Monday, October 15, 2018

Lum’ah al-Adillah fi Qawa’id ‘Aqa-id Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah


Kitab Lum’ah al-Adillah fi Qawa’id ‘Aqa-id Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah (لمع الأدلة في قواعد عقائد أهل السنة والجماعة) merupakan sebuah karya mengenai akidah yang disusun oleh al-Imam Abu al-Ma'ali 'Abdul Malik bin 'Abdillah bin Yusuf bin Muhammad bin 'Abdillah al-Juwaini al-Naisaburi (419-478H), yang terkenal dengan gelaran Imam al-Haramain al-Juwaini.

Imam al-Haramain al-Juwaini telah menyusun kitab yang ringkas ini secara khusus bagi menghuraikan konsep akidah menurut Ahli Sunnah wal Jama’ah. Beliau menyusun kitab ini bagi menerangkan hakikat mazhab sunni mengenai akidah, dengan membawakan dalil-dalil yang ringkas dan bukti-bukti aqli. Kemungkinan beliau menyusun kitab ini ketika peringkat awal kehidupannya sebagai rujukan para pelajar yang mendatangi majlis ilmu yang diadakannya.

Kandungan kitab ini dibahagikan kepada 7 tajuk utamanya, iaitu;

1.                Alam dan kebaharuanny a (العالم وحدوثه).
2.               Allah dan Sifat-Sifat-Nya (الله تعالى وصفاته). (12 fasal)
3.               Kehendak Allah dan Kehendak Hamba (إرادة الله وإرادة العبد). (1 fasal)
4.               Melihat Allah (رؤية الله). (1 fasal)
5.               Tuhan dan Makhluk (الرب والخلق). 4 fasal
6.               Kerasulan, Kenabian dan Mukjizat (الرسالة والنبوة والمعجزة). (4 fasal)
7.               Kepimpinan (الإمامة). (3 fasal)


Huraian kitab Lum’ah al-Adillah

Di antara kitab huraian (syarah) bagi kitab Lum’ah al-Adillah ialah kitab Syarh Lum’ah Adillah fi al-Tawhid (شرح لمع الأدلة في التوحيد), karya Abu Muhammad Abdullah Syarafuddin bin Muhammad bin al-Fihri, yang terkenal dengan nama Ibn al-Tilmisani (644H).

Menurut Dr. Fawqiyyah Husain, Imam al-Haramain sendiri ada menyusun sebuah kitab yang boleh dianggap sebagai huraian bagi kitab Lum’ah al-Adillah ini, iaitu kitabnya yang berjudul kitab al-Syamil fi Ushuluddin (الشامل في أصول الدين).

Kitab Lum’ah al-Adillah ini boleh dimuat turun di pautan لمع الأدلة في قواعد عقائد أهل السنة والجماعة

Rujukan:
ar.wikipedia.org/wiki/

No comments:

Post a Comment