“ Penutup
Perdebatan Islam Alaf Kedua Di Dunia Melayu ” merupakan sebuah buku karya al-Marhum Tuan Guru Hj. Wan Mohd. Shaghir Abdullah seorang penulis yang aktif
mengkaji dan menyusun karya-karya bermutu yang berkaitan dengan kitab-kitab
Jawi peninggalan ulama nusantara. Berikut saya lampirkan maklumat ringkas mengenai
buku “ Penutup Perdebatan Islam Alaf Kedua
Di Dunia Melayu ”, yang saya nukilkan dari pautan di bawah. Semoga bermanfaat.
http://koleksikf.blogspot.com/2010/04/judul-buku-penutup-perdebatan-islam.html
Isi
Kandungan:
Merupakan
sebuah buku pembelaan untuk ulama silam dunia Melayu dari cabaran golongan
intelektual Islam masa kini. Isu yang dibangkitkan ialah;
Bahagian
pertama - Istilah Ahlus Sunnah wal Jama'ah,
al-Quran dan as-Sunnah, Istilah Martabat Tujuh, Istilah as-Salaf as-Shalih,
maulid barzanji, mengenai Nur Muhammad, ulama-ulama dunia Melayu, senarai nama
para ulama yang membicarakan Nur Muhammad dan karangan-karangan mereka
Bahagian
Kedua - Membicarakan sejarah penulisan fiqh
di dunia Melayu / Asia Tenggara, pandangan Syeikh Daud bin 'Abdullah al-Fathani
tentang imam mujtahid, pengertian mazhab, taqlid dan talfiq, pandangan mengenai
bid'ah, pegangan yang kukuh dalam menghadapi cabaran khilafiyah
Halaman
: 172 M/S
Berikut
dikongsi muqaddimah penulis, yang membicarakan matlamat penghasilannya,
berserta sejarah perdebatan khilafiyah di dunia Melayu dan isi
kandungannya;
Cetakan 1999 |
PERTIKAIAN
pendapat dan khilafiyah dalam Islam, sama ada diakui mahu pun tidak, ia
memang sejak lama berjalan. Sama ada disengaja atau pun tidak, sama ada
mengelak apatah sengaja aktif berkecimpung pada perkara itu, jika kita
melibatkan diri dalam aktiviti keislaman ternyata memang tidak dapat dielakkan.
Dahulunya saya aktif mengikuti perkembangan khilafiyah di beberapa
tempat yang terjadi di dunia Melayu ini, di mana saja forum atau seminar
khilafiyah saya akan datang. Pandangan saya dari dulu sampai sekarang sama
saja, iaitu saya tidak semestinya berpihak dengan satu pihak.
Sejak
akhir-akhir ini saya memang tidak berminat lagi mengikuti pertikaian pendapat.
Saya berfikir bahawa masih banyak pekerjaan yang perlu, yang tidak melibatkan khilafiyah,
untuk disumbangkan kepada kepentingan umat Islam. Memang pertikaian pendapat
menyalah-nyalahkan orang atau pihak lain lebih banyak merugikan perpaduan
ummah. Akan tetapi pada saat-saat saya berusaha untuk tidak melibatkan diri
dengan perkara khilafiyah, saya diundang oleh pihak tertentu untuk
kembali mempersoalkan perkara-perkara yang jauh sebelum ini diperdebatkan
orang. Undangan itu disampaikan kepada saya setelah mengajar malam Ahad, bertarikh
7 Rejab 1420 H/17 Oktober 1999 M, yang disampaikan oleh salah seorang ahli
pengajian. Dia menyerahkan sebuah buku kepada saya, yang memang diketahuinya
bahawa dalam buku yang tersebut memang terdapat sedikit kritikan terhadap
buku-buku saya. Buku yang dihadiahi itu ialah ‘Tasauf Falsafi dan Wahdatul
Wujud Menurut Islam’, judul kecil di bawahnya ‘Misteri Nur Muhammad,
Teori Martabat Tujuh dan Rahsia Kitab Berzanji’ (Prosiding Seminar,
diterbitkan oleh Badan Perkhidmatan Penerangan Islam Selangor dan Wilayah
Persekutuan (BPPI), cetakan pertama, Jun 1999.
Oleh
hal-hal yang tersebut di atas, saya berasa wajib membela diri. Dengan waktu
yang mesti diburu, maka saya selesaikanlah buku ini yang saya beri judul ‘PENUTUP
PERDEBATAN ISLAM ALAF KEDUA DUNIA MELAYU’. Yang dimaksudkan dengan
perkataan ‘ALAF KEDUA’ ialah dalam lingkungan dari 1 Januari 1001 M hingga 31
Disember 1999 M. Perdebatan perkara khilafiyah Islam di dunia Melayu
telah berjalan sejak abad ke 16-17 M, iaitu bermula dari Syeikh Nuruddin
ar-Raniri mengkritik ajaran Syeikh Hamzah al-Fansuri dan Syeikh Syamsuddin
as-Sumatra-i dalam perkara Tasawuf.
Cetakan 2010 |
Syeikh
Nuruddin ar-Raniri bukan berdebat kepada kedua-dua ulama dan tokoh shufi
itu, kerana pada ketika itu kedua-duanya telah meninggal dunia. Bertahun-tahun
lamanya Syeikh Nuruddin ar-Raniri tiada perlawanan, sempat menyelesaikan
beberapa kitab yang memfokuskan sektor shufi sehingga benar-benar
dipandang salah tanpa ada pembelaan. Tiba-tiba muncullah seorang shufi
bernama Syeikh Saifur Rijal yang mampu berdebat dengan Syeikh Nuruddin
ar-Raniri. Setelah diadakan pertarungan debat terbuka, manakala Sultanah Acheh
Shafiyatuddin pula tidak berpihak dengan sesuatu pihak, ternyata Syeikh
Nuruddin ar-Raniri tidak mampu berhujah melawan Syeikh Saifur Rijal. Akibat
peristiwa itulah Syeikh Nuruddin ar-Raniri terpaksa meninggalkan Acheh, lalu
pulang ke negerinya India.
Demikianlah
salah satu di antara perjalanan debat pada abad ke 16-17. Pada abad ke 19-20,
perdebatan masalah khilafiyah menjelma kembali, bukan masalah shufi
saja tetapi berbagai-bagai masalah termasuk fiqh Syafi’iyah dan ‘aqidah
Ahlis Sunnah wal Jama’ah aliran Hasan al-Asy’ari dan Abu Manshur
al-Maturidi.
Untuk
perdebatan yang ada sekarang, saya mulai dengan kenyataan Syeikh Khatib ‘Ali,
kata beliau, “Ketahui olehmu bahawasanya fatwa-fatwa yang batal telah masuk
ke negeri Minangkabau dan lain-lain negeri Hindiyah iaitu mulai pada masa tahun
hijrah Nabi kita Muhammad SAW 1330 bersetuju dengan tahun Masihi 1912. Asalnya
terbit daripada Rasyid Ridha Shahib Al-Manar, Kaum Wahhabiyah di Mesir.
Dikembangkan oleh setengah beberapa ulama Minangkabau ini. Diambilnya oleh
setengan beberapa ulama Minangkabau ini. Diambilnya daripada Al-Manar
itu. Maka datang kitab Khiththah al-Mardhiyah karangan Syeikhuna
asy-Syeikh Ahmad Khatib Imam asy-Syafi’iyi Makkah al-Musyarrafah buat
menolaknya. Dan datang pula kitab Syawahid al-Haq dan Jawahir
al-Bihar karangan Syeikh Yusuf an-Nabhani Ra’su Mahkamah Beirut…. Sekalian
kitab-kitab yang tersebut itu menerangkan sesat dan batalnya fatwa-fatwa yang
menyalahi mazhab yang empat. Maka berusaha pula al-haqir Muhammad ‘Ali Khatib
buat mengarang kitab yang bernama Burhan al-Haq dan mengeluarkan Shuluh
Melayu buat menolak segala fatwa-fatwa yang batal itu….”
Isu
yang tersebutlah yang berjalan terus di dunia Melayu tanpa hentinya hingga
sekarang ini, penghujung alaf kedua. Baik peristiwa pada abad ke 16-17 atau pun
peristiwa abad ke 19-20 masih dalam lingkungan alaf yang kedua. Oleh sebab alaf
yang kedua Masihi berakhir, judul buku ini saya sebut “PENUTUP ….”.
Sekarang kita memasuki alaf yang ketiga Masihi, kita semua belum dapat
meramalkan perdebatan Islam dalam bentuk apa pula akan terjadi sepanjang alaf
itu. Oleh sebab saya yakin buku ini akan menjadi rujukan orang-orang sependapat
dengan saya di dunia Melayu mulai sekarang (penghujung alaf yang kedua),
sepanjang alaf yang ketiga dan alaf-alaf yang berikutnya, maka setiap terbitan
ulangan buku ini (selagi saya hidup), akan saya tulis penambahan-penambahan
kandungannya.
