وغاية ما يسمح
به للعامي الغافل المستغفر مهما فاتته الصلاة: أن يقضيها مع التوبة عن العود إلى
مثل ذلك.
Dan sehingga barang yang dimaafkan bagi orang awam
yang lalai yang terkelam di dalam lalainya. Manakala luput akan dia sembahyang,
hendaklah diqada’kan dengan bersegera, kemudian taubat ia daripada kembali
kepada umpama yang demikian itu.
فأما الإضاعة
فلا! كيف وعليه في إخراج الصلاة عن وقتها إثم عظيم وإن بادر بقضائها.
Adapun yang
mensia-siakan dia, maka tiada jalan sekali-kali. Maka betapa dan jikalau ada ia
keluarkan sembahyang daripada waktunya [yang lain daripada ketidurannya][2], dosa yang
amat besar dan jikalau ada ia bersegera mengqada’ akan dia sekalipun.
وليس بعذر
الاشتغال بالدنيا ولا بغيرها عن الصلاة حتى تفوت. ولا عذر إلا النوم أو النسيان
فقط.
Dan tiada
diuzurkan membimbangkan dengan dunia dan lainnya daripada sembahyang melainkan
kerana ketiduran atau lupa jua, maka hanyalah [itu sahaja][3]
No comments:
Post a Comment