Kitab al-Khulashah
Fi Ahaditsi al-Ahkam atau nama lengkapnya “Khulashah al-Ahkam Fi
Muhimmat al-Sunan Wa Qawa’id al-Islam” (خلاصة
الأحكام في مهمات السنن وقواعد الإسلام) adalah sebuah karya dalam bidang
hadis ahkam, iaitu kitab hadis yang khusus hanya mengumpulkan hadis-hadis yang
berkaitan dengan hukum fiqh. Kitab ini disusun oleh Imam Muhyiddin Abu
Zakariyya Yahya bin Syaraf al-Nawawi (631-676H).
Kitab
ini menjadi rujukan para ulama sesudah Imam al-Nawawi sebagai sumber takhrij
hadis-hadis ahkam. Kebanyakan hadis-hadis hukum yang digunakan oleh
fuqaha’ sebagai dasar “istinbath” fiqh telah dikumpulkan Imam al-Nawawi dalam
kitab ini.
Kitab
“Khulashah al-Ahkam” fokus pada hadis-hadis hukum yang diambil dari kitab-kitab
hadis utama seperti Shahih al-Bukhari, Shahih Muslim, Sunan Abu Dawud, Sunan
al-Nasa-i, Sunan al-Tirmidzi, Sunan Ibnu Majah, Sunan al-Daroquthni, Sunan
al-Baihaqi, Mustadrak al-Hakim, dan lain-lain. Hanya saja hadis-hadis hukum
yang dikumpulkan oleh Imam al-Nawawi ini tidak lengkap. Beliau hanya sempat
menyusun kitab ini sampai bab zakat saja. Barangkali usia al-Nawawi yang pendek
(wafat dalam usia 45 tahun) yang menyebabkan kitab ini tidak sempat
disempurnakan.
Mengenai
faktor yang mendorong al-Nawawi menyusun kitab ini, ada diterangkan dalam
muqaddimah kitab ini. Beliau menerangkan bahawa kitab “Khulashah al-Ahkam”
disusun adalah didasarkan kepada pemahaman bahawa kaum muslimin wajib berqudwah
kepada Rasulullah ﷺ dalam hal hukum dan
adab. Juga demi melaksanakan perintah kembali kepada Rasulullah ﷺ jika terjadi “tanazu’” (perselisihan) yang hanya mungkin
ditasfirkan kembali pada sunnah Rasul setelah beliau wafat. Juga demi menjaga
diri agar tidak sampai terjatuh pada perkara yang diada-adakan
(bid’ah) yang tidak ada dasarnya dalam agama. Juga demi menjaga kaum
muslimin agar hanya bertumpu pada hadis-hadis sahih saja dan selamat dari
hadis-hadis dhoif, meskipun yang mengamalkannya banyak, bahkan meskipun
disebutkan dalam kitab-kitab fikih besar. Juga untuk memberi pemahaman bahwa
kebolehan beramal dengan hadis “dhoif” pada “fadhoil amal” itu tidak bersifat
mutlak tapi bersifat “muqoyyad”. Sebelum menyusun kitab ini, al-Nawawi telah
mengawalinya dengan beristikharah.
Kitab
“Khulashah al-Ahkam” ini dipuji sejumlah ulama. Ibnu al-Mulaqqin mengatakan, “Seandainya
saja al-Nawawi menyelesaikan kitab ini, maka akan menjadi kitab yang tiada
taranya”. Al-Lakhmi berkata, “Tidak ada ahli hadis yang tidak
memerlukannya, apalagi seorang ahli fikih.”
Perhatian
ulama terhadap kitab ini juga cukup tinggi dengan bukti kitab ini dijadikan
sebagai salah satu rujukan dalam hal “takhrij”. Di antara yang banyak
merujuknya adalah al-Hafizh Ibnu Hajar al-‘Asqalani dalam kitab
“al-Talkhish al-Habir” dan “Fathu Al-Bari” dan Imam al-Zaila’i
dalam kitab “Nashbu al-Rayah”. Fakta ini sekaligus
menunjukkan bahawa al-Nawawi juga seorang ahli hadis yang diakui.
Adapun
metode penulisannya, prinsip pentingnya adalah al-Nawawi hanya mengumpulkan
hadis-hadis hukum. Jadi hadis-hadis yang terkait akidah, sirah, akhlak, zuhud
dan semisalnya tidak ditulis.
