Monday, August 19, 2013

Shafwah al-Tafasir (صفوة التفاسير)

 
Kitab Shafwah al-Tafasir (صفوة التفاسير) merupakan sebuah kitab tafsir semasa karya al-‘Allamah al-Syaikh Muhammad ‘Ali al-Shabuni, bekas pensyarah Kuliyyah Syari’ah dan Dirasat Islamiyyah di Universiti al-Malik ‘Abdul ‘Aziz Makkah al-Mukarramah.

Kitab ini merupakan gabungan di antara tafsir secara ma’thur dan ma’qul yang bersumberkan kepada beberapa kitab tafsir yang muktabar, seperti tafsir al-Thabari, al-Kasysyaf, al-Qurthubi, al-Alusi, Ibn Kathir, al-Bahr al-Muhith dan lain-lainnya.
Ia disusun dengan uslub (gaya bahasa) yang mudah dan sesuai dengan kaedah penulisan moden. Ia juga dilengkapi dengan penerangan makna mufradat (perkataan) dan bentuk balaghah dan bayan lughawiyyah yang terdapat dalam sebahagian ayat.

Berdasarkan kitab tafsir Shafwah al-Tafasir yang ada dalam koleksi saya, iaitu terbitan Dar Ihya’ al-Turath al-‘Arabiyyah pada tahun 1993 ia dicetak dalam 3 jilid. Berikut ringkasan kandungan kitab ini;
Jilid 1: surah al-Fatihah - hingga - surah Yunus,
Jilid 2: surah Hud - hingga -  surah Fathir,
Jilid 3: surah Yasin - hingga – surah al-Nas.

Kitab tafsir ini dianggap sebagai sebuah tafsir yang agak ringkas, sesuai menjadi rujukan dalam bidang tafsir oleh masyarakat (yang boleh memahami bahasa Arab). Kitab ini telah menjadi teks dan rujukan para ulama / penceramah bagi kuliah tafsir di masjid dan surau di Malaysia dan di dunia Islam amnya.
Mengenai terjemahan kitab ini, saya tidak pasti adakah ia telah diterjemahkan dalam bahasa Melayu. Setakat ini saya belum mendapat maklumat mengenai edisi terjemahannya. Mungkin ia ada diterjemahkan dalam bahasa Indonesia, kerana aktiviti penterjemahan di Indonesia sangat menggalakkan. Wallahu a’lam.

Semoga bermanfaat.

5 comments:

  1. Salam,
    Kitabصفوة التفاسير
    Boleh sy dptkn kedai yg mnjuai kitab ni. Tq

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, tuan yg mulia. Boleh tak bagi review tentang ringkasan Tafsir Ibn Kathir yg diusahakan oleh pengarang Rahiq Makhtum.

    Jazakumullahu khairan kathira.

    -luqman alhakim-

    ReplyDelete
  3. Apakah ada terjemahan Bahasa Indonesianya kitab ini ?

    ReplyDelete
  4. Untuk kitab Bahasa Arabnya saya sudah miliki dan saya sangat membutuhkan terjemahannya untuk anak-anak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga sangat membutuhkan terjemahan kitab shofwatut tafasir🙏 mungkin jika memang ada bisa berbagi🙏 syukron

      Delete