1. Sembahyang Sunat Rawatib
ومن تمام
المحافظة على الصلوات: حسن المحافظة على رواتبها وسننها التي ندب الشارع عليه
الصلاة والسلام إلى فعلها قبل الصلاة وبعدها، وذلك لأن النوافل جوابر للفرائض كما
ورد.
Dan setengah daripada kesempurnaan orang yang
memeliharakan atas sembahyang dan mendirikan dia, membaikkan memeliharakan
segala sunat rawatibnya dan segala sunat yang dituntut oleh syarak mengerjakan
dia dahulu daripada sembahyang fardu dan kemudiannya. Kerana adalah yang
demikian itu segala sunat ia menampalkan kekurangan fardunya [sebagaimana yang telah disebutkan dalam hadis][2]
فإذا وقع في
الفريضة نقص واختلال بسبب قلة خشوع أو حضور قلب أو غير ذلك كانت النوافل متممات
لذلك النقصان، ومصلحات لذلك الاختلال
Maka apabila jatuh pada fardu kekurangannya atau
cedera sebab sedikit khusyuknya dan ketiadaan hadir hati lalainya daripada yang
demikian itu adalah segala sunatnya itu menyempurnakan bagi demikian kurangnya
dan membaikkan bagi demikian cedera itu.
ومن لم تكن له نافلة بقيت فريضته ناقصة، وفاته
الثواب العظيم الموعود به على فعل تلك النوافل.
Dan jikalau
tiada sunatnya, maka tinggallah sembahyang fardunya itu kurang dan cedera dan
luputlah ia daripada fadilat yang amat besar yang dijanji bagi orang yang
mengerjakan dia. [Dan bagi orang yang
mengerjakan dia dapat darjat yang tinggi.][3]
.وقد ورد: أن أول شيء يحاسب عليه العبد الصلاة. فإذا وجدت ناقصة
يقال: أنظروا، هل له من نافلة تكمل بها صلاته.
Dan
sungguhnya telah datang “ bahawasanya pertama-tama sesuatu dihisab atasnya
akan hambaNya itu sembahyang, maka apabila didapatnya kurang, dikatakan tilik
oleh kamu adalah baginya daripada yang sunat yang disempurnakan dengan dia akan
sembahyangnya”.
وهذه الرواتب
معروفة ومشهورة، تغني شهرتها عن ذكرها.
Sembahyang sunat rawatib
ini sudah diketahui dan terkenal ( dalam masyarakat Islam), ia tidak perlu
disebutkan lagi di sini[4].
2. Sembahyang Sunat Witir;
ومن المتأكد
فعله والمواظبة عليه: صلاة الوتر،
Dan setengah daripada sunat yang muakkad dikerjakan dan dikekalkan
mengerjakan dia (ialah) sembahyang witir[5].
Sabda Nabi saw: “ Sesungguhnya Allah itu ganjil, ia menyukai perkara yang ganjil. Maka sembahyanglah witir wahai ahli al-Quran”.[7]
Sabda Nabi saw; “ Bermula sembahyang witir
sebenarnya, maka barangsiapa tiada mengerjakan witir, maka tiadalah daripada
kami ”
وأكثر صلاة
الوتر إحدى عشرة ركعة، وأقلها ركعة واحدة، ولا ينبغي الاقتصار عليها، ولا بأس
بالاقتصار على ثلاث.
Dan sebanyak-banyak sembahyang witir itu sebelas
rakaat dan sekurang-kurangnya serakaat, tetapi sayugianya jangan dikerjakan dia
serakaat jua [kerana khilaf al-aula.][9] Dan tiada mengapa ia simpankan
sekurang-kurang akmalnya tiga rakaat.
ومن أوتر بثلاث
كان المستحب له أن يقرأ في الأولى بعد الفاتحة:) سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى)
[Dan siapa yang
mengerjakan witir dengan tiga rakaat, adalah sunat ][10]
dibaca
pada rakaat yang pertama kemudian daripada al-Fatihah ; سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى) )
وفي الثانية: ( قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ )
Dan pada rakaat yang kedua kemudian daripada Fatihah; ( قُلْ يَا
أَيُّهَا الْكَافِرُونَ )
وفي الثالثة: ( قل هوالله أحد) والمعوذتين
Dan pada rakaat yang ketiganya kemudian daripada
Fatihah; قل هوالله أحد [ dan
al-Mu’awwizatain[11].][12]
3. Sembahyang Sunat Dhuha;
ومن السنة:
المحافظة على صلاة الضحى، وأقلها ركعتان، وأكثرها ثمان ركعات.وقيل :أثنتا عشرة وفضلها كبير.
Dan setengah daripada sembahyang sunat yang muakkad
pada Dhuha[13]. Dan memadai
daripada yang demikian dua rakaat yang disembahyangkan keduanya daripada sunat
Dhuha. Maka adalah sekurang-kurangnya dua rakaat. Dan sebanyaknya delapan
rakaat. Kata qil; Dua belas rakaat[14].
[Dan
fadhilatnya sangat besar.][15]
ووقتها الأفضل:
أن تصلى عند مضي قريب من ربع النهار،
Sabda Nabi
saw: “ Barang siapa memeliharakan dua rakaat Dhuha diampunkan baginya segala
dosanya dan jikalau ada ia seumpama buih di laut ” .
قال عليه
الصلاة والسلام : ( يصبح على كل سلامى من أحدكم صدقة، وكل تسبيحة صدقة ، وكل
تكبيرة صدقة، وأمر بالمعروف صدقة، وكل تهليلة صدقة، ونهي عن المنكر صدقة، ويجزئ من
ذلك ركعتان يركعهما من الضحى)[19].
Dan lagi
sabda Nabi saw; “ Berpagi-pagi atas tiap-tiap segala sendi daripada kamu
berkehendak sedekah. Maka tiap-tiap tasbih sedekah. Dan tiap-tiap tahmid
sedekah. Dan tiap-tiap ahlil sedekah. Dan tiap-tiap akbir sedekah. Dan menyuruh
dengan makruf sedekah dan tegah daripada mungkar sedekah. Dan memadai daripada
yang demikian dua rakaat yang
disembahyangkan keduanya daripada sunat Dhuha….”[20]
4. Sembahyang Sunat Tasbih;
ومن المستحب:
صلاة التسبيح وهي أربع ركعات. وقد وردت الأخبار بفضلها، وأن من صلاها غفر الله له ما تقدم من ذنوبه وما تأخر.
Dan setengah
daripadanya sunat kita mewazhabahkan, yakni mengekalkan dan mengamalkan
sembahyang tasbih kerana amat besar fadhilatnya, lagi amat besar kadarnya pada
Allah Ta’ala. [ Maka diampunkan dia (oleh) Allah dosanya yang disengajakan atau
tersalahnya. Dan yang lamanya dan yang baru. Dan yang nyatanya dan yang yang
sembunyinya. Demikianlah yang disebut pada hadis. Iaitu empat rakaat {dengan
satu salam atau dua salam[21]}
][22] .
وقال -صلَّى الله عليه وآله وسلَّم- لعمه العباس
رضي الله عنه حين علمه إياها :( صلها في كل يوم، أو في كل جمعة، أو في كل شهر، أو في كل
سنة، أو في العمر مرة ) الحديث.
Serta
mufakat segala ulama pada disuruh mengerjakan dan mengekalkan dia pada
tiap-tiap hari jika kuasa. Maka jika tiada, maka tiap-tiap Jumaat. Dan jika
tiada, maka tiap-tiap bulan. Dan jika tiada, maka tiap-tiap tahun sekali. Dan
jika tiada, maka di dalam seumur hidup sekali[23].
ولها كيقيتان:
والأولى :أن
تحرم ثم تقرأ دعاء الافتتاح، ثم تقول :سبحان الله والحمد لله ،ولا إله ألا الله ،
والله أكبر( خمس عشرة مرة)، ثم تقرأ الفاتحة وسورة بعدها، ثم تقولها (عشراً) ، ثم
تركع فتقولها (عشراً)، ثم ترفع فتقولها (عشراً)ثم تسجد فتقولها (عشراً)، ثم ترفع
من السجود فتقولها (عشراً)، ثم تسجد فتقولها (عشراً ). ثم تقوم إلى الثانية
فتقولها قبل القراءة (خمس عشرة). وعلى هذا السبيل إلى آخر الصلاة .
والكيفية الثانية: مثل الأولى، غير أنك لا تسبح بين التحرم والقراءة، بل بعدها
تسبيح (خمس عشرة) ثم تركع فتقولها(عشراً) وعلى ذلك السياق في الأركان (عشراً ،عشراً)وتبقى
(عشر) فتقولها بعد الرفع من السجود الثاني ، إما قبل القيام وأما بعده وقبل
القراءة، فافهم . وفي كل ركعة خمس وسبعون تسبيحة ، والجملة ثلثمائة في أربع ركعات.
[ Maka adalah ia dua
kaifiyyat, yang pertama bacakan tasbihnya pada tiap-tiap rakaat kemudian
daripada Fatihah dan surah lima belas kali, atau dibaca tasbihnya lima belas
kali dahulu daripada membaca Fatihah dan surah dan sepuluh kali kemudian
daripada keduanya atas kaifiyyat yang
keduanya. Jadi dua puluh lima tasbih dalam tiap-tiap qiyam, dan atas
kata yang dahulu adalah tasbihnyadi dalam tiap-tiap qiyam lima belas kali jua.
Dan sepuluh kali di dalam tiap-tiap rukuk kemudian daripada tasbih rukunnya,
dan sepuluh kali di dalam tiap-tiap iktidal, dan sepuluh kali di dalam
tiap-tiap sujud kemudian daripada tasbihnya, dan sepuluh kali di dalam
tiap-tiap duduk antara dua sujud, dan sepuluh kali di dalam sujud yang kedua,
dan sepuluh kali di dalam duduk istirahah atau duduk tasyahhud atas kaifiyyat yang pertama yang dibaca lima belas kali jua tiap-tiap qiyam.
Adapun atas kaifiyyat yang
membaca dua puluh lima kali, tiada lagi dibaca tasbihnya di dalam duduk
istirahah atau di dalam duduk tasyahhud,
maka jadilah perhimpunan tasbihnya tiga ratus kali ][24].
5. Sembahyang Sunat Awwabin[25];
ومن المستحب
المتأكد : إحياء ما بين العشاءين بصلاة وهو الأفضل، أو تلاوة قرآن أو ذكر لله تعالى
: من تسبيح أو تهليل أو نحو ذلك.
Dan demikian lagi, sunat memeliharakan Awwabin iaitu
dua puluh rakaat dan sekurang-kurangnya dua rakaat, dan waktunya antara Maghrib
dan Isyak[26].
قال النبي عليه الصلاة والسلام :( من صلى بعد المغرب ست ركعات لا يفصل بينهن بكلام عدلن له عبادة اثنتي عشرة سنة ).
Sabda Nabi saw; “ Siapa yang sembahyang selepas
fardu Maghrib enam rakaat, tanpa memisahkan di antara kedua-dua dengan
percakapan…”.
وورد أيضاً :
أن من صلى بين المغرب والعشاء عشرين ركعة بني له بيت في الجنة.
Dan sabda
Nabi saw lagi; “ Bahawa sesiapa yang sembahyang di antara Maghrib dan Isyak
dua puluh rakaat, nescaya dibina baginya sebuah istana di dalam syurga ”[27].
[1]
Dalam kitab al-Nasha-ih
hanya diterangkan sebanyak 6 jenis
sembahyang sunat. Manakala dalam kitab Munyah al-Mushalli, Syaikh Daud Fathani
telah menambahkan beberapa solat sunat yang lain. Lihat al-Nashaih (hal.
133-142), S.Ahmad Semait (hal. 147-160), HWM Shaghir (hal. 107-134),
[4] Tambahan pentahkik. Teks asal
dan terjemahan ini tidak terdapat dalam Munyah al-Mushalli. Syaikh Daud telah
menyebutkan dalam Munyah al-Mushalli, bahagian dan jenis-jenis solat rawatib,
berserta contoh lafaz niatnya. Lihat HWM Shaghir (hal. 107-109).
[7]
Hadis ini hanya terdapat dalam
al-Nashaih, Syaikh Daud al-Fathani tidak menyebutnya dalam Munyah
al-Mushalli
[10] Tambahan pentahkik bagi
terjemahan teks arab yang bergaris di atas. ia tidak dinukilkan oleh Syaikh
Daud Fathani.
[12]
Terjemahan bagi teks bergaris di atas, dalam Munyah al-Mushalli ia tidak disebutkan oleh
Syaikh Daud Fathani.
[13] Dalam
Munyah al-Mushalli, disebutkan selepasnya; sabda Nabi saw…..iaitu hadis yang
akan disebut akan datang.
[14] Dalam Munyah al-Mushalli,
selepasnya ditambahkan “ demikian lafaz niatnya …….”
[16] Maksudnya “seperempat hari”.
[17] Dalam
munyah al-Mushalli ditambah selepasnya ; Dan dibacakan surah kemudian
daripada fatihah pada rakaat yang pertama ‘wasyamsi wa Dhuhaa’ ,dan pada rakaat yang
kedua kemudian daripada Fatihah ‘Wadh
Dhuha wal laili iza Saja’.
[18] Teks asal hadis ini ada
disebutkan dalam Munyah al-Mushalli.
[19] Teks asal hadis ini tidak
disebutkan dalam Munyah al-Mushalli, Syaikh Daud Fathani hanya menyebutkan
terjemahannya sahaja.
[20] Dalam Munyah al-Mushalli: kedua-dua
hadis ini disebutkan lebih awal lagi. Lihat nota no. 12 di atas. Dalam al-Nashaih, hadis ini disebutkan
terlebih dahulu dan hadis pertama dikemudiankan. Lihat al-Nashaih (hal. 134).
[21] Disebutkan dalam al-Nashaih; jika sembahyang dilakukan pada waktu malam,
maka ditunaikan dengan dua salam, iaitu dua rakaat berasingan (ركعتين بعد ركعةين). Manakala jika dilakukaan
pada waktu siang, ia ditunaikan dengan satu salam iaitu empat rakaat sekaligus
(أربع ركعات جماة واحدة.). Lihat al-Nashaih
(hal. 136).
[22] Syaikh Daud Fathani telah
melakukan beberapa pengubahsuaian
terhadap nukilan terjemahan teks arab di atas dari segi susunan ayat dan
beberapa tambahan. Teks dalam [ ] dalam
Munyah al-Mushalli sebenar diletakkan selepas teks di bawah. Sengaja
saya letakkan di sini kerana ia sesuai dengan kedudukan teks Arabnya.
[23] Teks ini bukanlah terjemahan
hadis di atas. Ia merupakan penjelasan Syaikh Daud Fathani mengenai pandangan
ulama terhadap isi kandungan hadis di atas. lihat al-Nashaih (hal. 135). Di
sini, Syaikh Daud Fathani tidak membawa secara langsung terjemahan hadis
tersebut, tetapi dinyatakan sebagai pandangan ulama.
[24] Syaikh Daud telah menerangkan
kedua-dua kaifiyat sembahyang tasbih di atas, dengan membuat sedikit perubahan
susunan ayat dari teks asalnya. .
[25] Dalam al-Nashaih diterangkan
terdapat dua solat yang dikenali sebagai solat sunat Awwabin iaitu solat sunat
di antara Maghrib dan Isyak dan solat Dhuha (وتسمى صلاة الضحى صلاة الأوبين، كالصلاة بين العشاءين.)
[26] Ini
bukanlah terjemahan bagi teks Arab di atas. Syaikh Daud Fathani menyebutkan mengenai
sembahyang ini secara ringkas sahaja. Berikutnya saya tambahkan dua hadis yang
terdapat dalam kitab al-Nashaih menerangkan kelebihan sembahyang ini.
[27] Dua hadis ini adalah dari kitab al-Nashaih (hal. 137)
Assalamualaikum, moga tn.admin sentiasa dalam rahmat-Nya. Sy penuntut IIUM, sgt byk manfaat yg sy peroleh dari blog tn. Moga Dia permudahkan tn utk terus berkongsi utk kami, awami utk ambil manfaatnya.
ReplyDeleteSelain perkongsian tn ttg kitab2 fiqh dan tafsir, ada perkongsian ttg kitab2 hadith? Jika ada mohon linknya, mungkin sy terlepas pandang.
Jazakmullahu khairan kathira.
-luqman alhakim, KIRKHS (QS Studies), IIUM-