Tuesday, October 23, 2018

Manzhumah fi al-Shuwar allati Yastahibb Fiha al-Wudhuk


Kitab Manzhumah fi al-Shuwar allati Yastahibb Fiha al-Wudhuk (منظومة في الصور التي يستحب فيها), adalah sebuah karya fiqh mazhab Syafi’i yang disusun oleh al-Hafizh Zaynuddin  Abdul Rahim bin al-Husain al-‘Iraqi (806H) dalam bentuk nazam (syair) sebanyak 10 bait. Kandungan nazam ini secara khusus menyenaraikan 40 keadaan yang disunatkan bagi umat Islam mengambil wuduk.

Kitab ini kemudiannya telah diberikan huraian (syarah) oleh al-Imam Waliyuddin Abu Zur’ah Ahmad (826H), iaitu anak kepada al-Hafizh Zaynuddin al-‘Iraqi sendiri.

Kemudiannya, al-Hafizh Abdul Rahman bin Abu Bakr al-Suyuthi (849-911H) telah menambahkan 6 keadaan lagi yang disunatkan berwuduk, yang tidak disebutkan oleh al-Hafizh al-‘Iraqi, maupun Imam Waliyuddin Abu Zur’ah ketika menghuraikan nazam susunan bapanya itu.

Berikut tambahan keadaan yang disunatkan berwuduk yang disebutkan oleh al-Suyuthi dalam bentuk nazam;

وأبرصَ خُذْ، أو مسِ أصنامٍ اعْدُدِ    #    ومِنْ سيل دمٍّ، أو مسيسٍ لكافر
لدَرِّ جزورٍ للذي قالهُ زد     #     ومِنْ أكلِ ما مسَّته نارٌ، وشربه

Imam al-Suyuthi kemudiannya telah memberikan huraian (syarah) bagi setiap bait nazam tambahan yang disusun oleh beliau tersebut dengan membawakan hadis-hadis sokongan. Baca huraian al-Suyuthi ini di pautan تذييل على منظومة العراقي في الصور التي يُستحبُّ فيها الوضوء للسيوطي.

Kitab Manzhumah fi al-Shuwar allati Yastahibb Fiha al-Wudhuk karya al-'Iraqi dan huraiannya oleh Imam Waliyuddin Abu Zur'ah ini boleh dimuat turun di pautan منظومة في الصور التي يستحب فيها 

Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment