Kitab Siyar al-A’lam al-Nubala merupakan karya
al-Imam al-Hafiz Syamsuddin al-Zahabi (673-748H). Kitab ini menghimpunkan biografi para
sahabat Nabi s.a.w., tabiin, tabiut tabiin, ulama, sasterawan dan seumpamanya. Kitab
ini sangat berguna bagi sesiapa yang ingin mendalami dan membaca kisah hidup
orang-orang dan tokoh-tokoh Islam terkenal dalam bidang masing-masing. Ia merupakan sebuah kitab sirah sangat bernilai,
lengkap dengan pelbagai bentuk disiplin ilmu, dan lambakkan maklumat, yang
tidak hanya terbatas pada satu fasa generasi atau masa, tetapi mencakupi awal
mula kemunculan Islam sehingga abad ke-tujuh Hijriyah. Inforrnasi-informasi
yang dimuatkan di dalamnya juga mencakup sekitar maklumat kota-kota Islam pada
pada zaman kegemilangannya.
Selain itu, kitab ini cukup penting sebagai
bahan rujukan ilmiyah untuk dan mampu memenuhi keperluan para sejarawan, ahli
jarh dan ta'dil (salah satu cabang disiplin ilmu hadis yang membahaskan tentang
sisi keadilan, kedhabitan dan cacat yang dimiliki oleh setiap individu yang
meriwayatkan hadis serta para penelitinya), informasi tentang semangat dan
perhatian generasi Islam terdahulu dalam menuntut ilmu, berdakwah, serta
beribadah. Begitu pula informasi tentang tokoh-tokoh umat
Islam, kilasan tentang keadaan dan ibadah mereka, yang diperlukan oleh mereka
yang ingin mendapatkan gambaran tentang kehidupan generasi Islam pada masa
sekarang dan akan datang. Peringatan berkaitan kesan yang diterima oleh
orang-orang zalim, sombong, melampaui batas, ahli bid'ah, fasiq, dan ahli
maksiat, sehingga generasi manusia pada masa ini dapat lebih berhati-hati turut
terangkum di dalamnya. Muatan kisah-kisahnya yang indah dan penting berupaya menjadi
bahan cerita alternatif untuk menggantikan kedudukan berita dan informasi yang
tidak mendidik, yang disumbatkan/dipaksakan oleh mereka yang menginginkan
generasi umat Islam rosak. Selain itu, terdapat sejumlah kaedah-kaedah agama,
kemuliaan tauhid, perilaku, dan perhubungan sosial yang menyejukkan hati juga
dimuatkan di sini. Perkara tersebut dikemukakan oleh al-Zahabi di sela-sela
pembentangannya terhadap biografi seseorang tokoh.
Kelebihan Kitab Siyar A'lam
An-Nubala;
a) Ketelitian penulis. Beliau (rahimahullah)
tidak hanya membentangkan biografi orang yang ditulis, tetapi juga disertakan
dengan komentar jika menurutnya adalah perlu, iaitu dengan melakukan semakkan
secara sempurna terhadap cerita yang dipaparkannya, sama ada dengan menyebutkan
sisi kekurangannya mahu pun menjelaskan kelebihannya jika orang-orang pada
umumnya menganggapnya buruk, atau berpandangan lain sekiranya diperlukan, atau
mengkritik perilakunya dengan kritikan yang berpandukan kdpada syari'at.
Kemudian beliau berusaha mengeluarkan kesimpulan secara umum terhadap individu
yang ditulis biografinya tersebut, disertai dengan ketelitian. Ketelitian dalam
menilai keperibadian manusia ini, memberikan cahaya terang yang dapat diambil
manfaatnya oleh kebangkitan Islam, iaitu kebangkitan yang hampir memberikan
hasilnya jika tidak dikotori oleh ulah sebahagian kelompok yang memiliki
pandangan tersasar, yang menuduh para ulama dan da'i sebagai orang-orang fasik,
ahli bid'ah, berpaling dari madzhab salaf, tidak berhati-hati dalam menilai orang
lain, dan tidak takut kepada Allah ketika berprasangka buruk terhadap orang
lain. Ada juga orang yang tidak mampu hidup melainkan dengan mencela orang yang
tidak sama dengannya, melupakan kebaikannya, dan menyembunyikannya. Orang-orang
seperti itulah yang disangkal secara tegas oleh Imam al-Zahabi, yang akan anda
lihat/perhatikan di sela-sela pembentangan buku ini secara jelas. InsyaAllah.
Adanya kajian kritis dalam kitab ini. al-Zahabi tidak membiarkan peristiwa
sejarah berjalan tanpa kritikan sekiranya menurutnya ia perlu diberi kritikkan
dan penjelasan. Oleh karena itu, anda melihat beliau terkadang menolak
peristiwa yang dinilainya mungkar atau memperbaiki (memberi pencerahan)
terhadap peristiwa yang masih samar-samar atau mendukung pendapat penulis lain
atau menjelaskan pendapatnya di dalam masalah tertentu yang perlu diberi
perincian, penjelasan, dan seumpamanya. Metode kritis seperti inilah yang
sering ditinggalkan oleh buku-buku sejarah dan penulis biografi lainnya.
b) Kitab ini memuatkan masalah-masalah
yang tidak dimuatkan oleh kitab-kitab lain, kerana ia menyatukan pelbagai input
sejarah dengan riwayat hidup. Kitab al-Bidayah wa al-Nihayah misalnya,
memuatkan cerita-cerita sejarah yang cukup luas, tetapi tidak memuatkan
biografi para ulama, orang-orang yang terpilih, para pemimpin, dan sebagainya.
Begitu juga kitab al-Kamil karya Ibnu al-Atsir (rahimahullah) dan kitab Tarikh
al-Umam wa al-Muluk karya al-Thabari (rahimahullah). Memang ada kitab-kitab
yang memuatkan biografi para tokoh seperti ini, namun dari rentetan cerita
sejarah dengan metode penyusunan yang dibawakan oleh al-Zahabi ini tidak
ditemukan di dalamnya. Misalnya kitab Hilyah al-Auliya' dan al-Thabaqat karya
Ibnu Sa'ad, serta Wafayat al-'A'yaan. Sedangkan kitab ini membahaskan berkaitan
biografi secara panjang lebar dengan disertakan kisah-kisah sejarah dan metode
yang sangat tersusun, yang ditulis di sela-sela penulisan biografi seorang
tokoh, khususnya biografi para khilafah, raja, dan pemimpin.
c) Kitab Siyar al-A'lam al-Nubala'
ini merangkumi sebahagian besar sejarah tokoh-tokoh penting dimata manusia
(kebanyakan mereka atau sebahagian mereka, walaupun cacat di mata syariat)
tidak hanya memuatkan pengikut mazhab fiqih tertentu, raja, khalifah,
pemimpin, penyair, ahli osastera Arab, ahli bahasa, pahlawan, panglima,
pemimpin perang, doktor, hakim, para pekerja, dan penganut madzhab tertentu,
tetapi juga mencakupi seluruh kelompok yang disebutkan dan hampir mencakupi
seluruh wilayah Islam. Memang benar biografi para ahli hadis lebih banyak
disebutkan daripada tokoh tokoh lainnya. Ini adalah kerana perhatian/komitmen
imam al-Zahabi yang sangat tinggi terhadap prinsip-prinsip ilmu hadis, lebih
besar daripada disiplin ilmu lainnya, kerena sememangnya beliau adalah merupakan
seorang hafiz (dalam bidang hadis) dan mahir di dalam hadis. Akan tetapi,
kebanyakan para ahli hadis pada abad keemasan Islam dan selepasnya, adalah para
ahli fiqih, ahli tafsir, orang-orang yang berperang di jalan Allah, para
sasterawan, ahli nahwu (bahasa), dan tokoh-tokoh lainnya yang terkenal.
No comments:
Post a Comment