Tuesday, October 9, 2018

Tash-hih al-Tanbih (تصحيح التنبيه)


Kitab Tash-hih al-Tanbih (تصحيح التنبيه), atau nama lainnya al-‘Umdah fi Tash-hih al-Tanbih (العمدة في تصحيح التنبيه) adalah sebuah karya fiqh mazhab Syafi’ yang disusun oleh al-Imam Abu Zakariyya Yahya bin Syaraf al-Nawawi (676H). Kitab ini disusun oleh Imam al-Nawawi bagi mengoreksi beberapa pendapat yang tidak muktamad yang disebutkan oleh al-Imam Abu Ishaq Ibrahim al-Syirazi al-Fairuzabadi (393-476H) di dalam kitab al-Tanbih (التنبيه).
  
Kesahihan penisbahan kitab Tash-hih al-Tanbih kepada Imam al-Nawawi adalah perkara yang tidak perlu diragukan lagi. Tidak ada ulama yang memperdebatkannya. Tidak seperti kitab Daqa-iq al-Akhbar fi Dzikri al-Jannah wa al-Nar  yang diragukan penisbahannya kepada al-Ghazzali, Abu al-Laits al-Samarqandi atau al-Suyuthi.

Kitab-kitab biografi telah menegaskan bahawa kitab Tash-hih al-Tanbih memang karya Imam al-Nawawi. Di antaranya tersebut dalam kitab “Thabaqa al-Syafi’iyyah” karya Tajuddin al-Subki,  “Thabaqat al-Syafi’iyyah” karya al-Isnawi,  “Tuhfah al-Thalibin” karya IbnuaAl-‘Aththar, “Al-Minhaj al-Sawiyy” karya al-Suyuthi, “al-Manhal al-‘Adzbu al-Rawiyy” karya al-Sakhawi, “Hayatu al-Imam al-Nawawi” karya Abdul Ghaniyy al-Daqr, dan “al-A’lam” karya al-Zirikli.

Dalam kitab-kitab fiqh mazhab al-Syafi’i, kitab ini juga dirujuk dan dinisbahkan ke Imam al-Nawawi. Di antaranya seperti yang tercantum dalam kitab “Kanzu al-Raghibin” karya Jalaluddin al-Mahalli, “Nihayatu al-Muhtaj” karya Syamsuddin al-Ramli, “Mughni al-Muhtaj” karya al-Syirbini al-Khathib, “Manhaj al-Thullab” karya Zakariyya al-Anshori, “Hasyiyah al-Jamal”, “Hasyiyah Al-Bujairimi”, “Hasyiyah al-Bajuri”, “Hasyiyah al-Syarqawi”, dan lain-lain.

Kitab ini dikarang oleh Imam al-Nawawi dengan maksud untuk mengoreksi kitab “al-Tanbih” sehingga pembaca boleh mengetahui pendapat-pendapat yang tidak muktamad dalam mazhab Syafi’i yang terdapat dalam kitab tersebut. Oleh itu,  membaca kitab “At-Tanbih” yang dilengkapi dengan kitab “Tash-hih al-Tanbih” karya al-Nawawi ini, pembaca akan boleh mengetahui dan mengamalkan pendapat yang dianggap muktamad dalam mazhab Syafi’i.

Kitab ini tergolong rujukan primer untuk mengetahui pendapat mu’tamad mazhab al-Syafi’i. Dalam tata urutan kekuatan rujukan, kedudukan kitab ini menduduki urutan setelah kitab “al-Minhaj Syarh ‘ala Muslim”. Kitab ini didahulukan daripada kitab al-Nawawi yang lain yang berjudul “al-Nukat ‘ala al-Tanbih[1].

Kata Ibnu Qadhi Syuhbah dalam Thabaqatnya, kitab “Tash-hih al-Tanbih” termasuk kitab awal-awal yang dikarang oleh al-Nawawi. Jadi, jika ada kandungan kitab ini yang bertentangan dengan kitab-kitab al-Nawawi lain yang masyhur, maka kitab ini mesti “dikalahkan”.

Meski demikian, dalam hal kualiti tarjih, isi kitab ini mengungguli semua tarjih ulama al-Syafi’iyyah yang pernah dilakukan oleh para ulama sebelum masa al-Nawawi. Ketika Imam al-Irbili menyalin manuskrip kitab ini dan meminta Ibnu al-‘Aththar untuk membantunya mengoreksi dengan membandingkan naskah yang ada pada dirinya, al-Irbili bersaksi bahawa Imam al-Nawawi telah mencapai pengetahuan tarjih yang belum dicapai oleh Ibnu al-Shalah.

Ukuran kitab ini digolongkan dalam kitab-kitab kecil. Bahkan, Imam al-Nawawi sendiri dalam muqaddimah menyebutnya sebagai “kurrasah (الكراسة)”[2]. Bahasa yang dipakai al-Nawawi dalam kitab ini bersifat ringkas tapi tidak merosakkan makna. Lafaz-lafaznya mudah difahami dan jarang menampilkan lafaz gharib. Ketika menerangkan koreksinya, kebiasaanya al-Nawawi menggunakan redaksi “al-ashah (الأصح)”. Ungkapan “al-shawab (الصواب)” dan “al-mukhtar (المختار)” jarang digunakan.

Adapun metode al-Nawawi dalam menulis, secara ringkas penjelasannya adalah sebagai berikut;

a)     Jika al-Syirazi hanya menjelaskaan ikhtilaf tanpa mentarjih, maka al-Nawawi akan mentarjihnya agar diketahui bahawa itu adalah pendapat mu’tamad.

b)   Jika al-Syirazi menegaskan bahawa suatu pendapat adalah pendapat yang paling sahih (baik beliau memaksudkan bahawa pendapat tersebut adalah pendapat mu’tamad atau ikhtiyarat beliau) padahal kenyataannya pendapat itu bukan pendapat mu’tamad maka al-Nawawi akan menjelaskan mana pendapat yang mu’tamad.

c)  Jika al-Syirazi secara jelas melakukan kesalahan (ghalath) dan kesalahan itu memang diketahui salah tanpa ada ikhtilaf, maka al-Nawawi akan menjelaskannya.

d)    Jika al-Syirazi menyebut pendapat yang sudah sesuai dengan pendapat mu’tamad, maka al-Nawawi akan mendiamkannya (tidak mengomentarinya).

e)  Ketika menyebutkan sesuatu pendapat, al-Nawawi tidak menyebutkan sumber rujukannya dan juga tidak menyebut nama ulama. Penjelasan dalil tidak disajikan.

f)      Pandangan mazhab lain juga tidak dibahas, kerana tujuan utama penyusunan kitab ini hanyalah membincangkan fiqh dalam lingkungan mazhab al-Syafi’i.

Sejumlah ulama telah memberi perhatian terhadap kitab ini dengan cara mensyarah, melengkapi dan memperjelaskan. Antaranya;

a)     Kitab “Tausyih  al-Tash-hih” karya Tajuddin al-Subki (w. 771H)
b)     Kitab “al-Tanqih Fima Yaridu ‘Ala al-Tash-hih dan “Tadzkiratu al-Nabih fi Tash-hih al-Tanbih” karya Jamaluddin al-Isnawi (w. 772H),
c)    Kitab “Irsyad al-Nabih ila Tash-hih al-Tanbih”  dan kitab “Umniyyatu al-Nabih fima Yaridu ‘ala al-Tash-hih wa al-Tanbih” karya Ibnu al-Mulaqqin (w. 804H),
d)     Kitab ‘Umdatu al-Mughni wa al-Thalib al-Nabih fi Tash-hih al-Tanbih”,
e)     “Taqribu At-Tash-hih” dan lain-lain.

Di antara penerbit yang pernah mencetaknya adalah “Mathba’ah at-Taqaddum al-‘Ilmiyyah” pada tahun 1348 H. Dalam cetakan ini kitab “Tash-hih al-Tanbih” dicetak bersama “Matan al-Tanbih” dan juga kitab “Maqshadu  al-Nabih fi Syarhi Khuthbat al-Tanbih” karya Ibnu Jama’ah (w. 819 H).

Pada tahun 1417 H/1996, penerbit “Mu-assasah Ar-Risalah” di Beirut; Lubnan telah mencetak kitab “Tash-hihu al-Tanbih” dalam tiga jilid dengan menyertakan kitab “Tadzkiratu al-Nabih” karya al-Isnawi. Kitab “Tadzkirotu  al-Nabih” dimasukkan dalam jilid kedua mulai hlm 389. Muhaqqiqnya adalah Muhammad ‘Uqlah al-Ibrahim dari fakulti Syariah di The University of Jordan (الجامعة الأردنية).

Kitab Tash-hih al-Tanbih dan kitab huraian (syarah)nya Tazkiratu al-Nabih fi Tash-hih al-Tanbih, karya Jamaluddin al-Isnawi boleh dimuat turun di pautan تصحيح التنبيه، ويليه: تذكرة النبيه في تصحيح التنبيه.

Sumber: Artikel ini dipetik dengan sedikit pengubahsuaian dari pautan Mengenal Kitab Tash-hihu at-Tanbih karya An-NawawiBaca artikel asal untuk maklumat selanjutnya. 

Semoga bermanfaat.



[1] Huraian lebih jelas mengenai perkara ini boleh dibaca di pautan   “Urutan “Kekuatan” Kitab-Kitab An-Nawawi”.
[2] Definisi “kurrasah” boleh dibaca di pautan  “Produktivitas An-Nawawi”.  Dalam artikel tersebut dinyatakan bahawa satu “kurrosah” itu kira-kira sama dengan 16 halaman.

1 comment: