Kitab al-Durrah
al-Nafisah fi Bayan al-Wahdah fi al-Af'al wa al-Asma' wa al-Shifat wa al-Zat
al-Muqaddasah merupakan sebuah kitab tasawuf karya seorang ulama tasawuf
alam Melayu yang terkenal. Mengenai ulama yang menulis kitab ini, saya bawakan
tulisan al-Marhum Hj. Wan Mohd Shaghir Abdullah, seorang pengkaji sejarah ulama
nusantara dan kitab jawi yang terkenal;
“ Kitab ini
belum pernah diterbitkan berupa bahan cetakan. Manuskrip yang ada hanya sebuah
saja, ada dalam simpanan saya (penulis artikel ini).Sungguh pun tidak terdapat
nama pengarang namun dapat diduga adalah karangan Syeikh Muhammad Nafis
al-Banjari, merupakan syarah kitab beliau yang berjudul “Ad-Durr an-Nafis”.
Jadi manuskrip yang sekarang menjadi koleksi peribadi saya adalah asli tulisan
tangan Syeikh Muhammad Nafis al-Banjari ”.
Menurut al-Marhum Hj. Mohd Shaghir lagi, “ Tarikh tepat penulisan mulai waktu Dhuha,
hari Jum’at, 15 Rabi’ul Akhir 1239 H / 19 Disember 1823 M, dan selesai pada
tengah malam Isnin, 9 Muharram 1240 M / 3 September 1824 M ”.
Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kitab
al-Durrah al-Nafisah ini, kita ikuti huraian al-Marhum Hj. Wan Mohd Shaghir
seterusnya;
“ Sebelum
memasuki kandungan “al-Durrah al-Nafisah”, sebagai mukadimah Syeikh Muhammad
Nafis bin Idris bin Husein al-Banjari memperkenalkan dua buah karya ringkas
tentang tasawuf. Yang sebuah 18 halaman dan satu lagi 14 halaman. Kedua-duanya
tanpa judul. Yang sebuah tanpa tahun dan sebuah lagi selesai penulisan pada
malam, 30 Jumadil Awwal 1235 H / 16 Januari 1820 M. Pada mukadimah risalah yang
pertama Syeikh Muhammad Nafis bin Idris bin Husein al-Banjari menyebut tentang
‘diri’ ada empat jenis. Kata beliau, “ Pertama: Diri yang berdiri, iaitu diri
jasad, atau tubuh badan. Kedua: Diri yang terperi. Ketiga: Diri yang nyata pada
ilmu Allah. Keempat: Diri yang sebenar-benar diri.” Keempat-empat ”diri”
dihuraikan dengan agak panjang menurut kaedah yang terdapat dalam ilmu tasawuf.
Kedua-dua
risalah yang dianggap sebagai mukadimah “al-Durrah al-Nafisah” saya tinggalkan
saja, langsung saja kepada manuskrip yang sedang diperkenalkan. Syeikh Muhammad
Nafis bin Idris bin Husein al-Banjari memulai bicara dengan katanya, “Aku
memulai akan risalah ini pada hijrah Nabi S.A.W seribu dua ratus tiga puluh
sembilan tahun, pada tahun Alif, pada lima belas hari bulan Rabi’ul Akhir, yaum
al-Jum’ah, waktu Dhuha, jam pukul dulapan (maksudnya: Jum’at, jam 8.00, pada 15
Rabi’ul Akhir 1239 H pen:)”.
Sebab-sebab
beliau menulis kitab yang tersebut juga dinyatakan dalam mukaddimah pada
halaman yang berikutnya. Kata beliau, “Kemudian daripada itu, maka tatkala
adalah tahun seribu dua ratus tiga puluh lima tahun, daripada tahun hijrah,
pada hari yang ketiga puluh cukup, daripada bulan Jamadil Awwal, (maksudnya:
pada 30 Jamadil Awwal 1235 H, pen:).” Selanjutnya beliau jelaskan, “Sanya
memintalah kepadaku setengah daripada saudaraku yang telah dibukakan [oleh]
Allah hatiku dan hatinya dengan cahaya terang musyahadah, yakni cahaya terang
memandang dan mengenal.” Beliau jelaskan selanjutnya, "Bahawa itu aku
perbuatkan baginya akan suatu risalah yang simpan (maksudnya: yang ringkas,
pen:) perkataannya dengan bahasa Jawi-Melayu yang lemah lembut...” Barangkali
oleh kerana kandungan keseluruhan “al-Durrah al-Nafisah” adalah tasawuf
peringkat tinggi, maka diperlukan bahasa yang beradab. Itulah yang
dimaksudkannya dengan “bahasa Jawi-Melayu yang lemah lembut” bukan bahasa
Melayu yang kasar, yang tiada beradab atau tiada berakhlak atau boleh juga
dikatakan tiada berbudi bahasa.
