Kitab al-Mu'jam al-Mufahras li Alfaz al-Hadith
al-Nabawi adalah susunan Arent J. Wensinck seorang orientalis.
Wensinck tidaklah menyusun Mu’jam ini berseorangan, beliau dibantu oleh
beberapa orientalis yang lain seperti Dr. Y. B. Monsej dari Universiti Leiden,
Y. B. Dye Hasz, Y. B. Fonne Lone, Y. T. B. Dye Barwin dan Y. B. R. Herman.
Penyusunan Mu’jam ini juga turut dibantu oleh Muhammad Fu’ad Abd al-Baqiy dari
Mesir.
Kitab ini mempunyai indeks
hadith-hadith dari sembilan buah kitab hadith utama atau lebih dikenali dengan
panggilan Kutub al-Tis’ah. Kutub al-Tis’ah bermaksud sembilan kitab hadith
utama iaitu, Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Sunan Abu Daud, Sunan Tirmizi,
Sunan Ibn Majah, Sunan al-Nasa’i, Muwatta’ Malik, Sunan al-Darimi dan Musnad
Ahmad. Oleh kerana itulah ia sudah memadai apabila kita merujuk kitab Mu’jam
ini dalam mencari hadith-hadith yang terdapat di dalam sembilan buah kitab
hadith tersebut.
Dr. Mahmud al-Tahhan
meletakkan kitab ini di dalam kaedah yang khusus dalam proses mentakhrij
hadith. Sekiranya kita menggunakan kaedah melalui lafaz awal matan ia
memerlukan kita mengesahkan terlebih dahulu lafaz tersebut adalah lafaz yang
pertama dengan tepat. Jadi, sekiranya kita ingin mencari hadith menggunakan
lafaz yang berada di tengah atau diakhir matan, sudah tentu sukar untuk
mencarinya dengan kaedah lafaz pertama. Jadi dengan adanya kaedah dan kitab
Mu’jam ini, ia akan lebih memudahkan kita untuk mencari hadith.
Senarai sarjana dan orientalis yang
terlibat bagi menyiapkan jilid pertama;
Kebanyakan orientalis yang terlibat adalah antara
pakar-pakar dalam bidang manuskrip dan ilmu-ilmu Islam. Contoh, J. Horovitz
adalah seorang Yahudi antara pentahqiq awal yang mentahqiq Tabaqat Ibn Sa'ad
dan beberapa karya sejarah Islam lain. A. Guillaume pula adalah penterjemah
Sirah Ibn Hisyam. P. Voorhoeve pula merupakan pakar manuskrip karya-karya
sarjana Islam. Walau bagaimanapun, ada di antara mereka yang menulis buku-buku
yang prejudis kepada Islam.
Pentakhrijan hadis dengan kitab ini akan efektif
dan efesien apabila terdapat kesamaan versi antara kitab-kitab milik seorang
pentakhrij dengan maraji’ (literatur) yang dipergunakan dalam al-Mu’jam. Hal
ini penting untuk diperhatikan kerana proses percetakan kitab-kitab di atas
telah menimbulkan beragamnya versi, sehingga sistem penomboran bab, hadis,
jilid, dan halaman tidak sesuai dengan sistem penomboran yang dimaksud oleh al-Mu’jam.
Jika demikian halnya, penggunaan kitab ini menjadi tidak efesien, sebab
akhirnya waktu akan tersita banyak dipergunakan untuk menelusuri nombor-nombor
tersebut, yang tidak menutup kemungkinan terjadi selisih puluhan nombor.
Untuk mengetahui versi manakah kitab-kitab yang
dapat dijadikan acuan dalam menelusuri maraji’ versi al-Mu’jam, kami kemukakan
keterangan sebagai berikut:
Para ulama yang sezaman dengan Wensick bahkan
terlibat secara aktif dalam transliterasi (penerjemahan) al-Mu’jam ke dalam
bahasa Arab, khususnya Muhammad Fuad ‘Abd al-Baqiy, telah berupaya menetapkan
sistem penomboran kitab, bab, dan hadis sesuai dengan penomboran Shahih
al-Bukhari versi al-Mu’jam. Upaya Muhammad Fuad ‘Abd al-Baqiy ini dijadikan
acuan oleh beberapa penerbit atau percetakan ketika mempublikasikan Shahih
al-Bukhari, antara lain al-Maktabah al-Islamiyah, Istanbul-Turki, tahun 1979.
Shahih al-Bukhari edisi ini merupakan tashwir (copy ulang) dari edisi perdana
tahun 1315 H. sebanyak 8 juz (4 jilid). Sistem penomoran kitab dan bab pada
edisi ini telah disesuaikan dengan Shahih al-Bukhari versi al-Mu’jam. Di
samping itu dapat digunakan pula Shahih al-Bukhari cetakan manapun yang mengacu
pada sistem penomboran Muhammad Fuad ‘Abd al-Baqiy pada kitab Fath al-Bari
syarh Shahih al-Bukhari, cetakan al-Salafiyah, Kaherah, Mesir.
