Buku “ Penulisan
Fiqh al-Shafi’i : Pertumbuhan dan Perkembangannya ” merupakan sebuah
karya awal dalam bahasa Melayu yang membicarakan mengenai pertumbuhan dan
perkembangan penulisan fiqh mazhab al-Syafi’i. Buku ini adalah antara karya ilmiah
yang bermutu tinggi yang disusun oleh Prof. Madya Dr. Mat Sa’ad Abd. Rahman (1942-),
seorang pensyarah di Jabatan Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Buku ini menjadi bahan bacaan dan rujukan pelajar di pusat pengajian tinggi
yang mengikuti beberapa kursus yang berkaitan dengan perundangan Islam.
Buku ini diterbitkan
dengan cetakan pertamanya pada tahun 1983, oleh
Ikatan
Studi Islam Universiti Kebangsaan, Bangi. Buku ini diterbitkan semula dengan cetakan
keduanya pada tahun 1986 oleh Penerbitan Hizbi, Shah Alam. Dalam edisi baharu
ini , ia telah terbitkan dengan susunan yang lebih kemas dan teratur – dengan sedikit
perubahan teknik dan pembetulan terhadap beberapa kesalahan ejaan yang terdapat
di dalam edisi sebelumnya. Berdasarkan cetakan keduanya, ketebalan buku ini merangkumi
83 halaman termasuk 2 halaman bibliografinya[1].
Kandungan buku ini …
Untuk mengetahui secara ringkas kandungan buku
ini, saya lampirkan sebahagian petikan pendahuluan penyusun bagi edisi
pertamanya[2];
“ Pada peringkat awalnya sengaja saya catatkan
sejarah hidup al-Imam al-Shafi’i kerana ia merupakan titik pertama bertolaknya
penulisan ini. Sebenarnya sejarah hidup beliau tidaklah sesuai digambarkan
seringkas ini, yang tentunya tidak dapat meliputi seluruh aspek hidupnya yang
terlalu unik itu. Hanya tujuan catatan ini adalah sekadar memberi gambaran asas
kepada tujuan penulisan yang dimaksudkan.
Saya mulakan huraian ini dengan menyentuh penulisan
al-Imam al-Shafi’i yang menurut sebahagian pendapat dikatakan bermula di kota
Makkah, kemudiannya berkembang luas sewaktu beliau berada di Baghdad dan
sesudah itu penulisannya disemak semula,
di samping dilakukan beberapa perombakan penting sewaktu beliau menetap di
Mesir.
Hasil dari beberapa perpindahan itu kita akan
bersua dengan dua bentuk penulisan beliau, yang menurut pandangan ulama ada
perbezaannya, di antara tulisannya semasa di Makkah dan Baghdad dengan tulisan
pembaharuannya yang dihasilkannya semasa beliau berada di Mesir.
Fatwa-fatwa beliau sama ada yang diucapkannya
atau yang dicatatkannya di dua-dua tempat itu adalah berdasarkan kepada dalil
dan tradisi semasa tempatan yang berbeda-beda. Sebagai implikasinya timbul
beberapa pertentangan pokok pada sebahagian besar di antara kedua-dua kumpulan
fatwanya itu. Apa yang difatwakan di Baghdad pada kebanyakannya telah dirombak
semula apabila beliau berada di Mesir dengan sebab penemuan beberapa dalil
baru, yang tidak ditemuinya sewaktu beliau berada di ‘Iraq, di samping tradisi
semasa tempatan sedikit sebanyaknya mempengaruhi fatwanya.
Seluruh fatwa beliau di ‘Iraq telah diterima,
dicatat, diriwayat dan tersebar luas di kalangan pengikutnya di rantau sebelah
sana, di samping telah menjadi amalan mereka seharian. …Perubahan yang beliau
lakukan terhadap fatwa-fatwa Baghdadnya kemungkinan ada yang tidak sampai ke
pengetahuan mereka yang tinggal di luar Negara Mesir. Dengan ini, tidak
hairanlah walaupun al-Shafi’i telah melarang para sahabatnya beramal dengan
sebahagian besar fatwa-fatwa itu…., ia masih juga kita dapati tercatat di dalam
kitab-kitab mazhab, terutamanya di kalangan pengikut-pengikutnya yang berasal
dari daerah Baghdad, Khurasan dan lain-lain.
Kewafatan al-Shafi’i dengan meninggalkan dua
kumpulan fatwanya; qadim dan jadid, telah memberi satu macam kelonggaran kepada
para pengikutnya di dalam mengamalkan fatwanya yang sesuai dengan suasana dan
iklim mereka sendiri.
Fiqh al-Shafi’i telah didokong dan disebarkan
oleh tokoh-tokoh mazhabnya yang terdiri daripada para sahabatnya, murid-murid
mereka dan kumpulan-kumpulan fuqaha
selanjutnya hingga ke hari ini. Mereka tidak sahaja memindahkan apa yang
tercatat di peringkat awalnya, tetapi beberapa hukum furu’ baru telah mereka
tambahkan, yang mana penambahan mereka ini mengkayakan perbendaharaan hukum-hukum
fiqh mazhab al-Syafi’i. Di dalam setiap peringkat yang dilalui oleh Fiqh
al-Syafi’i, saya catatkan nama sebilangan tokoh yang dirasakan berpotensi dan
mempunyai peranan mereka yang jelas di dalam perkembangan mazhab itu.
Di bahagian akhir buku ini, saya pusatkan
penulisan mengenai al-Imam al-Nawawi dan kitabnya Minhaj al-Talibin[3]
kerana memandangkan kepada ketokohan beliau sebagai seorang ulama mutakhir yang
besar dan kemasyhuran kitabnya itu di kalangan masyarakat Islam, terutamanya
masyarakat Islam di rantau ini. Saya bahagikan penulisan di bahagian ini kepada
dua bahagian; bahagian pertamanya saya khususkan pembicaraannya mengenai
sejarah hidup al-Nawawi, sementara bahagian keduanya saya khususkan
pembicaraannya mengenai kitab Minhaj al-Talibin yang ditinjau dari beberapa
sudut tertentu …”
Berikut adalah pembahagian bab buku ini..
Bab 1 :
Sejarah Hidup
Bab 2 : al-Shafi’i
dan Penulisannya
Bab 3 : Fiqh
al-Shafi’i, Perkembangan dan Penulisannya Sesudah Beliau Wafat
Bab 4 : al-Nawawi
dan Penulisan Kitab Minhaj al-Talibin
Semoga bermanfaat.
-------------------------------------------------------
[1] Selain
dua cetakan /terbitan ini, saya belum mendapat maklumat mengenainya. Semua maklumat
mengenai buku ini adalah berdasarkan edisi cetakan keduanya.
[3] Dr. Mat Sa’ad Abdul Rahman telah menterjemahkan bab Thaharah dan Solat dari kitab
Minhaj al-Talibin ini dan diterbitkan dalam sebuah buku oleh Penerbitan Hizbi, Shah Alam pada 1989.
Penulisan beliau mengenai al-Nawawi dan kitab Minhaj al-Talibin dalam buku “Penulisan
Fiqh al-Shafi’i” ini telah dilampirkan sebagai bahagian pertama bagi buku
terjemahan beliau tersebut.
Salam, saya sedang mencari buku ini tetapi belum menjumpainya.
ReplyDeleteAdakah buku ini masih ada dijual di luar sana? Terima kasih.
queameen[at]gmail.com