Wednesday, January 2, 2019

Muqaddimah Ibnu al-Shalah (مقدمة ابن الصلاح)


Kitab Muqaddimah Ibnu al-Shalah (مقدمة ابن الصلاح) atau judul asalnya Ma’rifah Anwa’ ‘Ulum al-Hadis (  معرفة أنواع  علوم الحديث ) adalah sebuah kitab utama dalam bidang Mustalah al-Hadith yang disusun oleh al-Imam al-Hafizh Taqiyuddin Abu ‘Amru Utsman bin Abdur Rahman (577-643H), yang terkenal dengam gelaran Ibn al-Shalah.

Kandungan kitab al-Muqaddimah ini terdiri daripada 65 bab yang membahas hal-hal berkenaan dengan hadis. Di mana 33 bab yang pertama menjelaskan berbagai istilah  dalam terminologi hadis yang memaparkan keadaan atau keontetikan hadis. Bab-bab berikutnya membahas tentang isnad/sanad (rantai periwayatan hadis). Juga dibahas mengenai etika seorang ahli hadis dan adab dalam mentranskripsi hadis. Bab terakhir membahas berbagai hal lain berkenaan dengan perawi hadis dan kaedah penamaan.

Pada awalnya Ibnu al-Shalah menyusun kitab Muqaddimah-nya ini sebagai sebahagian daripada modul kuliah Ilmu hadis kepada murid-murid beliau di Damsyik hingga tahun 1233M. Modul ini kemudian menerima banyak perhatian dari para ulama terkemudian. Di mana mereka telah menyusun kitab-kitab huraian dan ringkasan, atau menyusunnya kembali dalam bentuk nazam (syair). Kitab ini menjadi panutan (ikutan/rujukan) bagi buku-buku yang terbit setelahnya dalam pembahasan ilmu hadis.

Berikut adalah antara kitab-kitab ringkasan bagi kitab Muqaddimah Ibn al-Shalah;

1.       al-Irsyad (الإرشاد), karya Imam Abu Zakariyya al-Nawawi.
2.      al-Taqrib (التقريب), karya Imam al-Nawawi (ringkasan al-Irsyad)
3.   Ikhtishar ‘Ulum al-hadis (اختصار علوم الحديث), karya al-Hafizh Ismail bin Umar Ibn Katsir
4.      Al-Khulashah (الخلاصة), karya al-Thayyibi.
5.      Al-Manhal al-Rawi (المنهل الروي), karya Badruddin bin Jama’ah.
6.      Al-Muqna’ (المقنع), karya Ibn al-Mulaqqan.
7.      Nukhbah al-Fikr fi Mustalah Ahl al-Athar, karya Ibn Hajar al-‘Asqalani

Lain-lain kitab yang berkaitan dengan Muqaddimah Ibn al-Shalah;

1.  Muhasin al-Ishthlilah (محاسن الاصطلاح  ), karya Syaikhul Islam al-Bulqini. Dalam kitab ini dilampirkan kandungan kitab Muqaddimah Ibn al-Shalah.
2.  Al-Nukat ‘ala Muqaddimah Ibn al-Shalah (النكت على مقدمة ابن الصلاح), karya al-Zarkasyi.
3.  Al-Tqyid wa al-Iydhah Lima Uthlaq wa Ughlaq min kitab Ibn al-Shalah (التقييد والإيضاح لما أطلق وأغلق من كتاب ابن الصلاح), karya al-Hafizh Zaynuddin Abdul Rahim bin al-Husain al-‘Iraqi.
4.     Alfiyyah al-Hadis (ألفية الحديث), karya al-Hafizh Abdul Rahim bin al-Husain al-‘Iraqi. Kitab ini kemudiannya diberikan huraian oleh beliau sendiri melalui karyanya yang lain.
5.    Al-Nukat ‘ala Muqaddimah Ibn al-Shalah (النكت لابن حجر على مقدمة ابن الصلاح), karya Ibn Hajar al-‘Asqalani.
6.  Nuzhah al-Nazar, karya Ibn Hajar al-‘Asqalani. Kitab ini adalah huraian bagi kitabnya yang berjudul Nukhbah al-Fikr fi Mushtalah Ahl al-Athar, yang merupakan ringkasan kitab Muqaddimah Ibn al-Shalah.
7.      Tadrib al-Rawi (تدريب الراوي), karya al-Hafizh Jalaluddin Abdul Rahman al-Suyuthi. Kitab ini adalah huraian (syarah) bagi kitab al-Taqrib, karya Imam al-Nawawi.

Kitab Muqaddimah Ibn al-Shalah ini boleh dimuat turun di pautan http://waqfeya.com/book.php?bid=2862 atau https://archive.org/details/molsalPDF


Rujukan


Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment