Di antara karya fiqh al-Imam Muhammad
bin Idris al-Syafi’i (150-204H) yang tidak sampai kepada kita ialah kitab al-Hujjah
(الحجه). Kitab
ini disusun oleh Imam al-Syafi’i, ketika beliau berada di Iraq. Kitab ini telah
diriwayatkan oleh seorang murid Imam al-Syafi’i yang bernama al-Hasan al-Za’farani.
Isi kandungan kitab al-Hujjah inilah
yang disebutkan oleh para ulama mazhab Syafi’i sebagai Qawl al-Qadim atau pendapat lama Imam Syafi’i. Sedangkan isi kandungan
kitab al-Umm yang disusun oleh Imam
Syafi’i di Mesir dianggap sebagai Qawl
al-Jadid atau pendapat baru Imam Syafi’i.
Menurut para ulama, Imam
al-Syafi’i sebenarnya tidak memberikan nama khusus bagi karya beliau ini,
sedangkan al-Hujjah merupakan judul yang diberikan oleh Imam al-Za’farani. al-Za’farani
memberikan judul kitab ini dengan al-Hujjah, barangkali kerana mengikut langkah
seorang pemuka mazhab Hanafi, iaitu Muhammad al-Hasan al-Syaibani yang menulis
kitab yang berjudul al-Hujjah ‘ala Ahli
al-Madinah. Selain al-Hujjah, kitab
ini juga dikenali sebagai al-Mabsuth.
Susunan bab-bab fiqh dalam
kitab al-Hujjah mirip dengan susunan kitab Zahir
al-Riwayah karya Imam Muhammad bin al-Hasan al-Syaibani. Imam al-Syafi’i
menyusun kitabnya ini sebagai sanggahan terhadap pandangan para ulama fiqh
Iraq, khusus para ulama mazhab Hanafi
berkaitan metode mereka dalam penyimpulan hukum.
Menurut Imam Muhammad Abu
Zahrah dalam karyanya al-Syafi’i dan sebahagian
tokoh peneliti yang lain, bahawa kitab al-Hujjah, al-Mabsuth dan al-Umm sebenarnya
merujuk kepada karya fiqh al-Syafi’i yang sama. Di mana karya Imam Syafi’i yang
disusun di Iraq dan diriwayatkan oleh al-Hasan al-Za’farani diberi judul
al-Hujjah dan al-Mabsuth. Manakala karya fiqh Imam Syafi’i di Mesir yang
diriwayatkan oleh al-Rabi’ bin Sulaiman al-Muradi pula diberikan judul al-Umm,
sekaligus juga berjudul al-Mabsuth.
Kitab al-Umm yang disusun oleh
Imam Syafi’i ketika di Mesir bukanlah suatu penyusunan kitab baharu, bahkan ia
merupakan kitab yang sama sebagaimana beliau susun di Iraq. Namun begitu, beberapa perubahan
telah dibuat oleh Imam Syafi’i terhadap beberapa permasalahan fiqh dalam karya
beliau tersebut kerana perubahan ijtihad dan kajian beliau ketika di Mesir. Menurut
Muhammad Abu Zahrah, karya-karya baharu Imam Syafi’i adalah hasil pembetulan,
penambahan, pengurangan serta revisi terhadap karya-karya lama beliau.
Semoga bermanfaat.
No comments:
Post a Comment