Sebelum
memasuki bahasan tasawuf, Syeikh Muhammad Nafis al-Banjari terlebih dulu
membicarakan mazhab-mazhab dalam ‘aqidah. Mengenai ini ada yang telah beliau
bicarakan dalam “al-Durr al-Nafis” tetapi selepas dibanding ternyata dalam
manuskrip “al-Durrah al-Nafisah” penambahan dan bahasan jauh lebih banyak,
perbicaraan jauh lebih luas dan mendalam. Mengenai dua mazhab iaitu Mazhab
Qadariyah dan Mazhab Jabariyah tidak banyak tambahan, tetapi mengenai Mazhab
Ahlis Sunnah wal Jama’ah dalam “Ad-Durrah an-Nafisah” terdapat tambahan yang
sangat banyak.
Dalil
mengenai Mazhab Ahlis Sunnah wal Jama’ah beliau jelaskan ketika turun ayat
al-Quran tentang “kaum yang kasih kepada Allah” salah seorang sahabat telah
bertanya kepada Rasulullah S.A.W. Nabi S.A.W menjawab dan menunjuk sahabat
baginda Abu Musa al-Asy'ari R.A. Manakala muncul keturunan beliau, iaitulah
Imam Abu Hasan al-Asy'ari R.A, maka sepakatlah ulama bahawa Imam Abu Hasan
al-Asy'ari R.A adalah “imam” Mazhab Ahlis Sunnah wal Jama’ah.
Syeikh
Muhammad Nafis al-Banjari menyebut pula, “Mazhab yang berpegang kepada I’tiqad
Imam al-Asy'ari ini, iaitu Imam Malik ibnu Anas dan Imam Muhammad anak Idris
Syafi’ie. Maka Mazhab Imam Abu Hanifah ibnu Tsabit dan Imam Ahmad ibnu Hanbal
itu adalah Mazhab Ahlis Sunnah wal Jama’ah yang pada I’tiqad itu, iaitu Imam
Abu Manshur Maturidi.” Sesudah membicarakan tiga mazhab di atas Syeikh Muhammad
Nafis al-Banjari membahas pula Mazhab Ahlis Sunnah wal Jama’ah golongan Ahl
al-Kasyaf dan Musyahadah.
Walaupun
karya Syeikh Muhammad Nafis al-Banjari judul “ al-Durr al-Nafis” yang pernah
dicetak terjadi kontroversi dengan beberapa tokoh ahli zhahir, namun bagi saya
“al-Durrah al-Nafisah” yang merupakan syarah “al-Durr al-Nafis” mesti diperkenalkan.
Bahawa kedua-dua kandungan kitab yang tersebut adalah tidak salah menurut
ulama-ulama ahli shufi ”.
Artikel di atas, diolah kembali dari artikel dari sumber berikut:
http://naungan_nur_wahyu.tripod.com/id43.html. Di mana artikel asalnya pernah dimuat dalam Berita Harian, hari Selasa 27 Disember. 2005, hlm 10, dengan judul “Ad-Durrah an-Nafisah, Bahasan Tasawuf, Guna Bahasa Beradab”.
Kitab al-Durrah al-Nafisah ini telah diterbitkan buat kali pertamanya oleh Khazanah Fathaniyah, dengan tebalnya 290 halaman.
http://naungan_nur_wahyu.tripod.com/id43.html. Di mana artikel asalnya pernah dimuat dalam Berita Harian, hari Selasa 27 Disember. 2005, hlm 10, dengan judul “Ad-Durrah an-Nafisah, Bahasan Tasawuf, Guna Bahasa Beradab”.
Kitab al-Durrah al-Nafisah ini telah diterbitkan buat kali pertamanya oleh Khazanah Fathaniyah, dengan tebalnya 290 halaman.
No comments:
Post a Comment