Kitab
al-Fatawa al-Fathaniyyah ( الفتاوى الفطانية
) merupakan himpunan jawapan kepada 108 soalan dalam pelbagai bidang
yang dikemukakan kepada al-‘Allamah Syeikh Wan Ahmad bin Wan Muhammad Zain
al-Fathani (). Beliau adalah seorang tokoh ulama Nusantara yang berasal dari
Patani dan menjadi guru di Masjidil Haram - yang terkenal dengan keilmuannya.
Beliau
rahimahulLah telah berkata pada permulaan kitab ini: “Maka inilah
beberapa soal yang
dituntuti daripada al-‘abd al-faqir ila ‘afw robbihi al-raji minhu Ta’ala
nayl al-amani Ahmad bin Muhammad Zain bin Musthafa al-Fathani ‘afa Allah Ta’ala
‘anhu akan jawabnya.”
Ia
merupakan sebuah kitab yang unik serta mempunyai gaya penulisan yang tersendiri
serta agak berbeza dengan kitab-kitab yang lain kerana ia merupakan pengalaman
sebenar yang disusun dalam bentuk soal jawab yang tidak kedapatan dalam metode
yang sedemikian pada zamannya. Walaupun majoriti kandungan fatwa dalam kitab
ini adalah dalam ruang lingkup fikah yang sebahagian besarnya pula berkaitan
bidang munakahat tetapi ia turut meliputi dua bidang utama dalam syariat Islam
iaitu tauhid dan tasawuf.
Begitu
juga, Syeikh Ahmad al-Fathani rahimahulLah turut menyentuh mengenai
teknologi moden yang hampir-hampir tidak
disentuh oleh ulama lain pada waktu itu. Renungi sahaja
kata-kata beliau di bawah ini:
“ Berkata hamba, pada me[ng]hampirkan bagi segala akal, adakah
tiada engkau ketahui
atau lihat bahawasanya dikurniakan kepada kuffar sekarang ini beberapa
ringkahan yang ‘ajib-‘ajib sehingga sampai mereka itu kepada alat yang boleh
musafir di dalamnya di atas hawa’ yang telah maklum mereka itu dengan ‘balon’
atau ‘thaiyarah’ atau minthad.....”.
Penelitian terhadap
fatwa-fatwa ini juga
membayangkan kekuatan pengaruh mazhab Syafie yang dipegang oleh Syeikh
Ahmad al-Fathani. Ini dapat dilihat daripada kata beliau yang berbunyi “...dan tiada hamba di dalam
kutubul mazhab akan sesuatu syarat
yang lebih daripada segala syarat
yang enam ini.” Ia turut dibuktikan dengan melihat
kepada kitab-kitab yang menjadi
rujukan beliau ketika menjawab soalan-soalan yang dikemukakan seperti
kata beliau “ Inilah pendapat yang disemuafakati dengan jazam
dalam beberapa kitab muktabar pada Mazhab Syafi’i. . .”
Antara
kitab muktabar tersebut yang menjadi panduan kepada Syeikh Ahmad al-Fathani
rahimahulLah dalam mengeluarkan fatwa yang kesemuanya dikarang oleh tokoh-tokoh
yang bermazhab Syafi’i ialah Bugyah al-Mustarsyidin Fi Talkhish Fatawa Ba’dh
al-A’immah Min al-‘Ulama’ al-Muta’akkhirin Ma’a Dhamm Fawa’id Jammah Min
Kutub Syatta li al-‘Ulama’ al-Mujtahidin karangan ‘Abd al-Rahman bin
Muhammad al-Husain bin ‘Umar yang lebih dikenali Ba’alawi (1250-1320H), Tuhfah
al-Muhtaj bi Syarh al-Minhaj hasil penulisan Syihab al-Din Abi al-‘Abbas
Ahmad bin Muhammad bin ‘Ali bin Hajar al-Haytami (974H), Fath al-Mu’in bi Syarh
Qurrah al-‘Ayn oleh al-‘Allamah Syaikh Zayn al-Din bin ‘Abd al-‘Aziz
al-Malibari () dan lain-lain rahimahumulLah. Perlu disebutkan di sini bahawa
antara rujukan utama beliau juga ialah kitab al-Umm karangan Imam al-Syafi’i
(150-204H) radiaLlahu’anhu sendiri dan al-Majmu’ oleh Imam
al-Nawawi () rahimahulLah. .
Selain
daripada fatwa dalam hukum syariat, kitab al-Fatawa al-Fathaniyyah juga
menonjolkan ketokohan Syeikh Ahmad al-Fathani dalam ilmu bahasa seperti yang
dapat dikesan pada masalah nombor 4, 6 dan 15. Dalam pada itu juga, beliau
rahimahulLah adalah manifestasi ulama yang sangat mengenali kekerdilan,
kelemahan serta kebergantungan seorang hamba di hadapan Tuhan Rabb al-Jalil
dengan merendahkan diri beliau serta mengakui
bahawa ilmu yang dimiliki beliau
pada hakikatnya adalah sangat terbatas dan milik mutlak Allah (s.w.t) yang Maha
Berkuasa.
Catatan di atas dipetik dengan sedikit pengunahsuaian dari
artikel yang bertajuk Pemikiran Usul Fikah Syeikh Ahmad al-Fatani dalam
al-Fatawa al-Fataniah. Baca artikel ini di sini. Semoga bermanfaat.
No comments:
Post a Comment