Kitab al-Riyadh al- Badi’ah fi Ushul al- Din wa Ba’dh Furu’ al-Syari’ah ‘ala Mazhab al-Imam al-Syafi’i (الرياض البديعة في أصول
الدين وبعض فروع الشريعة على مذهب الإمام الشافعي) adalah sebuah kitab yang ringkas
(mukhtasar) mengenai akidah dan fiqh berdasarkan mazhab Syafi’i. Kitab ini
disusun oleh Syaikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Syafi’i al-Makki (1233-1335H
/1817-1917M), seorang ulama terkenal di Makkah al-Mukarramah pada zamannya[1].
Ramai para ulama dari Nusantara yang menjadi murid beliau.
Kandungan kitab al-Riyadh al- Badi’ah dimulai dengan
penerangan ringkas mengenai bidang akidah dan dikuti dengan perbahasan ringkas
mengenai bidang fiqh seperti thaharah (bersuci), solat, jenazah, zakat, puasa,
haji dan umrah, sumpah dan nazar. Kandungan kitab ini diakhiri dengan
penerangan ringkas mengenai bidang tasawuf.
Kitab ini pernah dicetak pada tahun 1317H oleh
Percetakan al-Maymanah, Kaherah – Mesir,
dengan ketebalannya sebanyak 63
halaman.
Syarah bagi kitab al-Riyadh al- Badi’ah
Kitab al-Riyadh al-Badi’ah, kemudiannya telah
diberikan huraian (syarah) oleh murid[2]
penyusunnya, iaitu al-‘Allamah Syaikh Muhammad Nawawi bin Arabi al-Bantani
al-Jawi (1230-1314M / 1813-1879M) melalui karyanya berjudul al-Tsimar
al-Yani’ah fi Syarh ‘ala Riyadh al- Badi’ah (الثمار اليانعة المنيعة في شرح الرباض البديعة)
Dalam huraiannya Syaikh Muhammad Nawawi menghuraikan teks
akidah yang terdapat dalam kitab asalnya dengan merujuk kepada pandangan Ahlu
al-Sunnah wa al-Jama’ah, aliran al-Asya-‘irah. Manakala huraian dalam bidang
fiqh, ternyata lebih meluas dengan merujuk kepada pandangan para ulama mazhab
Syafi’i.
Cetakan pertama kitab ini telah dicetak oleh Percetakan al-Bahiyah, Mesir, pada
bulan Syaaban 1299H/1882M dan diulang cetak di Bulaq pada tahun 1302H/ 1884M,
di al-Maimanah pada
tahun 1308H/1889 M, dan di
al-Jamaliyah pada
tahun 1329H/1911M dan ia turut dicetak juga oleh Percetakan Mustafa al-Bab
al-Halabi, Mesir pada tahun 1342H/1923M.
[1] Baca pautan Syaikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki untuk
maklumat lanjut mengenai beliau. Antara karya beliau yang lain ialah Hasyiah
‘ala Manasik al-Khathib al-Syarbaini al-Kabir dan Faydh al-Manan bi Syarh Fath
al-Rahman
[2] Berdasarkan tahun kelahiran
kedua-dua tokoh ini, usia Syaikh Muhammad Nawawi (1230H) lebih tua sedikit
daripada gurunya Syaikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah (1233H). Bahkan Syaikh
Muhammad Nawawi wafat lebih awal iaitu pada tahun 1314H berbanding Syaikh
Muhammad Hasbullah pada tahun 1335H. Perkara ini tidak menafikan hubungan
mereka antara guru dan murid kerana dari aspek keilmuan, usia tidak menjadi
ukuran. Melihat kepada senarai guru kedua-dua tokoh ini, mereka berdua pernah
menjadi murid kepada beberapa guru yang sama. Dapat disimpulkan di samping
hubungan mereka sebagai guru dan murid, mereka juga sebenarnya adalah sahabat
seperguruan.
شكرا
ReplyDelete