Monday, February 6, 2017

KAJIAN KITAB MUNYAH AL-MUSHALLI SIRI 7


Kewajipan Sembahyang Jumaat[1]

وإذ قد عرفت من قبل ما ورد عن الرسول عليه الصلاة والسلام من التشديدات في ترك الجماعة من غير عذر صحيح .فاعلم وتحقق أن المتخلف عن صلاة الجمعة بذلك الوعيد
أحق، والتشديد عليه في تركها أعظم، وذلك لأنها فرض عين بالإجماع.

Maka apabila kita ketahui daripada kejahatan orang yang meninggalkan sembahyang berjama’ah [ dengan tiada keuzuran yang benar ][2] daripada janjian yang amat sangat, istimewa pula orang yang meninggalkan sembahyang Jumaat [disuruh perang dan bakar rumah dan barang sebagainya ][3]. Maka yang terlebih keji dan jahat orang yang meninggalkan  dia (sembahyang Jumaat), kerana ia setengah daripada fardu ‘ain dengan muafakat Jumhur Ulama.


 وقد قال عليه الصلاة والسلام :(من ترك ثلاث جمع من غير عذر طبع الله على قلبه).

[Haram dan dosa orang yang meninggalkan dia kerana][4] sabda Nabi saw; “ Barang siapa meninggalkan tiga Jumaat daripada ketiadaan diuzurkan  dia, nescaya dimenterai Allah Ta’ala atas hatinya”.


وسئل ابن عباس رضي الله عنهما عن رجل يقوم الليل ويصوم النهار، ولكنه لا يحضر الجمعة والجماعة فقال: هو في النار.

Dan ditanya orang akan Sayidina Abdullah bin ‘Abbas daripada seorang lelaki berdiri malam dan puasa siang hari dan tetapi tiada hadir akan Jumaat dan jamaah, maka jawabnya; “ Ia di dalam neraka ”


واعلم - أسعدك الله - أن يوم الجمعة سيد الأيام، وله شرف عند الله عظيم، وفيه خلق الله آدم عليه السلام ، وفيه يقيم الساعة، وفيه يأذن الله أهل الجنة في زيارته[5]

Ketahui olehmu! –[ semoga Allah membahagiakanmu ][6] - Bahawasanya adalah hari Jumaat itu hari yang sangat mulia pada Allah, kerana ia penghulu segala hari, dan padanya dijadikan Adam ‘a’s, dan padanya berdiri hari kiamat [dan padanya juga Allah akan mengizinkan ahli syurga untuk menziarahi-Nya.][7]



[1] Al-Nashaih (hal. 129-131), HWM Shaghir (hal. 94-95) dan S. Ahmad Semait (hal. 27-129).

[2] Tambahan pentahkik bagi terjemahan [من غير عذر صحيح ] yang tidak dinukil oleh Syaikh Daud al-Fathani.

[3] Tambahan Syaikh Daud Fathani sebagai huraian bagi “janjian yang amat sangat”, sebagaimana yang disebutkan dalam sebuah hadis mengenai ancaman terhadap orang yang meninggalkan solat berjemaah.

[4] Tambahan Syaikh Daud Fathani.

[5] Al-Nashaih, hal.131

[6] Tiada dalam Munyah al-Mushalli.

[7] Tambahan saya bagi terjemahan petikan teks Arab yang bergaris di atas. Terjemahan ini tiada dalam kitab al-Munyah.

No comments:

Post a Comment