Saturday, April 25, 2020

al-‘Ujab Fi Syarh al-Lubab


Kitab al-‘Ujab Fi Syarh al-Lubab (العجاب في شرح اللباب) adalah sebuah karya fiqh mazhab Syafi’i yang disusun oleh al-Imam Najmuddin Abdul Ghaffar bin Abdul Karim bin Abdul Ghaffar al-Quzwaini al-Syafi’i (585-665H). Beliau terkenal sebagai penyusun kitab al-Hawi Shaghir (صاحب الحاوي الصغير), iaitu matan fiqh yang terkenal di kalangan para ulama mazhab Syafi’i. Kandungan kitab ini dipenuhi dengan pelbagai permasalahan fiqh yang disertakan dengan contoh-contoh, ia sesuai sebagai rujukan para qadhi dan mufti.

Kitab al-‘Ujab ini disusun oleh Imam Abdul Ghaffar al-Quzwaini sebagai huraian (syarah) bagi karya beliau yang berjudul al-Lubab (اللباب)[1], iaitu sebuah kitab yang menghimpunkan pendapat-pendapat yang difatwakan oleh Ashab al-Wujud dan al-Aqawil dalam mazhab al-Syafi’i.

Berdasarkan terbitan cetakan pertama (2019) Darul Ibn Hazm – Beirut, kitab ini diterbitkan dalam 6 jilid dengan 3922 halaman.

Semoga bermanfaat.



[1] Selain kitab al-Lubab karya Imam Najmuddin al-Quzwaini ini, terdapat sebuah lagi kitab yang sama judulnya, yang lebih terkenal di kalangan para ulama mazhab Syafi’i, iaitu kitab al-Lubab fi al-Fiqh al-Syafi'i (اللباب في الفقه الشافعي) yang disusun al-Imam al-Qadhi Abu al-Hasan Ahmad bin Muhammad bin Ahmad al-Dhabi al-Mahamili al-Syafi’i (368-415H ). Kitab al-Lubab ini merupakan antara kitab yang menjadi rujukan utama para ulama terdahulu dalam fiqh al-Syafi'i. Isi kandungan kitab ini telah disebutkan oleh beberapa ulama terkemudian dalam beberapa karya mereka ketika menghuraikan masalah fiqh.

No comments:

Post a Comment