Kitab
“ al-Ibanah fi Furu’ al-Syafi’i[1]
” adalah sebuah kitab fiqh dalam mazhab Syafi’i karya al-Imam Abu al-Qasim
Abdurrahman bin Muhamad Ahmad bin Fawran al-Fawrani (461H). Beliau adalah
seorang tokoh besar dalam mazhab syafi’i. Beliau merupakan murid senior kepada al-Imam Abu
Bakr Abdullah bin Ahmad bin Abdullah al-Maruzi (327-417H), yang terkenal dengan
gelaran al-Qaffal al-Shaghir. Di antara karya beliau ialah kitab al-Ibanah dan
al-‘Umdah.
Kitab
al-Ibanah menjadi rujukan para ulama terkemudian dan isi kandungannya yang
memaparkan pandangan dan idea-idea al-Fawrani mengenai sesuatu permasalahan
hukum telah dipetik dan menjadi sandaran para ulama di dalam kitab-kitab karya
mereka. Kitab al-Ibanah sangat masyhur sebagai karya al-Fawrani di kalangan ulama
Syafi’iyyah, sehingga mereka hanya memadai menyebutkan gelaran Imam al-Fawrani
di dalam kitab-kitab fiqh karya mereka sebagai “Shahib al-Ibanah” (Pengarang kitab
al-Ibanah), tanpa menyebut namanya.
Sebagai
contohnya, Imam Abu Zakariyya Yahya bin Syaraf al-Nawawi r.h banyak memetik
pandangan Imam al-Fawrani dari kitab al-Ibanah, sebagaimana yang terdapat dalam
kitab al-Majmu’ karyanya. Berikut dibawakan petikan dari kitab al-Majmu’;
قال صاحب ” الإبانة ” : يكره الخاتم من حديد أو
شَبَه وهو نوع من النحاس , وتابعه صاحب ” البيان ” فقال : يكره الخاتم من حديد أو
رصاص أو نحاس لحديث بريدة رضي الله عنه.
Ertinya;
“ Pengarang kitab al-Ibanah mengatakan,
makruh memakai cincin besi atau tembaga. Pendapat ini juga diikuti oleh
pengarang kitab al-Bayan. Beliau mengatakan, ‘Makruh memakai cincin besi, atau
timbal, atau tembaga. Berdasarkan hadis dari Buraidah ”. (al-Majmu’ : 4/341)
Kitab
al-Ibanah telah diringkaskan oleh al-Imam Abu Sa'id Abdurrahman bin Ma’mun al-Mutawali
al-Naisaburi (478H) dengan karyanya yang berjudul “ Tatimmah al-Ibanah ”. Imam
Abu Sa’id al-Mutawali adalah murid kepada Imam al-Fawrani. Sebenarnya kitab
Tatimmah al-Ibanah ini bukanlah sekadar ringkasan kitab al-Ibanah, kerana
selain meringkas kandungan kitab al-Ibanah, Imam al-Mutawali telah membuat penambahan
beberapa permasalahan hukum yang tidak terdapat dalam kitab asalnya. Penambahan
ini dilakukan sebagai melengkapkan lagi kandungan kitab al-Ibanah, sehingga
Imam al-Mutawali menamakan karya beliau ini sebagai Tatimmah al-Ibanah
(Pelengkap kitab al-Ibanah).
Namun
begitu, ada juga penulis yang menganggap kitab Tatimmah al-Ibanah ini sebagai
kitab huraian (syarah) bagi kitab al-Ibanah, bukannya ringkasan, memandangkan
isi kandungannya ada huraian tambahan dari Imam al-Mutawali, seperti penambahan
dengan pendapat-pendapat lain dalam sesuatu permasalahan kerana adanya dalil-dalil
yang sahih mengenainya.
Imam
al-Nawawi ada menyebutkan dalam kitab al-Majmu’ petikan dari kitab Tatimmah
al-Ibanah. Di mana beliau menyebutkan Imam al-Mutawali sebagai “Shahib
al-Tatimmah” (Pengarang kitab Tatimmah al-Ibanah). Berikut contoh petikan
tersebut;
وقال صاحب ” التتمة ” : لا يكره الخاتم من حديد
أو رصاص ؛ للحديث في الصحيحين أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال للذي خطب
الواهبة نفسها ” اطلب ولو خاتما من حديد ” قال : ولو كان فيه كراهة لم يأذن فيه .
