Buku al-Milal wa al-Nihal
(Aliran-Aliran Teologi Dalam Sejarah Umat Manusia) karya Muhammad B. Abdul
Karim al-Syahrastani (Wafat: 548H) atau lebih dikenali dengan nama al-Syahrastani
ini banyak merakam sejarah panjang kelompok-kelompok pemikiran para ahli
falsafah, teologi, dan ahli hikmah termasyhur dari pelbagai penjuru dunia, yang
membentang luas sejak ribuan tahun silam, bermula dari para pemikir
pra-Sokrates (mis. Thales, Phitagoras), Plato, Aristotles, Porphyry,
sehinggalah kepada al-khawarij, Qadariyah, Jabbariyah, Syi'ah, sufi,
muktazilah, ilmu kalam bawaan Ibnu Sina dan al-Farabi; dari tradisi pemikiran
kuno seperti al-Sabiah, al-Hanifah, dan Stoic sehinggalah kepada aliran
Tanasukh (Reinkarnasi), hulul, dan al-Kabilah (Pemuja Spiritualisme) juga turut
dikupas.
Yang mana telah kita maklum
bahawa tsabit dalam perkhabaran hadis bahawa umat Islam akan terpecah menjadi
73 kelompok aliran semuanya. Sebagaimana umat sebelumnya dari kalangan Yahudi
dan Nashara terbahagi menjadi 71 dan 72 kelompok. Buku ini memberi wawasan luas
kepada para pembaca dan pengkaji berkenaan proses dialektika pemikiran dari
manusia-manusia pemikir yang tidak mengenal penat lelah dalam pencarian soal
kebenaran dan hakikat kehidupan, berkenaan tema-tema besar kemanusian, ruh,
emosi, akal, libido, ego, malaikat, nabi, dan Tuhan, yang menjadi kajian
ilmu-ilmu agama (teologi), falsafah, psikologi dan spiritual. Tidak dapat
disangkal bahawa banyak tema-tema yang dibahaskan di dalam buku ini menjadi
dasar dan landasan berfikir para manusia moden sekarang ini. Tidak
menghairankan jika isu-isu moden sekarang seperti demokrasi, HAM (gerakkan hak
asasi manusia), hak kebebasan bersuara, anti-kekerasan, dan gerakan
spiritualisme adalah kelanjutan dari idea-idea besar dari para kelompok pemikir
masa lalu.
Yang mengkagumkan daripada al-Syahrastani
adalah kebijakan (kegeniusan) beliau dalam mencerna hujah-hujah dan bantahan
terhadap para ahli falsafah serta teologi yang kompleks dan rumit ke dalam
bahasa yang sederhana dan kuat. Yang juga menarik adalah bahawa paparan sejarah
pemikiran umat manusia ini selalu dikaitkan dengan teks-teks al-Qur’an. al-Syahrastani
menggariskan kecemerlangan idea-idea para ahli falsafah dan hikmah-hikmah
kehidupan serta melakukan kritikan secara logik yang dianggap menyimpang (dari
aqidah Islam) dengan mengutip dan mendasarkan diri dengan ayat-ayat al-Qur’an
berkenaan tema-tema yang berkaitan. Buku ini telah terbukti
sebagai suatu bentuk karya klasik yang diabadikan oleh para pengkaji dan ulama
sebagai suatu hasil karya yang menawarkan kearifan dan pencerahan bagi para
pembacanya. Ini adalah salah satu karya yang sangat masyhur dalam bidang
perbandingan pemikiran dan aliran dalam Islam selain turut memuatkan
perbandingan agama antara Islam dengan Yahudi, Nashara, dan juga Hindu.
Menurut al-Syahrastani, di
antara dasar pokok penyusunan buku ini adalah bagi memaparkan dan menjelaskan:
1. Mengapa terdapat pelbagai
jenis kelompok manusia dalam berideologi dan beragama.
2. Faktor pendorong kepada
munculnya pelbagai kelompok pemikiran dalam Islam.
3. Syubhat dalam memahami
agama.
4. Muncul perbezaan
pemikiran, puncanya, sumber ambilan fakta, dan kesan akibatnya.
5. Menjelaskan ciri-ciri dan
kriteria setiap kelompok pemikrian yang wujud.
Penyusunan buku ini banyak
mengambil sumber rujukan dari karya-karya para tokoh terdahulu semisal Maqalat
al-Islaamiyyin oleh Abu al-Hasan al-Asy'ari rahimahullah (324H), al-Fashl
fi al-Milal wa al-Nihal oleh Ibnu Hazm rahimahullah (456H), dan al-Farq
baina al-Firaq oleh 'Abdul Qahir al-Baghdadi rahimahullah (429H).
Selain menjadi rujukan umat
Islam, buku ini juga turut menjadi rujukan penting di sisi para pengkaji
orientalis dan barat kerana di dalamnya mengemukakan fakta-fakta penting yang
akurat sekitar sejarah dan latar belakang pemikiran falsafah Yunani baik yang
terdahulu atau yang terkemudian.
al-Syahrastani selain mengarang
buku al-Milal wa an-Nihal ini, beliau turut menyusun buku-buku lain yang
tidak kurang hebatnya dalam bidang yang hampir sama. Dan beliau turut terkenal
sebagai tokoh yang banyak membuat kritikan terhadap ilmu kalam, aliran
falsafah, dan tamadun Yunani yang sememangnya pada zaman beliau pemikiran
tersebut berkembang pesat meracuni aqidah umat Islam. Hasil-hasil karya beliau
banyak dimanfaatkan oleh ulama sesudahnya termasuklah al-Hafiz Ibnul Qayyim
rahimahullah (751H).
Di mana boleh saya dapatkan kitab ini?
ReplyDeleteSalam. Buku terjemahannya (Indonesia) boleh dibeli secara online melalui pautan berikut dengan harga RM70; http://atsar.ilmusunnah.com/index.php?route=product/product&path=96&product_id=657
DeleteUntuk judul yang sama, qpakah ada terjemahannya dari ibnu hazm?
ReplyDeleteMohon infonya via email adithia.musdian@gmail.com
pembahagian ada berapa
ReplyDelete