Sunday, May 10, 2020

al-Taqrib Syarh ‘ala al-Mukhtashar


Kitab al-Taqrib Syarh ‘ala al-Mukhtashar (التقريب  شرح على المختصر) adalah sebuah karya fiqh mazhab Syafi’i yang disusun oleh Abu al-Hasan al-Qasim bin Muhammad bin ‘Ali al-Syasyi , Ibn al-Qaffal al-Kabir[1] (400H). Jika disebutkan Shahib al-Taqrib (pengarang kitab al-Taqrib) dalam kitab-kitab fiqh mazhab Syafi’i terdahulu maka merujuk kepada beliau.

Kitab ini disusun sebagai huraian bagi kitab Mukhtashar al-Muzani (مختصر المزني), iaitu karya Imam Abu Ibrahim, Ismail bin Yahya bin Isma’il al-Mishri al-Muzani  (175-246H). 

Kandungan kitab ini banyak mengandungi hadis-hadis Nabi saw dan nas-nas (نصوص) Imam Syafi’i , yang dinukilkan oleh penyusunnya secara lafaz bukan secara makna. Di mana dalam permasalahan fiqh yang dibincangkan dalam kitab ini dihuraikan dengan kata-kata Imam Syafi’i yang asalnya, bukannya hanya secara maksud sahaja. Oleh itu para ulama yang merujuk kitab ini, tidak memerlukan kitab-kitab lain bagi mendapat pandangan Imam Syafi’i dalam permasalahan fiqh. Kitab ini dianggap sebagai kitab yang utama di antara kitab-kitab yang meriwayatkan nas-nas imam Syafi’i. 

Sekadar ini sahaja yang diperolehi kitab al-Taqrib ini. Semoga bermanfaat.



[1] Beliau merupakan anak kepada Imam al-Qaffal al-Kabir, Abu Bakr Muhammad bin Ali bin Ismail al-Syasyi (291-365H). Di antara karya Imam al-Qaffal al-Kabir kitab Syarh Kitab ar-Risalah lil-Imam asy-Syafi'i, Mahasin al-Syari’ah dan Adab al-Qadha.



No comments:

Post a Comment