Ertinya:
“Pengarang kitab al-Tatimmah mengatakan:
‘Tidak makruh menggunakan cincin besi atau tembaga. Berdasarkan hadis yang
diriwayatkan dalam dua kitab shahih (al-Bukhari dan Muslim), bahawa Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah menyuruh orang yang melamar wanita untuk
mencari cincin besi. Jika cincin besi
hukumnya makruh, tentulah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak akan
meyuruhnya ”. (al-Majmu’, 4/341)
Sayangnya
kitab ini tidak sempat disempurnakan oleh Imam al-Mutawali, ia hanya sempat
disiapkan setakat perbincangan mengenai Kitab al-Hudud dalam bab al-Saraqah
(Mencuri). Bagi menyempurnakan kitab Tatimmah al-Ibanah ini, usaha telah
dilakukan oleh al-Imam Muntajibuddin Abu al-Futuh, As’ad bin Mahmud bin Khalaf
al-‘Ijliy al-Ashbahani (515-600H) dengan menyusun karya beliau yang berjudul “ Tatimmah
al-Tatimmah ”.
Selain
kitab Tatimmah al-Ibanah, kitab al-Ibanah juga telah diberikan huraian (syarah)
oleh al-Imam Abu Abdullah al-Husain bin Ali al-Thabari (495H), melalui kitabnya
yang berjudul al-‘Uddah[2]
al-Kubra Syarh al-Ibanah.
Sekadar
pengetahuan saya, kitab al-Ibanah ini belum lagi diterbitkan oleh mana-mana
syarikat penerbitan. Saya tidak pasti, adakah kitab ini masih ada dalam bentuk
manuskrip tulisan tangan di mana-mana perpustakaan di pelusuk dunia ini. Namun
begitu, yang pasti kitab al-Ibanah ini sememangnya pernah wujud sebagai sebuah
karya fiqh yang yang bernilai, yang menjadi rujukan para ulama dan sebahagian
isi kandungan masih boleh didapati dalam karya-karya para ulama terkemudian.
Tulisan
ini hanyalah sekadar catatan peribadi untuk dikongsi dengan para pembaca. Saya
sangat mengharapkan daripada pembaca agar dapat berkongsi maklumat tambahan dan
lebih tepat mengenai kitab ini. Semoga
bermanfaat.
[1] Penambahan “ Fi
Furu’ al-Syafi’i ” dihujung perkataan al-Ibanah adalah penambahan dari
penulis, bagi membezakannya dengan kitab-kitab lain yang juga berjudul
al-Ibanah. Antaranya;
1) Kitab
al-Ibanah
fi al-Fiqh al-Syafi’i, karya Imam Muhammad bin Banan bin Muhammad
al-Kazaruni (455H).
2) Kitab-kitab
al-Ibanah yang disusun khusus mengenai akidah, seperti kitab al-Ibanah
‘an Ushul al-Diyanah karya Imam
Abu Hasan al-Asy’ari, kitab al-Ibanah ‘an Ibthal Mazhab Ahl al-Kufar wa
al-Dholalah karya al-Qadhi Abu Bakar al-Baqilani (403H) dan kitab al-Ibanah
‘an Syari’ah al-Firqah al-Najiah al-Mujanibah wa a-Firqah al-Mazmumah
(al-Ibanah al-Kubra) karya Ibnu Baththah (378H).
[2] Terdapat sebuah kitab lagi yang berjudul
al-‘Uddah, iaitu al-‘Uddah al-Shughra, karya Abu Ishaq al-Ruyani
Ibrahim bin Ali bin al-Husain al-Syaibani al-Thabari (523H), yang terkenal dengan gelaran Abu
al-Makarim al-Ruyani. Menurut al-Mandili, jika disebutkan kitab al-‘Uddah
secara mutlak , maka yang dimaksudkan adalah kitab al-‘Uddah al-Shughra. Haji Khalifah menyebutkan dalam kitabnya Kasyf al-Dzunun (2/1129) nama kitab ini
adalah al-‘Uddah – tanpa perkataan al-Shughra. Kemungkinan perkataan al-Shughra
tersebut ditambahkan di hujungnya bagi membezakannya dengan kitab al-‘Uddah
al-Kubra, iaitu karya Imam Abu Abdullah al-Husain al-Thabari (495H) sebagaimana
yang disebutkan di atas.
Assalaamu alaikum, mohon info cari kitabnya dimana? Trmksh
ReplyDelete