Kitab ‘Uqud al-Lujain fi Bayan Huquq al-Zawjain[1] (عقود اللجين في بيان حقوق الزوجين) merupakan sebuah karya fiqh al-‘Allamah
Syaikh Abu ‘Abdul Mu’thiy, Muhammad Nawawi bin 'Umar bin Ali al-Jawi al-Bantani
al-Tanariy (1316H/1898M), seorang ulama keturunan Melayu yang terkenal di
Makkah pada zamannya. Kitab ini disusun bagi menghuraikan al-Risalah al-Muta’alliqah bi Umur
al-Zawjain (الرسالة المتعلقة بأمور الزوجين)[2].
Kandungan kitab ‘Uqud al-Lujain ini membicarakan secara
khusus mengenai aspek kekeluargaan dan hubungan antara suami-isteri. Kitab ini
memang tidak terlalu tebal, namun keberkahannya sangat luar biasa. Kitab ini
telah menjadi sebagai rujukan dan teks pengajian majlis-majlis ilmu di
kebanyakan pondok pesantren di Indonesia khususnya.
Kitab ini dicetak dan diterbitkan berulangkali oleh pelbagai
syarikat penerbitan. Pada peringkat awal ia telah dicetak oleh Percetakan al-Wahbiyyah
pada tahun 1296H/1878M dan di cetak ulang di
percetakan Syaraf pada tahun 1297H/1879M, serta di Makkah pada tahun
1316H/1893M.
Berdasarkan kitab asalnya (versi Arab), kandungan kitab ‘Uqud
al-Lujain ini di bahagikan kepada 4 fasal perbahasan, iaitu;
a) Fasal pertama membahas tentang hak-hak isteri terhadap
suami حُقُوْقِ الزَوْجَةِ)
الواجبة عَلَى الزَوْج).
Dalam pembahasan
ini terdapat beberapa tinjauan penting antara lain adalah perlakuan baik suami
terhadap isteri, nafkah, mas kawin, serta pemberian lain daripada suami. Selain
itu, juga kewajipan suami memberikan pelajaran di bidang keagamaan sesuai
dengan keperluan isteri, baik mengenai masalah-masalah ibadah wajib maupun
sunat kendatipun sifatnya tidak muakkad [sangat dianjurkan dalam agama]. Hal
lain yang harus diajarkan suami adalah mengenai kewajipan isteri menta’ati
suami dalam melakukan perkara-perkara yang tidak maksiat.
b) Fasal
kedua membahas hak-hak suami terhadap isteri (حُقُوْقِ الزَّوْجِ الواجبة عَلَى الزَّوْجَةِ).
Dalam pembahasan ini terkait dengan masalah-masalah seperti keta’atan
isteri kepada suami di luar kemaksiatan, perlakuan baik isteri terhadap suami, kemudian
penyerahan diri isteri kepada suaminya. Selain itu,adalah mengenai kewajipan
isteri untuk selalu berada di rumah suami, di samping menjaga diri dari
perbuatan keji. Tinjauan yang lain adalah mengenai masalah menutup aurat dan
kejujuran mengenai haid maupun sudah tidak haid.
c) Fasal
ketiga tentang keutamaan solat isteri di dalam rumahnya (فَضْلِ صَلاَةِ الْمَرْأَةِ
فِيْ بَيْتِهَا وَفِيْ أَنَّهَا).
Pembahasan ini menyinggung masalah solat bagi wanita, seperti
melaksanakan solat di dalam rumah dan di masjid bersama Nabi saw. Di samping
itu, juga menyinggung mengenai pengaruh syaitan terhadap wanita dan anjuran-anjuran
Nabi saw sehubungan dengan pengaruh-pengaruh syaitan tersebut.
d) Fasal
keempat membahas tentang keharaman seorang lelaki melihat wanita lain yang
bukan mahramnya dan sebaliknya (حُرْمَةِ نَظَرِ الرَجُلِ
إِلَى النِّسَاءِ الأَجْنَبِيَّاتِ وَالْعَكْسِ ).
Pembahasan ini diarahkan pada persoalan lelaki dan wanita, terutama berkaitan
dengan perbuatan-perbuatan yang diharamkan, seperti lelaki melihat wanita bukan
mahramnya atau sebaliknya. Demikian pula halnya lelaki yang sudah beristeri, atau
wanita yang sudah bersuami. Dalam fasal ini juga disentuh mengenai permasalahan
seperti analogi hukum bagi remaja sehubungan dengan larangan di atas, dan
masalah berjabat tangan, berdua di tempat yang sepi, serta masalah-masalah lain
yang tidak dibenarkan dalam agama.
Kitab
‘Uqud al-Lujain ini telah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu / Indonesia dan
telah terbitkan oleh beberapa syarikat penerbitan, khususnya di Indonesia.
Kitab ini boleh dimuat turun di pautan;
Ia juga boleh dibaca secara on line di pautan;
Muat turun buku terjemahan Uqud al-Lujain
Baca terjemahan secara on line
Semoga bermanfaat.
[1] Banyak cetakan kitab ini
disebutkan judulnya sebagai Syarh ‘Uqud al-Lujain fi Bayan Huquq al-Zawjain (شرح عقود اللجين في بيان حقوق الزوجين).
Di mana di awal judulnya ada perkataan syarh (شرح).
[2] Syaikh Muhammad Nawawi al-Bantani
tidak menyebutkan nama pengarang risalah ini. Beliau hanya menyebutkan ianya
disusun oleh sebahagian ulama (بعضُ الناصحين).
maaf mau bertanya, apakah ar risalah al muta'alliqoh bi umur al zaujain itu termasuk kitab? atau memang itu hanya sebuah kalimat yang memiliki arti ? . karena rasanya tidak mungkin jika seorang ulama mensyarahkan sebuah kitab tetapi tidak menyebutkan nama pengarang nya. semoga bisa dijawab keresahan saya kyai hehehe
ReplyDeletekata pengarangnya فهذا شرحٌ طلبه مني بعضُ المحبين على الرسالة المتعلقة بأمور الزوجين التى صنّفها بعضُ الناصحين، begitulah yang disebut oleh pengarangnya. Wallahu a'lam
ReplyDelete