Tuesday, December 30, 2014

Intisari Karya-karya Tasawuf


Ketika saya mengemas dan menyusun atur buku di atas rak buku yang sudah lama tidak dibersihkan saya menjumpai sebuah buku yang sudah lama saya mencarinya. al-Hamdulillah buku yang saya sangka telah hilang dari koleksi saya ini masih ada tersisip di antara buku-buku yang tersusun dalam rak yang terletak dalam bilik tidur anak saya.

Buku yang berjudul “ Intisari Karya-Karya Tasawuf ” yang dicetak dengan tulisan Jawi ini merupakan sebuah karya terjemahan yang diusahakan oleh Ustaz Haji Abdullah al-Qari bin Salleh dan Ustaz Muhammad Salleh bin Haji Arsyad dari sebuah karya Hujatul Islam al-Imam Abu Hamid al-Ghazali yang berjudul “ Khulashah al-Tashanif fi al-Tashawwuf” (خلاصة التصانيف في التصوف ).

Buku dalam koleksi saya ini adalah edisi cetakan kedua pada tahun 1983, manakala cetakan pertamanya pada tahun 1980. Ia diterbitkan oleh Pustaka Aman Press dengan ketebalan 61 halaman termasuk kata pengantar penterjemah dan halaman isi kandungan.

Karya Imam al-Ghazali ini asalnya ditulis dalam bahasa Parsi, yang kemudiannya dialihbahasakan oleh Syaikh Muhammad Amin al-Kurdi al-Irbili al-Syafi’i al-Naqsyabandi (1840-1913) ke dalam bahasa Arab. Kitab ini asalnya merupakan sebuah jawapan bertulis Imam al-Ghazali kepada seorang muridnya, yang memohon isi intisari pengajaran tasawuf yang terkandung dalam karya-karya beliau, khususnya perbincangan mengenai ilmu pengetahuan yang bermanfaat dan yang tidak bermanfaat dalam melayari bahtera hidup menuju akhirat.

Setakat ini, saya belum menemui edisi terbaharu terjemahan ini yang diterbitkan oleh Pustaka Aman Press, atau syarikat penerbitan lain. Kemungkinan ada terjemahan lain yang telah diterbitkan sama ada dalam Bahasa Melayu atau Indonesia, yang boleh dikongsi maklumatnya dari pihak pembaca.

Dalam edisi bahasa Arab saya hanya menemui sebuah kitab ini yang diterbitkan oleh Mathba’ah al-Najah di Mesir dengan cetakan pertamanya tanpa disebutkan tarikh cetakannya. Kitab ini juga ada diterbitkan bersama karya-karya Imam al-Ghazali dalam sebuah buku yang berjudul “ Majmu’ah Rasa-il al-Imam al-Ghazali ”. Buku ini diterbitkan oleh al-Maktabah al-Tawfiqiyyah, Mesir dengan memuatkan sebanyak 26 risalah karya Imam al-Ghazali.

Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment