Tuesday, January 22, 2019

Rahmat Allah Disebalik Perbezaan Mazhab



Buku Rahmat Allah Disebalik Perbezaan Mazhab merupakan sebuah karya terjemahan dari sebuah kitab berjudul Jazilah al-Mawahib Fi Ikhtilaf al-Mazahib (جزيلة المواهب في إختلاف المذاهب), iaitu sebuah karya al-Imam al-Hafiz Jalaluddin Abdul Rahman bin Abu Bakr al-Suyuthi al-Syafi’i (847-911H). Manakala terjemahannya dalam Bahasa Malaysia diusahakan oleh Ustaz Muhammad Fadli Ismail dan diterbitkan oleh Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, dengan cetakan pertamanya pada tahun 1996. Isi kandungan buku ini merangkumi 71 halaman.

Dalam buku ini Imam al-Suyuthi menerangkan kewujudan rahmat Allah SWT disebalik perbezaan pendapat yang berlaku di kalangan umat Islam, khususnya di kalangan para Sahabat, para Imam Mujtahid dan mazhab-mazhab umat Islam.

Perbezaan pendapat yang berlaku dalam persoalan yang membabitkan ilmu fiqh sememangnya merupakan perkara biasa di kalangan umat Islam. Walaupun tidak dinafikan terdapat imbasan atau kesan negatif disebabkan perbezaan pendapat para fuqaha itu, tetapi kesan atau impak positifnya ke atas umat Islam sejagat adalah lebih meluas. Keadaan yang demikian pada hakikatnya lebih mendorong dan membawa pertumbuhan dan perkembangan ketamadunan ilmu sehingga ke seluruh dunia.

Buku ini dimulai dengan Prakata Penterjemah (ha. 1-5) dan Biografi Ringkas al-Imam al-Suyuthi (hal. 6-9).Berikut dilampirkan isi kandungan buku ini;

A. Terjemahan kitab Jazilah al-Mawahib ini dimulai dengan Muqaddimah Penyusun (Imam al-Suyuthi) (hal. 10-14). Perbincangan isi kitab ini kemudian dibahagikan kepada 6 bab (hal. 15-51), iaitu;

1.       Rahmat Di Sebalik Perbezaan.
2.      Perselisihan Di Kalangan Para Sahabat.
3.      Setiap Mujtahid Adalah Benar.
4.      Hukum Berpindah Dari Satu Mazhab Ke Mazhab Lain.
5.      Kelebihan Mazhab Syafie[1].
6.      Senarai Para Ulama Yang Pernah Menukar Mazhab.

B.   Lampiran (Tambahan Penterjemah);

1.       Sebab Berlakunya perbezaan Mazhab (hal. 53-59).
2.      Mengapa Bermazhab (hal.60-71).

Buku edisi arabnya,  boleh dimuat turun di pautan جزيلة المواهب في إختلاف المذاهب / 

Semoga bermanfaat.



[1] Berdasarkan  versi arabnya,  bab ini masih kandungan dari bab sebelumnya. Penterjemah telah membuat bab tambahan  yang berasingan dari bab asalnya. Lihat جزيلة المواهب في إختلاف المذاهب, terbitan Daral-I’tisham (hal. 45-52)

No comments:

Post a Comment