Dari
sisi kualiti hadis, al-Nawawi hanya memasukkan hadis sahih dan hadis hasan
saja. Hal ini penting, keraana sudah diketahui dalam ilmu fikih sebuah
ketentuan yang menyatakan bahwa tidak boleh berhujjah dengan hadis “dhoif”
dalam perkara halal-haram (hukum). Himpunan hadis “dhoif” dikumpulkan al-Nawawi
secara terpisah dan diasingkan di akhir tiap bab (section). Tujuan al-Nawawi
menulis hadis-hadis “dho’if” dalam kitab ini adalah agar diwaspadai dan
diketahui sebagai hadis yang tidak boleh dijadikan hujjah dalam perkara hukum.
Mengumpulkan hadis-hadis “dhoif” dalam “section” tersendiri seperti ini adalah
kreativiti al-Nawawi yang nampaknya belum pernah dilakukan oleh ahli-ahli hadis
yang lain yang mengumpulkan hadis-hadis “ahkam”.
Dalam
penyusunan kitab ini, kekadang beliau mengomentari terkait penekanan
hukum yang dianggap beliau perlu. Misalnya pada saat beliau menerangkan
“dhoif”nya hadis yang dijadikan dasar untuk menetapkan bahawa dalam solat hari
raya perlu ada dua khutbah, bukan satu khutbah. Imam al-Nawawi menegaskan semua
hadis yang dijadikan dasar itu “dhoif”. Manakala, penetapan hukum
dalam mazhab al-Syafi’i setelah solat hari raya disyariatkan khutbah dua kali
bukan kerana ada hadis sahih/hasan tertentu yang menjadi dasar, tetapi kerana
diqiyaskan dengan khutbah Jumaat.
Adapun
berkaitan “mukhorrij” hadis, jika hadis yang ditulis al-Nawawi
tercantum dalam Shahih al-Bukhari dan Shahih Muslim maka beliau cukup
menyebutnya “muttafaqun ‘alaih”, atau “rawahu al-Bukhari”, “rawahu
Muslim” dan yang semakna dengan itu. Jika ada perbedaan lafaz antara
riwayat al-Bukhari dan Muslim maka dipilih salah satu lalu diterangkan dari
mana diambil, misanya ditulis “wa lafzhuhu li muslim”. Jika ada
“mukhorrij” lain selain Asy-syaikhan, mereka juga disebutkan. Jika al-Nawawi
mengatakan “rawahu ats-tsalatsah” maka itu bermakna diriwayatkan Abu
Dawud, al-Timidzi dan al-Nasai.
Imam
al-Nawawi kadang-kadang juga melakukan “jarh” dan “ta’dil” pada riwayat-riwayat
tertentu, terutama terhadap perawi hadis yang menjadi posisi kunci dalam hadis
tersebut.
Himpunan
hadis-hadis yang dikumpulkan al-Nawawi dalam kitab ini, dikelompokkan dalam
sistem penggolongan “kutub” (chapters) dan “abwab” (sections). Secara
keseluruhan, isi kitab ini terdiri dari sekitar lebih dari 20 “kutub”
(chapters) dan 300 “abwab” (sections).
Manuskrip
kitab ini boleh ditemukan di antaranya di Al-Maktabah As-Sa’idiyyah
di Hyderabad; India, Al-Jami’ah Al-Islamiyyah di Madinah, dll.
Kitab
Khulashh al-Ahkam telah diterbitkan oleh Mu-assasah Ar-Risalah dalam
dua jilid setebal 1099 halaman atas jasa “tahqiq” Husain Isma’il Al-Jamal.
Kitab
ini boleh dibaca secara atas talian di pautan http://www.al-eman.com
خلاصة الأحكام في مهمات السنن وقواعد الإسلام
dan dimuat turun di pautan http://www.archive.خلاصة الأحكام في مهمات السنن وقواعد الإسلام.
Semoga
bermanfaat.
Sumber:
diubahsuai dari https://irtaqi.net/2018/02/01/mengenal-kitab-khulashotu-al-ahkam-karya-nawawi/
Assalamualaikum ustaz. Ingin memohon jasa baik ustaz sekiranya berkesudian untuk menyenaraikan kitab hadis yang mensyarahkan berserta dengan sebab wurud sesuatu hadith. Terimakasih ustaz. Jazakumullah
ReplyDelete