Tuesday, May 21, 2019

Dosa-Dosa Besar



Buku yang ingin dikongsi bersama pembaca kali ini adalah sebuah buku yang berjudul “ Dosa-Dosa Besar ”. Buku ini merupakan sebuah karya terjemahan  daripada sebuah kitab yang berjudul al-Kaba-ir (الكبائر), iaitu sebuah karya al-Hafizh Syamsuddin Muhammad bin Qaimaz al-Turkumani al-Fariqi al-Dimasyqi, al-Syafi’i, yang lebih lebih terkenal sebutan al-Dzahabi (). Manakala usaha pernerjemahannya dilakukan oleh al-Marhum Sayed Ahmad Semait (), seorang ulama dan penulis terkenal dari Singapura. Buku ini diterbitkan oleh Pustaka Nasional Pte Ltd, Singapura – dengan cetakan pertama pada tahun 1994. Buku yang saya miliki adalah edisi cetakan ke-6 (2005). Ketebalan buku ini merangkumi 598 halaman.


Beberapa maklumat mengenai buku ini...

Selain menterjemahkan kesemua kandungan (teks) kitab asalnya (Kitab al-Kaba-ir), penterjemah juga ada membuat beberapa penambahan bagi melengkapkan lagi isi kandungan buku ini, iaitu;

a)  Pendahuluan kata” di awal setiap tajuk dalam buku ini. Di akhir tambahan tersebut, diletakan tanda [pent.]

b)  Kesimpulan” di akhir setiap tajuk. Kata penterjemah: “ Saya juga berikan komentar dengan tanda [KESIMPULAN] di akhir setiap tajuk yang dibicarakan untuk mencungkil keinsafan para pembaca ”.

c)    Penerangan tambahan terhadap teks asal. Kata penterjemahan: “ mana yang dari peneranganku, saya tandakan dalam kurungan [pent.] untuk dikenal oleh pembaca dan supaya saya pikul tanggungjawabnya ”.

d) Penutup Bicara ”. Penterjemah telah mengakhiri buku ini sebuah penutup yang menerangkan secara ringkas mengenai pembahagian dosa kepada dosa besar dan dosa kecil. Diterangkan juga enam sebab yang membolehkan dosa kecil menjadi dosa besar. “Penutup Bicara” ini diakhiri dengan anjuran agar bersegera bertaubat. (hal. 589-598)

Sebagaimana buku asalnya kandungan buku ini membicarakan 70 dosa-d0sa yang dikategorikan sebagai dosa-dosa besar yang wajib diketahui dan dijauhi oleh umat Islam.

Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment