab al-Nashaih, tetapi memetik beberapa isi kandungannya dan
menyusunnya kembali dalam bahasa Melayu mengikut idea penyusunan tersendiri.
[3] Perkataan dalam [ ] adalah tambahan pentahkik. Syaikh Daud
tidak menyebutnya di sini kerana ia telah disebutkan dalam ayat sebelumnya
mengikut susunan kitab Munyah al-Mushalli. Lihat HWM Shaghir (hal. 102). Ia merupakan ringkasan maksud bagi teks
asalnya ( ترك بعض المسلمين للصلوات المكتوبات،:
Sebahagian orang Islam telah nmninggalkan
sembahyang yang fardhu ).
[4] Petikan “ daripada ………………….muharramat”
adalah terjemahan bagi bahagian awal teks Arabnya iaitu (أن من أنكر المنكرات، وأكبر الكبائر، وأفحش المحرمات). Di sini,
Syaikh Daud telah membuat perubahan susunan ayat asalnya.
[5] Tambahan pentahkik bagi teks
asalnya (الصحيحة الكثيرة) yang
ditinggalkan oleh Syaikh Daud al-Fathani.
[6] Sengahaja adalah sebutan asal dalam
kitab Munyah al-Mushalli. Dalam sebutan kini, ia disebut sebagai sengaja. Lihat
HWM Shaghir, hal 103.
[7] Huraian Syaikh Daud Fathani bagi
perkataan burhan.
No comments:
Post a Comment