Buku
yang diterbitkan sekarang ini sebenarnya masih belum lengkap. Tulisan
tokoh-tokoh tertentu yang segenarasi dengan saya yang mempersalah-salahkan
ulama silam dunia Melayu, yang tulisannya telah sampai kepada saya, sebenarnya
telah saya tanggapi. Telah saya selesaikan bantahan terhadapnya dalam alaf yang
kedua tetapi masih belum diterbitkan, terpaksa diterbitkan dalam alaf yang
ketiga. Oleh sebab itulah, maka saya jadikan tambahan dalam buku ini juga untuk
penerbitan-penerbitan ulangan. Sebab-sebab belum diterbitkan ialah kerana
memelihara hubungan baik peribadi antara saya dengan tokoh-tokoh yang
bersangkutan. Akan tetapi setelah saya berfikir dan terus berfikir, bahawa
mereka tidak menjaga nama baik ulama-ulama yang telah berjasa. Sedangkan mereka
demikian adanya, maka tiada perlulah saya masih bertahan untuk tidak
menerbitkan pemikiran saya yang membela ulama-ulama silam kita
Insya-Allah, saya pastikan, sama ada dalam waktu terdekat atau teratur
menurut jadwal akan saya terbitkan jua. Bahawa kita berada sekarang ini, kalaulah
bukan kerana perjuangan yang gigih ulama-ulama silam kita, agama apa yang kita
anut atau tahap pengenalan kita terhadap agama Islam belum tentu seperti yang
ada sekarang ini. Orang-orang tertentu telah mencemarkan nama ulama-ulama
silam, sedangkan setiap ulama mempunyai keturunan nasab dan keturunan murid
yang sekian ramai sekaligus meninggalkan karangan-karangan berupa risalah dan
kitab sebagai pedoman.
Kitab-kitab
peninggalan mereka pula dipersalahkan atau pun diharamkan mempergunakannya.
Tanpa disedari orang-orang tertentu tadi memutuskan tali silaturrahim
antara ulama silam yang terkenal dengan keturunan nasab dan jalur murid-murid
mereka dari atas hingga sekarang ini, jika propaganda pihak-pihak tertentu tadi
diterima oleh mereka. Atau pun keturunan nasab ulama dan keturunan murid-murid
pada mulanya menjadikan karangan ulama silam sebagai pegangan, tetapi setelah
membaca tulisan-tulisan orang tertentu yang menyalahkan atau pun mengharamkan
tadi, mereka memandang kitab-kitab itu sangat jijik, kerana percaya dengan
tuduhan, bahawa kitab-kitab itu penuh dengan kesesatan, bid’ah dan khurafat.
Mereka
yang pandai menyalahkan atau pun mengharamkan ternyata tiada mampu menghasilkan
karya yang berpengaruh dalam masyarakat sejagat dunia Melayu. Tanpa mereka sedari,
walaupun mereka mengaku bahawa mereka akan memurnikan Islam, sebenarnya adalah
sebagai virus kanker perusak dan pemusnah aliran Islam yang tidak
sependapat dengan mereka. Dan sekaligus sebagai perusak dan pemusnah khazanah
pengkaryaan Melayu-Islam yang telah dihasilkan ulama-ulama Melayu yang telah
digunakan oleh masyarakat Islam di rantau ini sejak sekian lama.
Selanjutnya
dalam buku ini terdapat dua judul. Selain PENUTUP PERDEBATAN ISLAM DI DUNIA
MELAYU ALAF KEDUA, judul lainnya adalah SUMBANGAN SYEIKH DAUD BIN
ABDULLAH AL-FATHANI KEPADA PENGAJIAN FIQH SYAFI’IE DI ASIA TENGGARA. Judul
ini adalah merupakan kertas kerja saya dalam Nadwah Ilmiah Tokoh Ulama
Peringkat Kebangsaan Kali Keempat (SYEIKH DAUD BIN ABDULLAH AL-FATANI) anjuran
bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri dengan kerjasama Akademi Islam
Universiti Malaya, 11-13 Jamadilakhir 1412 H/ 17-19 Disember 1991 M. Kertas
kerja yang tersebut belum pernah diterbitkan dalam bentuk buku.
Digabungkan
penerbitannya dengan judul yang pertama adalah tepat pada waktunya kerana lebih
memperkuat dan menyerlahkan bukti keulamaan dan ketokohan Syeikh Daud Bin
Abdullah al-Fathani setelah karya beliau dikecam dalam buku berjudul ‘Tasauf
Falsafi dan Wahdatul Wujud Menurut Islam’ yang telah disebutkan pada awal
muqaddimah ini. Kertas kerja mengenai sumbangan Syeikh Daud bin Abdullah
al-Fathani adalah penting sebagai pedoman untuk menghadapi khilafiyah
dalam bidang fiqhiyah Syafi’iyah pada masa-masa yang akan datang.
Sekian
saja kata pengantar/ muqaddimah pada terbitan yang pertama ini, mudah-mudahan
perkara ikhtilaf dalam mazhab dan firqah Islam yang dibicarakan
ini menjadi rahmat, janganlah hendaknya perpecahan ummah menjadi yang lebih
besar.
Diselesaikan di Kuala Lumpur.
Pada Selasa, 15 Sya’ban 1420H / 23 November 1999M.
Wassalam,
Hj. Wan Mohd. Shaghir Abdullah.
No comments:
Post a Comment