Sunday, February 17, 2019

Taqrib al-Tahzib fi Asma’ al-Rijal


Kitab Taqrib al-Tahzib fi Asma’ al-Rijal ( في أسماء الرجالالتهذيب تقريب ) merupakan karya dalam bidang ilmu hadis yang yang khusus mengenai ilmu al-jarh wa al-ta’dil (الجرح والتعديل). Kitab ini disusun oleh al-Hafizh Ahmad Ibn Hajar al-‘Asqalani (773-852H) sebagai ringkasan bagi karya beliau yang lain, yang berjudul Tahzib al-Tahzib  Fi Asma’ al-Rijal (في أسماء الرجال تهذيب التهذيب).

Manakala kitab Tahzib al-Tahzib disusun oleh al-Hafizh Ibn Hajar al-‘Asqalani berdasarkan kitab Tahzib al-Kamal fi Asma’ ar-Rijal)  الكمال في أسماء الرجال), iaitu sebuah karya al-Hafizh Jamaluddin Yusuf ibn Abdurrahman al-Mizzi al-Dimasyqi (654-742H). Dalam penyusunan kitab ini beliau telah meringkas kandungan kitab Tahzib al-Kamal dan memasukkan pula beberapa tambahan penting.

Sedangkan kitab Tahzib al-Kamal pula, disusun oleh al-Hafizh al-Mizzi berdasarkan kitab al-Kamal fi Asma’ al-Rijal (الكمال في أسماء الرجال), karya al-Hafizh Abu Muhammad Abdul Ghani bin Abdul Wahid al-Maqdisiy (541-600H). Dalam penyusunan kitab ini beliau telah meringkas kandungan kitab al-Kamal dan memasukkan pula beberapa tambahan lain.

Maklumat lanjut mengenai kitab Taqrib al-Tahzib ini boleh baca pautan ar.wikipedia dan Metodologi kitab Taqrib al-Tahzib.

Kitab Taqrib al-Tahzib boleh dimuat turuin di pautan   تقريب التهذيب.  

Semoga bermanfaat.


No comments:

Post a Comment