Kitab “ Fatawa al-Qadhi Husain ” (حسين القاضي فتاوى) merupakan sebuah karya fiqh
dalam mazhab al-Syafi’i yang disusun mengikut soal-jawab. Kandungan kitab ini
memuatkan himpunan fatwa-fatwa yang pernah dituturkankan oleh al-Imam
al-‘Allamah al-Qadhi al-Husain bin Ahmad bin Muhammad al-Marwarudzi (462H).
Seorang tokoh mazhab al-Syafi’i yang terkenal dengan julukan al-Qadhi, kerana
selain menjadi guru fiqh , beliau juga menjawat sebagai hakim ( qadhi ), dan
jawatan inilah yang membuatnya lebih terkenal dengan julukan Qadhi Husain.
Qadhi Husain mempunyai
kedudukan yang tinggi dan sangat terhormat di lingkungan madzhab Syafi’i .
Ramai ulama yang memuji tentang keilmuan Qadhi Husain. Berkata al-Sam’aani , pengarang buku ‘ al-Ansab
: “ Qadhi Imam Abu Muhammad, Husain bin Muhammad bin Ahmad al-Mawarudzi ,
merupakan tokoh pada zamannya… beliau
telah mampu melahirkan ramai ulama , sehingga kota Marwarudzi
menjadi tempat tumpuan para ulama dan tujuan
para fuqaha. Semua itu , kerana di dalamnya ada Qadhi Husain… dan ini
berlangsung terus hingga sekarang . ”
Selain itu, Qadhi Husain
merupakan ulama “ Ashab al-Wujuh ” di dalam mazhab Syafi’i. ” Ashab al-Wujuh ” ini adalah julukan bagi ulama yang telah memenuhi syarat-syarat ijtihad , dan
telah menguasai fiqh mazhab Syafi’i secara baik, telah terbiasa di dalam
melakukan istinbat hukum, mampu mengupas pendapat-pendapat Imam Syafi’i
serta menyimpulkan hal-hal yang belum disinggung oleh Imam Syafi’i ,
untuk kemudian diselaraskan sehingga sesuai dengan metodologi yang dipakai oleh
Imam Syafi’i. Selain itu, dia juga mampu mengembangkan fiqh mazhab Syafi’I menjadi cabang-cabang yang banyak sekali.
Oleh kerananya, dalam
buku-buku fiqih karya-karya ulama Khurasan, seperti : Nihayah Matlab karya Imam
Haramain, Tatimmah Ibanah karya Mutawalli, Muhadzab karya Syairazi, al-Wajiz,
al-Basith dan al-Wasith, karya Imam Ghazali, jika disebut di dalamnya kata ”
Qadhi ” , maka yang dimaksud adalah Qadhi Husain ini. Semua ulama- ulama yang
disebut di atas adalah murid- muridnya Qadhi Husain. Bahkan menurut al Yafi’i ,
bahawa seluruh ulama dalam mazhab Syafi’i
jika menyebut kata ” Qadhi ” , di dalam bidang fiqh, maka yang dimaksud
adalah Qadhi Husain. Qadhi Husain
meninggal dunia tepat selepas solat Isya’ , malam Rabu , tanggal 23 Muharram
462 H di kota kelahirannya Marwarudzi,Khurasan.
Mengenai
kitab kitab Fatwa al-Qadhi Husain…..
Kitab fatwa ini sebenarnya
tidak dibukukan (disusun dalam bentuk buku) sendiri oleh Qadhi Husain semasa
hidupnya. Individu yang berusaha menyusun fatwa-fatwa yang pernah dikeluarkan
oleh Qadhi Husaini ini ialah salah seorang murid terkenalnya iaitu al-Imam
Muhyis Sunnah al-Husain bin Mas’ud al-Baghawi (510H), yang terkenal dengan
julukannya Imam “ al-Baghawi ”.
Kandungan kitab fatwa ini
agak berbeza dengan beberapa kitab fatwa yang lain, yang menghimpunkan pelbagai
fatwa yang meliputi semua bidang sama ada akidah maupun fiqh. Ini kerana
kandungan kitab ini hanya menghimpunkan fatwa-fatwa yang berkaitan dengan
bidang fiqh sahaja.
Isi kandungannya sebagaimana
kitab fiqh yang lainnya, iaitu merangkumi perbincangan mengenai ibadat,
muamalah, munakahat, jenayah, kehakiman
dan makanan serta pemburuan. Kitab ini dimulai dengan kitab “ Taharah” (bersuci) dan diakhiri dengan bab al-‘Itq
(pembebasan hamba). Berdasarkan kitab yang terbitkan oleh Dar al-Fath, Jordan,
terdapat 854 fatwa Qadhi Husain yang terakam dalam kitab fatwa ini. Kandungan
kitab ini banyak dijadikan rujukan oleh para ulama Mazhab Syafi’i.
Untuk mendapat maklumat
lanjut mengenai kitab ini, sila muat turun kitab ini (file PDF) di pautan
berikut;
https://ia601004.us.archive.org/9/items/dvct8/dvct8.pdf.
Semoga bermanfaat.
No comments:
Post a Comment