Tuesday, June 9, 2020

al-Khulashah Fi Ahaditsi al-Ahkam


Kitab al-Khulashah Fi Ahaditsi al-Ahkam atau nama lengkapnya “Khulashah al-Ahkam Fi Muhimmat al-Sunan  Wa Qawa’id al-Islam” (خلاصة الأحكام في مهمات السنن وقواعد الإسلام) adalah sebuah karya dalam bidang hadis ahkam, iaitu kitab hadis yang khusus hanya mengumpulkan hadis-hadis yang berkaitan dengan hukum fiqh. Kitab ini disusun oleh Imam Muhyiddin Abu Zakariyya Yahya bin Syaraf al-Nawawi (631-676H).

Kitab ini menjadi rujukan para ulama sesudah Imam al-Nawawi sebagai sumber takhrij hadis-hadis ahkam.  Kebanyakan hadis-hadis hukum yang digunakan oleh fuqaha’ sebagai dasar “istinbath” fiqh telah dikumpulkan Imam al-Nawawi dalam kitab ini.

Kitab “Khulashah al-Ahkam” fokus pada hadis-hadis hukum yang diambil dari kitab-kitab hadis utama seperti Shahih al-Bukhari, Shahih Muslim, Sunan Abu Dawud, Sunan al-Nasa-i, Sunan al-Tirmidzi, Sunan Ibnu Majah, Sunan al-Daroquthni, Sunan al-Baihaqi, Mustadrak al-Hakim, dan lain-lain. Hanya saja hadis-hadis hukum yang dikumpulkan oleh Imam al-Nawawi ini tidak lengkap. Beliau hanya sempat menyusun kitab ini sampai bab zakat saja. Barangkali usia al-Nawawi yang pendek (wafat dalam usia 45 tahun) yang menyebabkan kitab ini tidak sempat disempurnakan.

Mengenai faktor yang mendorong al-Nawawi menyusun kitab ini, ada diterangkan dalam muqaddimah kitab ini. Beliau menerangkan bahawa kitab “Khulashah al-Ahkam” disusun adalah didasarkan kepada pemahaman bahawa kaum muslimin wajib berqudwah kepada Rasulullah  dalam hal hukum dan adab. Juga demi melaksanakan perintah kembali kepada Rasulullah  jika terjadi “tanazu’” (perselisihan) yang hanya mungkin ditasfirkan kembali pada sunnah Rasul setelah beliau wafat. Juga demi menjaga diri agar tidak sampai terjatuh pada perkara yang diada-adakan (bid’ah)  yang tidak ada dasarnya dalam agama. Juga demi menjaga kaum muslimin agar hanya bertumpu pada hadis-hadis sahih saja dan selamat dari hadis-hadis dhoif, meskipun yang mengamalkannya banyak, bahkan meskipun disebutkan dalam kitab-kitab fikih besar. Juga untuk memberi pemahaman bahwa kebolehan beramal dengan hadis “dhoif” pada “fadhoil amal” itu tidak bersifat mutlak tapi bersifat “muqoyyad”. Sebelum menyusun kitab ini, al-Nawawi telah mengawalinya dengan beristikharah.

Kitab “Khulashah al-Ahkam” ini dipuji sejumlah ulama. Ibnu al-Mulaqqin mengatakan, “Seandainya saja al-Nawawi menyelesaikan kitab ini, maka akan menjadi kitab yang tiada taranya”. Al-Lakhmi berkata, “Tidak ada ahli hadis yang tidak memerlukannya, apalagi seorang ahli fikih.”

Perhatian ulama terhadap kitab ini juga cukup tinggi dengan bukti kitab ini dijadikan sebagai salah satu rujukan dalam hal “takhrij”. Di antara yang banyak merujuknya adalah al-Hafizh Ibnu Hajar al-‘Asqalani dalam  kitab “al-Talkhish al-Habir” dan “Fathu Al-Bari” dan Imam al-Zaila’i dalam  kitab  “Nashbu al-Rayah”. Fakta ini sekaligus menunjukkan bahawa al-Nawawi juga seorang ahli hadis yang diakui.  

Adapun metode penulisannya, prinsip pentingnya adalah al-Nawawi hanya mengumpulkan hadis-hadis hukum. Jadi hadis-hadis yang terkait akidah, sirah, akhlak, zuhud dan semisalnya tidak ditulis.  

Dari sisi kualiti hadis, al-Nawawi hanya memasukkan hadis sahih dan hadis hasan saja. Hal ini penting, keraana sudah diketahui dalam ilmu fikih sebuah ketentuan yang menyatakan bahwa tidak boleh berhujjah dengan hadis “dhoif” dalam perkara halal-haram (hukum). Himpunan hadis “dhoif” dikumpulkan al-Nawawi secara terpisah dan diasingkan di akhir tiap bab (section). Tujuan al-Nawawi menulis hadis-hadis “dho’if” dalam kitab ini adalah agar diwaspadai dan diketahui sebagai hadis yang tidak boleh dijadikan hujjah dalam perkara hukum. Mengumpulkan hadis-hadis “dhoif” dalam “section” tersendiri seperti ini adalah kreativiti al-Nawawi yang nampaknya belum pernah dilakukan oleh ahli-ahli hadis yang lain yang mengumpulkan hadis-hadis “ahkam”.

Dalam penyusunan kitab ini, kekadang beliau  mengomentari terkait penekanan hukum yang dianggap beliau perlu. Misalnya pada saat beliau menerangkan “dhoif”nya hadis yang dijadikan dasar untuk menetapkan bahawa dalam solat hari raya perlu ada dua khutbah, bukan satu khutbah. Imam al-Nawawi menegaskan semua hadis yang dijadikan dasar itu “dhoif”. Manakala,  penetapan hukum dalam mazhab al-Syafi’i setelah solat hari raya disyariatkan khutbah dua kali bukan kerana ada hadis sahih/hasan tertentu yang menjadi dasar, tetapi kerana diqiyaskan dengan khutbah Jumaat.

Adapun berkaitan  “mukhorrij” hadis, jika hadis yang ditulis al-Nawawi tercantum dalam Shahih al-Bukhari dan Shahih Muslim maka beliau cukup menyebutnya “muttafaqun ‘alaih”, atau “rawahu al-Bukhari”, “rawahu Muslim” dan yang semakna dengan itu. Jika ada perbedaan lafaz antara riwayat al-Bukhari dan Muslim maka dipilih salah satu lalu diterangkan dari mana diambil, misanya ditulis “wa lafzhuhu li muslim”. Jika ada “mukhorrij” lain selain Asy-syaikhan, mereka juga disebutkan. Jika al-Nawawi mengatakan “rawahu ats-tsalatsah” maka itu bermakna diriwayatkan Abu Dawud, al-Timidzi dan al-Nasai.

Imam al-Nawawi kadang-kadang juga melakukan “jarh” dan “ta’dil” pada riwayat-riwayat tertentu, terutama terhadap perawi hadis yang menjadi posisi kunci dalam hadis tersebut.

Himpunan hadis-hadis yang dikumpulkan al-Nawawi dalam kitab ini, dikelompokkan dalam sistem penggolongan “kutub” (chapters) dan “abwab” (sections). Secara keseluruhan, isi kitab ini terdiri dari sekitar lebih dari 20 “kutub” (chapters) dan 300 “abwab” (sections).

Manuskrip kitab ini boleh  ditemukan di antaranya di Al-Maktabah As-Sa’idiyyah di Hyderabad; India, Al-Jami’ah Al-Islamiyyah di Madinah, dll.

Kitab Khulashh  al-Ahkam telah diterbitkan oleh Mu-assasah Ar-Risalah dalam dua jilid setebal 1099 halaman atas jasa “tahqiq” Husain Isma’il Al-Jamal.


Semoga bermanfaat.


1 comment:

  1. Assalamualaikum ustaz. Ingin memohon jasa baik ustaz sekiranya berkesudian untuk menyenaraikan kitab hadis yang mensyarahkan berserta dengan sebab wurud sesuatu hadith. Terimakasih ustaz. Jazakumullah

    ReplyDelete