[b] Shahih Muslim
Shahih Muslim yang sesuai dengan versi al-Mu’jam
adalah [a] cetakan Isa al-Babi al-Halabi, Kairo-Mesir; [b] terbitan Dar Ihya
al-Kutub al-‘Arabiyyah, Kairo-Mesir, tahun 1374 H/1955 M. Keduanya dicetak
sesuai dengan sistem penomoran Muhammad Fuad 'Abd al-Baqiy.
[c] Sunan al-Tirmidzi
Sunan al-Tirmidzi yang dijadikan maraji’ oleh
al-Mu’jam adalah Sunan al-Tirmidzi yang telah di-tahqiq (editing) oleh 3 ulama,
iaitu Ahmad Muhamad Syakir pentahqiq juz I dan II; Muhammad Fu’ad ‘Abd al-Baqiy
pentahqiq juz III; Syeikh Ibrahim ‘Uthwah ‘Audh sebagai pentahqiq juz IV dan V.
Walaupun sistem penomboran pada juz I dan II terdapat sedikit perbezaan. Sunan
al-Tirmidzi versi ketiga ulama ini telah diterbitkan oleh Isa al-Babi
al-Halabi, Kaherah-Mesir pada tahun 1356 H/1937 M. Kemudian dicetak ulang oleh
Dar al-Kutub al-‘Ilmiyah, Beirut-Lebanon, tahun 1408 H/1987 M, dilengkapi
dengan fahras (indeks) sesuai dengan penomboran al-Mu’jam al-Mufahras dan
Tuhfah al-Asyraf.
[d] Sunan Abu Daud
Sunan Abu Daud yang sesuai dengan versi al-Mu’jam
adalah Sunan Abu Daud dengan tahqiq (editing) Izzet Ubaid al-Du’as dan ‘Adil
al-Sayyid, yang dipublikasikan oleh Dar al-Hadits, Himsh-Syria, tahun 1393
H./1974 M. Juga dengan tahqiq Syekh Muhyi al-Din Abd al-Hamid, terbitan Dar
al-Fikr.
[e] Sunan al-Nasai
Sunan al-Nasai yang sesuai dengan versi al-Mu’jam
adalah terbitan al-Maktabah al-Tijariah al-Kubra, Kaherah tahun 1347 H/1928 M.
Serta terbitan dengan hasyiah (komentar ringkas) Imam al-Suyuthi dan al-Sindi,
namun tanpa penomboran bab. Kemudian Dr. Abd al-Fatah Abu Guddah telah berupaya
menomborinya, dilengkapi dengan fahras.
[f] Sunan Ibn Majah
Sunan Ibn Majah yang sesuai dengan al-Mu’jam adalah
terbitan al-Isa al-Babi al-Halabi, Kaherah, dengan sistem penomboran Muhammad.
Fuad ‘Abd al-Baqiy Edisi Abd al-Baqi ini diterbitkan pula oleh Dar Ihya
al-Kutub al-‘Arabiyyah, Kairo, tahun 1372 H./1952 M.
[g] Sunan al-Darimi
Sunan al-Darimi yang sesuai dengan versi al-Mu’jam
adalah terbitan Madinah, tahun 1386 H./1966 M., Abdullah Hasyim al-Yamani.
[h] Muwatha Malik
Muwatha Malik yang sesuai dengan versi al-Mu’jam
adalah terbitan al-Isa al-Babi al-Halabi, Kaherah, dengan sistem penomboran Muhammad.
Fuad Abd al-Baqiy. Khusus untuk kitab Muwatha Malik, Wensinck dan kawan-kawan
memberikan pedoman pada pengantar jilid I tentang berbagai kitab [topik] yang
dimuat pada Muwatha Malik serta metode penulisan topik itu pada al-Mu’jam.
[i] Musnad Ahmad
Musnad Ahmad yang sesuai dengan versi al-Mu’jam
adalah edisi perdana cetakan al-Mathba’ah al-Maimuniyyah, Mesir, tahun 1313
H/1919 M. Kemudian dicopy oleh Maktabah al-Islami dan Dar Shadir, Beirut, dan
diterbitkan sebanyak enam jilid bersama kitab Muntakhab Kanz al-'Ummal fi Sunan
al-Aqwal wa al-Af’al pada hamisy-nya (pinggir halaman kitab). Pada jilid
pertama disertakan fahras rawi-rawi kitab musnad susunan Syeikh Nashir al-Din
al-Albani.
Apabila rujukan yang dipergunakan seorang
pentakhrij sesuai dengan versi-versi di atas, maka pentakhrijan hadis dengan
kitab al-Mu’jam relatif lebih mudah dilakukan.
[1] Artikel berikut dinukil dengan sedikit ubahsuai ejaannya dari
[1] Artikel berikut dinukil dengan sedikit ubahsuai ejaannya dari
No comments:
Post a Comment