Friday, February 3, 2017

KAJIAN KITAB MUNYAH AL-MUSHALLI SIRI 5


Kelebihan Sembahyang Fardu[1]


وقد بلغنا: أن الله تعالى قسم أعمال الصلاة على أربعين ألف صف من الملائكة، في كل صف سبعون ألفاً: عشرة منها قيام لا يركعون، وعشرة منها ركوع لا يسجدون، وعشرة سجود لا يرفعون، وعشرة قعود لا يقومون،

[Kata setengah ulama][2]; “ Telah sampai kepada kami khabar bahawasanya Allah SWT membahagi akan segala amal sembahyang atas empat puluh [ribu][3] shaf daripada Malaikat. Pada tiap-tiap shaf tujuh ribu. Sepuluh daripadanya berdiri, tiada rukuk, sepuluh rukuk tiada sujud, sepuluh sujud tiada angkat kepala dan sepuluh duduk tiada berdiri.


وجمع جميع ذلك لعبده المؤمن في ركعتين يصليهما: فانظر عظم منته وفضله على عباده المؤمنين،

Dihimpun akan sekalian amal mereka itu bagi hambaNya yang mukmin di dalam dua rakaat yang disembahyangkan keduanya. Maka tilik olehmu akan besar pemberian Allah dan kurniaNya atas hamba Nya yang mukminin.


وقد قال عليه الصلاة والسلام : مثل الصلوات الخمس مثل نهر غمر على باب أحدكم يقتحمه في كل يوم وليلة خمس مرات، أفترون ذلك يبقي عليه من درنه شيئاً؟ قالوا: لا [4]

Riwayat daripada Hasan[5] r.’a. bahawasanya Rasulullah saw bersabda; “ Umpama sembahyang lima waktu itu, seumpama sungai yang deras pada pintu seorang kamu, banyak airnya, memandi ia padanya tiap-tiap hari lima kali. Maka apa yang tinggal atasnya  daripada kotornya?”. [ Jawab para sahabat; “ Tentu tidak ”.][6][Riwayat Muslim]


} وقال عليه الصلاة والسلام : ( الصلاة إلى الصلاة كفارة لما بينهما إذا اجتنبت الكبائر).} [7]


Sabda Rasulullah saw lagi; “ Satu sembahyang kepada satu sembahyang yang lain adalah menjadi penebus dosa di antara kedua-duanya, selama dijauhi dosa-dosa besar


Yakni bahawasanya lima waktu itu menyucikan daripada segala dosanya, tiada yang tinggal satu dosa, melainkan diampun akandia, melainkan dosa yang besar-besar maka berkehendak ia kepada taubat[8]

Baca SIRI 6


[1] Semua teks dari kitab al-Nashaih di bawah ini disusun secara berurutan mengikut susunan dalam kitab asalnya ( hal. 122) dan  S. Ahmad Semait (hal. 118). Manakala dalam kitab al-Mushalli ia telah diletakkan di tempat yang berbeza mengikut pengubahsuaian Syaikh Daud Fathani (HWM Shaghir: dua petikan  pertama di halaman. 69 dan petikan berikutnya di halaman 38).

[2] Tambahan Syaikh Daud Fathani. Mungkin yang dimaksud ulama di sini ialah Habib Abdullah ‘Alawi, kerana kata-kata selepasnya adalah kata-kata pengarang kitab al-Nashaih tersebut. Lihat al-Nashaih, hal. 69.
                                         
[3] Tambahan berdasar teks Arabnya..

[4]al-Nashaih (hal. 122). Dalam Munyah al-Mushalli hanya disebutkan terjemahannya sahaja.

[5] Dalam kitab al-Nashaih tidak disebutkan nama Hasan r.’a., sebagaimana  teks ‘Arab di atas. Ini menunjukkan Syaikh Daud Fathani sudah mengingati hadis ini dengan perawinya, atau ada membuat rujukan kepada sumber asalnya. Wallahu a'lam.

[6] Tambahan pentahkik bagi terjemahan teks Arab yang bergaris di atas. Syaikh Daud Fathani tidak menyebutkan terjemahannya dalam kitab Munyah Mushalli.

[7]  Hadis ini merupakan tambahan dari pentahkik berdasarkan teks yang terdapat dalam kitab al-Nashaih. Tambahan ini sengaja disebutkan di sini, kerana sesuai dengan huraian Syaikh Daud Fathani selepasnya yang merangkumi maksud bagi kedua-dua hadis yang disebutkan.

[8] Huraian Syaikh Daud Fathani bagi hadis di atas. Huraian ini sebenarnya merupakan kesimpulan Syaikh Daud al-Fathani terhadap huraian dalam kitab al-Nashaih yang agak panjang mengenai penghapusan dosa kecil melalui amalan solat.

No comments:

Post a Comment

Bahjah al-Nufus wa Ghayatuha (بهجة النفوس وغايتها)

Kitab Bahjah al-Nufus wa Ghayatuha [1] bi Ma'rifati Ma Laha wa 'Alaiha ( بهجة النفوس وغايتها بمعرفة ما لها وما عليها ) merupa...