Kitab
Hidayah al-Salikin atau nama lengkapnya “Hidayah al-Salikin
fi Suluk Maslak al-Muttaqin” (هداية السالكين في سلوك مسلك المتقين) dan terjemahan judulnya “Pedoman Bagi
Orang Yang Berjalan Pada Perjalanan Orang Yang Takut Akan Allah Ta‘ala”
merupakan sebuah karya yang dihasilkan oleh seorang tokoh ulama Melayu
terbilang iaitu Syeikh ‘Abd al-Samad al-Falimbani ketika beliau berada di
Makkah. Karya ini selesai ditulis pada hari Selasa 5 Muharam 1192H[1].
Namun, lebih kurang seratus tahun selepas itu barulah ia dapat diterbitkan[2].
Kitab ini merupakan kitab Melayu/ Jawi pertama yang ditashihkan dan kemudian
dicetak, hasil daripada inisiatif sebuah badan pentashih di Makkah dan Mesir[3]
pada ketika itu yang diketuai oleh Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fatani.
Menurut
Wan Mohd Shaghir Abdullah, selain penggunaan nama judul kitab dengan Hidayah
al-Salikin, ia juga yang menggunakan judul Bidayah al-Salikin yang
diterbitkan di Singapura dan Makkah[4].
Kedua-dua nama tersebut memang terdapat pada manuskrip asal. Namun, pada
cetakan huruf litografi (huruf batu)[5],
sama ada cetakan di Singapura ataupun Makkah, kedua-duanya menggunakan judul Bidayah
al-Salikin. Setelah itu, Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fatani telah
berusaha untuk menukar huruf tersebut kepada huruf yang dibuat klise timah dan
diletakkan judul Hidayah al-Salikin, bukannya Bidayah al-Salikin. Beliau juga
mendakwa, kitab Hidayah al-Salikin adalah kitab Melayu/ Jawi pertama yang telah
dicetak di Mesir[6].
Dalam
Majalah Pelita pula ditulis dengan judul “Hikayah al-Salikin” tetapi
pada pandangan Wan Mohd Shaghir Abdullah, kemungkinan berlaku kesilapan sewaktu
mentransliterasikannya dari bahasa Melayu/ Jawi ke Rumi berdasarkan ambilan dan
rujukan daripada tulisan orang Barat (Orientalis). Tambahan pula, berdasarkan
kajian yang dilakukan, beliau tidak pernah menjumpai, bahkan tiada sumber yang
menjelaskan bahawa al-Falimbani pernah mengarang kitab dengan judul tersebut[7].
Dalam
melihat kepada kitab ini yang telah diterbitkan, terbitan pertama bermula di
Mesir pada tahun 1288H/ 1871M melalui cetakan Syeikh Hasan al-Thuki yang telah
ditashihkan oleh Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fatani . Kemudiannya di
Makkah dengan edisi pertama pada tahun 1300H/ 1882M oleh Matba‘ah al-Kainah,
Makkah[8].
Seterusnya diulang cetak di Makkah, Mesir, Bombay, Singapura, Indonesia dan
Malaysia sendiri[9].
Sehinggalah pada hari ini, terdapat usaha yang dilakukan oleh Wan Mohd Shaghir
Abdullah[10] dan
Abu ‘Ali al-Banjari al-Nadwi al-Maliki[11]
yang telah mentransliterasikan daripada tulisan Jawi kepada tulisan rumi di
samping penyusunan yang lebih teratur dan tersusun[12].
Kandungan
Perbahasan Kitab
Berdasarkan
kepada kenyataan yang disebutkan oleh penulis sebelum ini, kitab Hidayah
al-Salikin adalah sebuah kitab berkaitan tasawuf. Al-Falimbani menyusun kitab
ini, sarat dengan ilmu pengajian tasawuf yang dikhususkan untuk golongan
mubtadi (permulaan). Kitab ini seperti yang disebutkan oleh al-Falimbani
sendiri di dalam muqaddimahnya bahawa kitab “Bidayah al-Hidayah”[13]
karangan Imam al-Ghazali adalah sebuah karya lengkap yang menghimpunkan
pelbagai ilmu yang membawa takut kepada Allah dan merupakan himpunan ilmu untuk
manfaat dunia dan akhirat. Oleh kerana kasihnya beliau kepada kitab tersebut
(Bidayah al-Hidayah), lalu beliau telah mengambil inisiatif dan usaha untuk
menterjemahkan kitab itu dari bahasa ‘Arab kepada Melayu/Jawi dengan memberikan
tambahan terhadap permasalahan yang tidak terdapat di dalam kitab tersebut[14].
Secara
umumnya, kitab ini membicarakan persoalan berkaitan tasawuf. Namun, terdapat
juga elemen atau aspek lain yang dimuatkan dalam kandungannya. Misalnya, dalam
bab yang pertama selepas membicarakan soal kepentingan ilmu dan faedahnya,
beliau telah memulakan perbahasan dengan perbincangan berkaitan soal akidah
(tauhid), di mana dijelaskan betapa pentingnya akidah sebagai asas atau tunjang
utama sebelum mempelajari ilmu lainnya. Di samping itu, akidah adalah perkara
pertama yang perlu diselesaikan dahulu sebelum pelaksanaan syariat dan amal
ibadat yang lain. Dalam soal ini, al-Falimbani lebih cenderung untuk
mengemukakan konsep akidah yang dibawa oleh Ahl al-Sunnah wa la-Jama‘ah yang di
dukung oleh Abu Hasan al-Asy‘ari dan Abu Mansur al-Maturidi. Keadaan ini,
bertepatan dengan pegangan Imam al-Ghazali sendiri[15].
Dalam
bab seterusnya, kitab ini juga mengemukakan perbicaraan berkaitan fikah (fiqh).
Al-Falimbani mendedahkan kepada pembacanya, contohnya berkenaan kaifiyat atau
kaedah pelaksanaan solat-solat sunat seperti solat hajat, istiqarah, isytiqaq,
duha, awwabin, tasbih, tawbah dan sebagainya lagi. Beliau mengemukakan beberapa
cara pelaksanaan solat-solat sunat tersebut seperti bacaan surah atau ayat
al-Quran dalam rakaat, sama ada rakaat pertama, kedua dan seterusnya. Bahkan
dikemukakan juga cara kedua, atau alternatif bacaan surah lain atau kaedah lain
yang tidak membebankan pengamalnya, dan terserah kepada pembaca untuk memilih
cara yang mampu untuk mereka laksanakan[16].
Dengan demikian, keadaan tersebut memperlihatkan usaha al-Falimbani untuk
menarik minat pembaca dan pelajar kitab ini supaya tidak rasa terbeban, bahkan
berupaya memilih sesuatu pelaksanaan sesuatu ibadah berdasarkan keupayaan dan
kemampuan yang ada. Walaupun demikian, beliau tidak memanjang perbicaraan dalam
aspek ini. Cuma beberapa permasalahan atau tajuk sahaja yang disentuh iaitu taharah
(bersuci), solat dan puasa sahaja. Tetapi perbahasannya adalah dalam bentuk
yang ringkas dan padat. Al-Falimbani meninggalkan daripada membicarakan secara
mendalam terhadap permasalahan fiqh yang melibatkan perbezaan pandangan dan
perselisihan pendapat ulama.
Di
dalam buku ini, perbahasan yang dibicarakan oleh al-Falimbani adalah berkait
rapat dengan tasawuf, malahan inilah aspek utama perbahasan beliau dalam kitab
ini. Contohnya perbahasan berkait dengan adab-adab tertentu seperti ketika
bersuci, berwuduk, tayamum, adab ketika pelaksanaan solat, adab di masjid, adab
dengan manusia seperti adab anak kepada ibu bapa, adab bersahabat, adab makan
dan minum dan sebagainya lagi. Selain itu, beliau juga membincangkan
aspek-aspek tertentu terutama dalam konteks pemeliharaan diri seseorang seperti
berkaitan riya’, takabbur, marah, hasad, sabar, syukur, zuhud, zikir dan
lain-lain lagi. Seolah-olah apa yang dikemukakan oleh al-Falimbani ini
merupakan satu pakej lengkap kepada setiap individu Muslim untuk diamalkan
kerana perbincangannya berkait rapat dengan kehidupan dan amalan harian mereka.
Bagi mereka yang melaksanakannya, diri mereka akan dapat dikepong dan
dipelihara daripada perkara-perkara yang tidak baik ataupun maksiat.
Sesuatu
yang menarik di dalam kitab ini ialah kandungannya dimuatkan dengan pelbagai
hadith yang menjadi hujah atau dalil untuk mengukuhkan sesuatu amalan atau
kenyataan yang disebutkan. Dengan kata lain, penulis juga cenderung untuk
melabelkan kitab tersebut sebagai salah sebuah kitab hadith dalam bidang ilmu
tasawuf.
Tambahan[17];
Artikel di atas disalin dan dengan sedikit tambahan dari:
http://mindahatiku.blogspot.com/2010/09/kitab-hidayah-al-salikin-karya-sheikh.html.
Tambahan[17];
Ada yang mengatakan bahwa kitab ini adalah terjemahan bagi kitab Bidayah al-Hidayah karya Hujjatul Islam Imam al-Ghazali, namun begitu kitab Hidayah al-Salikin ini pada hakikat bukan sekadar karya terjemahan, bahkan ia merupakan kitab syarah (huraian) bagi kitab Bidayah al-Hidayah, di mana ketika menghuraikannya al-Falimbani telah merujuk lebih daripada 20 buah kitab karya ulama termasuk karya lain Imam al-Ghazali, iaitu Minhaj al-‘Abidin, Ihya` Ulumiddin dan al-Arbain fi Usuliddin.
Berikut disenaraikan karya-karya lain yang menjadi rujukan
al-Falimbani;
- al-Yawaqit wa al-Jawahir, Durar al-Jawahir dan ‘Uhud al-Muhammadiah - karya Syaikh ‘Abdul Wahhab al-Sya’rani.
- al-Hikam, al-Tanwir fi Isqati al-Tadbir dan Miftah al-Falah - karya Syaikh Ibn ‘Athoillah.
- Ghaits al-Mawahib al-‘Aliyah fi Syarh al-Hikam al-‘Athoiyyah –karya Ibn ‘Abbad.
- al-Durruts Tsamin – karya Habib ‘Abdul Qadir al-‘Aidarus.
- ‘Umdah al-Muhtajin – karya Syaikh ‘Abdurrauf al-Fanshuri.
- ‘Awariful Ma’arif – karya Sahruwardi
- Risalah al-Qusyairiyah – karya Syaikh ‘Abdul Karim al-Qusyairi;
- ‘Urwatul Wuthqa dan Nafahat al-Ilahiyyah – karya Syaikh Muhamad bin ‘Abdul Karim al-Samani .
- Bustan al-‘Ariffin – karya Syaikh Ahmad al-Qusyasyi;
- Iqadz al-Qawabil – karya Syaikh Ibrahim al-Kurdi
- Nashoih al-Diniyyah – karya Habib ‘Abdullah bin ‘Alawi al-Haddad;
- Syarh Bidayah al-Hidayah – karya Syaikh ‘Abdul Qadir al-Faqihi
- al-Tarsyih fi Shalat al-Tasbih – karya Syaikh Tajuddin al-Subki
- Syarh al-Raudhah – karya Syaikh Zakaria al-Anshari
- Syarh Matn Jauharah al-Tauhid – karya Syaikh Abdul Mu’ti
- Minhaj al-Salik – karya Syaikh ‘Ali al-Mursafi.
Berdasar kandungan kitab Hidayah al-Salikin dan karya-karya
yang dirujuk oleh al-Falibani ini, maka selayaknya kitab ini dikatakan syarah (huraian)
bagi Bidayah al-Hidayah dan bukannya sekadar terjemahan. [maklumat ini dipetik
dari buku Syaikh ‘Abdusshamad Palembang Ulama Shufi dan Jihad Dunia Melayu
karya Tuan Guru Haji Wan Muhammad Shaghir].
Artikel di atas disalin dan dengan sedikit tambahan dari:
http://mindahatiku.blogspot.com/2010/09/kitab-hidayah-al-salikin-karya-sheikh.html.
[1]
Wan Mohd Shaghir Abdullah (1983),
Syaikh Abdus Samad al-Falimbani : Sufi yang Syahid fi Sabilillah, Kuala Lumpur:
Yayasan Pendidikan dan Dakwah Islamiyyah al-Fataniyyah, cet.1, hlm 28-30.
[2]
Keadaan
ini berlaku kerana tidak ada lagi syarikat percetakan yang ditubuhkan bagi
mencetak kitab Melayu/ Jawi pada ketika itu. Kalau diharapkan kepada orang
‘Arab sudah pastilah tidak dicetak kerana mereka tidak memahami dan tidak mampu
untuk membacanya kerana walaupun tulisan seperti tulisan ‘Arab tetapi berbahasa
Melayu/Jawi.
[3]
Badan
ini terbentuk sekitar tahun 1296H yang diketuai oleh Syeikh Ahmad bin Muhammad
Zain al-Fatani yang bertanggungjawab di bahagian kitab berbahasa Melayu/ Jawi.
Syeikh Daud bin Abdullah al-Fatani pernah dihantar untuk bertemu Wakil
Pemerintah Tukri Uthmaniyah di Mekah bagi mendapatkan sebuah mesin pencetakan.
Lihat op.cit.
[4]
Judul ini didapati pada koleksi manuskrip
Balai Islam Bahagian Hal Ehwal Islam dengan nombor kelas MI 170, MI 277 dan MI
334, lihat Wan Mohd Shaghir Abdullah (1996), Syeikh Abdus Shamad Palembang
Ulama Shufi dan Jihad Dunia Melayu, op.cit., hlm 111.
[5]
Cetakan
ini dicatatkan tahun penulisannya pada tahun 1287H/ 1870M, lihat Wan Shaghir
Abdullah (1996), al-‘Urwatul Wutsqa Syeikh Abdus Shamad al-Falimbani, Kuala
Lumpur: Yayasan Pendidikan dan Dakwah Islamiyyah al-Fataniyyah, hlm 7.
[6]
Ibid.
[7]
Wan
Mohd Shaghir Abdullah (1996), Syeikh Abdus Shamad Palembang Ulama Shufi dan
Jihad Dunia Melayu, op.cit.
[9]
Dr.
Chatib Quzwain (1996), op.cit, hlm 25 dan Dr. Taufik Abdullah (2002),
Ensiklopedi Tematis Dunia Islam (Asia Tenggara), op.cit., hlm 152.
[10]
Beliau
merupakan cucu kepada Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fatani. Sehingga
sekarang, beliaulah yang banyak bertanggungjawab dalam usaha mengumpul,
mencetak, menulis, mentahqiq dan memperkenalkan tokoh-tokoh ulama silam di
Nusantara bersama dengan karya-karya mereka yang digerakkan di bawah Khazanah
Fathaniyah. Beliau telah mengalihkan tulisan kitab ini daripada tulisan Melayu/
Jawi kepada tulisn Melayu/Rumi yang telah diusahakan dalam beberapa tahun
sehingga terhasil kitab Hidayah al-Salikin edisi rumi dengan tiga jilid iaitu
Jilid 1 pada tahun 1417H/ 1996M, Jilid 2 pada tahun 1418H/1997M dan Jilid 3
pada tahun 1419H/1998M.
[11]
Beliau
adalah Ustaz Fahmi bin Zamzam yang dilahirkan di Amuntai, Banjarmasin,
Kalimantan, Selatan Indonesia pada tahun 1959M. Beliau telah mendirikan pondok
Pasantren di Muara Teweh, Kalimantan Tengah Indonesia pada tahun 2001M dan
Pasantren kedua di Banjarbaru, Kalimantan Selatan Indonesia pada tahun 2003M.
Pada masa yang sama, sehingga kini masih menjadi tenaga pengajar di Maahad
Tarbiah Islamiah Derang, Pokok Sena, Kedah. Usaha beliau, adalah seperti mana
yang dilakukan oleh Wan Mohd Shaghir. Namun, beliau telah mengadakan beberapa
pembaharuan dengan susun atur yang lebih menarik di samping dengan dua versi
iaitu edisi Melayu/ Jawi dan Rumi. Lihat Ahmad Fahmi Zamzam (2003), Hidayatus-Salikin
fi Suluk Maslakil-Muttaqin, Kedah: Khazanah Banjariah dan Pustaka Suhbah, cet.
1, hlm xxiii-xxiv.
[12] Tambahan: Selain mereka, kitab ini juga
telah ditransliterasikan daripada tulisan Jawi kepada tulisan rumi oleh Ustazah
Noraine Abu tanpa sebarang perubahan susunan bahasanya. Manakala Abdul Ghani
Jabal Maraqy pula menyusun kembali kitab ini dengan sedikit perubahan gaya
bahasanya tanpa perubahan isi kandungannya.
[13] Tambahan:
Kitab Bidayah al-Hidayah dianggap sebagai ringkasan kepada kitab Ihya’
‘Ulumiddin yang disusun sendiri oleh Imam al-Ghazali. Lihat Hidayatus-Salikin
fi Suluki Maslakil-Muttaqin, ditahqiqkan oleh Abu ‘Ali al-Banjari al-Nadwi,
hal. xvi, Selangor: Galeri Ilmu, C1 213.
[14] Kenyataan
penuh tercatat dalam kitab tersebut. Rujuk Syeikh ‘Abd al-Samad al-Falimbani,
Hidayah al-Salikin, lihat cetakan Pulau Pinang oleh Sulaiman Prees (t.t), hlm
3-4, Kuala Lumpur: Khazanah Fathaniyah (1996), oleh Wan Mohd Shaghir Abdullah,
op.cit., hlm 9-10 dan Kedah: Khazanah al-Banjariah oleh Ustaz Fahmi Zamzam
(2003), hlm 2-3.
[15] Syeikh
‘Abd al-Samad al-Falimbani (t.t), Hidayah al-Salikin, ditahqiqkan oleh Wan
Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani, Dar al-Ma‘arif, hlm 17-23.
[16] Contohnya,
dalam Bab Kedua; “Pada Menyatakan Berbuat Taat dan Ibadat Yang Zahir”,
diterangkan berkenaan solat Tasbih. Al-Falimbani mengemukakan dua riwayat cara
pelaksanaan solat tersebut dan dijelaskan satu persatu cara pelaksanaannya.
Lihat Syeikh Abd al-Samad al-Falimbani (2003), Hidayatus-Salikin fi Suluki
Maslakil-Muttaqin, ditahqiqkan oleh Abu ‘Ali al-Banjari al-Nadwi, Kedah:
Kazanah Banjariah, cet.1, hlm 87-100 dan Syeikh ‘Abd al-Samad al-Falimbani
(t.t), op.cit., hlm 86-102 pada perbahasan berkaitan Solat Tasbih
[17] Tambahan penyalin.
[17] Tambahan penyalin.
Salam tuan. Sy liyana pelajar master di UKM. sy ada beberapa soalan yang ingin ditanyakan kepada tuan berkenaan kandungan kitab ini. Jika tuan tidak keberatan, bagaimana sy boleh menghubungi tuan? terima kasih.
ReplyDelete