Kitab
Kifayah al-Nabih fi Syarh al-Tanbih
( كفاية النبيه في شرح التنبيه) adalah sebuah rujukan
fiqh dalam Mazhab Syafi’i. Ia merupakan sebuah karya Imam Abu al-‘Abbas
Najmuddin Ahmad bin Muhammad bin ‘Ali bin Murtafi’ bin al-Rif-‘ah al-Anshari
(645-710H), yang terkenal dengan gelaran Ibn al-Rif’ah.
Kitab
ini disusun sebagai huraian (syarah) bagi kitab al-Tanbih iaitu karya al-Imam Abu Ishaq Ibrahim al-Syairazi
al-al-Fairuzabadi (393-476H). Dalam karya-karya fiqh mazhab Syafi’i, jika
disebutkan kitab al-Kifayah[1]
secara mutlak tanpa judul lengkapnya (Kifayah al-Nabih), maka ia merujuk kepada
kitab ini.
Kitab
ini dianggap sebuah kitab syarah bagi al-Tanbih yang paling baik berbanding
kitab syarah yang lain Di antara keistimewaannya ialah;
v
Kebanyakan
istidlalnya merujukkan kepada nas-nas
al-Quran (الكتاب), al-Sunnah dan
al-Ijmak (الإجماع).
v
Permasalahan
(isu-isu) yang dibincangkan sangat yang luas dan banyak pecahannya.
v
Memberi
tumpuan kepada pendapat-pendapat (al-aqwal) Imam al-Syafi’i dengan menerangkan perbezaan
antara pendapat lama (qawl al-qadim) dan pendapat yang baru(qawl al-jadid),
serta pendapat-pendapat (al-wujuh)
para Ashhab al-Wujuh[2].
v
Dalam
kitab ini juga, Ibn al-Rif’ah memasukkan beberapa pandangan beliau yang berbeza dengan pandangan Imam al-Nawawi (676H).
v
Ibn
al-Rif’ah juga banyak menaqalkan pandangan para fuqaha sebelum beliau dengan
membuat penelitian setiap pandangan mereka.
v
Ibaratnya
jelas dan tidak terdapat lafaz-lafaz yang rumit.
Berdasarkan
metodologi penulisan kitabnya, Ibn al-Rif’ah telah membahagikannya kepada
beberapa “kitab” dan “bab”. Beliau telah memulakan setiap “kitab” (الكتاب) atau bab (الباب) dengan sebuah
pengenalan (muqaddimah), yang mengandungi
definisi setiap judul kitab atau bab tersebut dari segi bahasa dan
istilah. Kemudiannya disebutkan pula dalil-dalil pensyariatannya dari al-Quran
dan al-Sunnah.
Setiap
perbahasan dalam huraiannya (syarah), Ibn al-Rif’ah telah menguatkannya dengan
dalil-dalil dari al-Quran dan al-Sunnah, di mana beliau banyak menggunakan
pendekatan penggabungan antara nas al-Quran dan al-Sunnah. Apabila, beliau
beristidlal dengan sesuatu hadis, beliau kerap membuat pentakhrijan terhadis
tersebut, dengan menyebutkan kedudukannya berdasarkan pandangan
ulama-ulama hadis.
Beliau
juga mengikuti jejak penyusun kitab al-Tanbih (al-Imam Abu Ishaq Ibrahim
al-Syairazi ) dengan menyebut beberapa pendapat (أقوال) al-Syafi’i atau pendapat (أوجه) para tokoh ulama mazhab Syafi’i mengenai
sesuatu permasalahan yang tidak disebutkan oleh al-Syairazi di dalam kitab al-Tanbihnya.
Di antara
kitab yang ada kaitan dengan kitab al-Kifayah, ialah;
a)
Tashil al-Hidayah wa
Tahshih al-Kifayah,
karya Ibn Naqib al-Mishri, Syihabuddin Abu al-‘Abbas Ahmad bin Lukluk
(702-769H). Ia adalah sebuah ringkasan bagi kitab Kifayah al-Nabih.
b) al-Hidayah ila Awham
al-Kifayah,
karya Jamaluddin Abu Muhammad Abdul Rahim bin al-Husain bin ‘Ali al-Qurasyi
al-Isnawi al-Mishri (704-772H).
Berdasarkan
kitab yang diterbitkan oleh Dar al-kutub al-Ilmiyyah, Bierut pada tahun 2009,
kitab ini dicetak dalam 20 jilid. Bersama kitab ini juga, dicetak selepasnya
kitab al-Hidayah ila Awham al-Kifayah,
karya Imam Jamaluddin Abu Muhammad Abdul Rahim bin al-Husain bin ‘Ali
al-Qurasyi al-Isnawi. Kitab ini dalam bentuk fail PDF boleh dimuat turun di Waqfeya
atau terus
di pautan;
Semoga
bermanfaat.
[1] Terdapat beberapa kitab fiqh lain yang
diawali judulnya dengan Kifayah, antaranya;
a)
al-Kifayah, karya
Abu al-Qasim al-Shaymiri, Abdul Wahid bin al-Hasan al-Shaymiri al-Bashri (386H)
b)
al-Kifayah fi Masa-il al-Khilaf Bayna
al-‘Ulama, karya Abu
al-Hasan Ali bin Sa’id bin Abdul Rahman al-‘Abdari al-Mayuraqi al-Andalusi
(493H).
c) al-Kifayah
fi al-Fara-id, karya
Syihabuddin Ahmad bin Muhammad bin al-Ha-im al-Mishri al-Maqdisi.
d) al-Kifayah
fi al-Furuq wa al-Latha-if, karya
Abu Abdullah al-Husain bin Muhammad al-Hannathi al-Thabari (495H)
e) al-Kifayah,
karya Syaikh Mu’inuddin
Abu Hamid Muhammad bin Ibrahim al-Sahluki al-Jajarmi.
f) Kifayah al-Akhyar fi Hall Alfaz Abi Syuja’ ,
karya Syeikh al-Imam Taqiyuddin Abu Bakr
bin Muhammad al-Husaini al-Hishni al-Dimasyqi al-Syafi’i (829H).
g) Kifayah al-Muhtadi bi Syarh Sullam al-Muhtadi, karya Syeikh Muhammad Nur al-Fathani (1290-1363H/1873-1944M)).
[2] Iaitu Ashhab al-Wujuh (أصحاب الوجوه) adalah para ulama yang boleh melakukan
ijtihad dalam beberapa permasalahan tertentu berdasarkan kaedah usul fqh yang telah
diasaskan oleh Imam Mazhab. Mereka juga dikenali sebagai Mujtahid al-Muqayyad
atau Mujtahid fi al-Mazhab. Mereka dikategorikan sebagai ulama mujtahid di
peringkat ketiga selepas Mujtahid Mutlaq Mustaqil dan Mujtahid Mutlaq Muntasib.
No comments:
Post a Comment