Wednesday, April 17, 2019

495 Kemusykilan Terungkai: Anda Bertanya Islam Menjawab



Buku “ 495 Kemusykilan Terungkai: Anda Bertanya Islam Menjawab ” merupakan sebuah karya terjemahan dari naskhah asalnya berbahasa Arab yang berjudul 'Anta Tas'alu wal Islaamu Yujiibu (انت تسأل والاسلام يجيب). Karya asalnya merupakan khazanah yang berharga buat umat Islam dari seorang ulama terkemuka yang dihormati kerana kefaqihannya iaitu Prof. Dr. Muhammad Mutawalli al-Sya'rawi (1911-1998) dari Mesir. Manakala terjemahannya diusahakan oleh ?.

Buku dalam versi bahasa Melayu ini telah diterbitkan oleh Inteam Publishing, dengan cetakan pertamanya pada 2012. Tebalnya merangkumi 623 halaman.

Buku ini pada asalnya mempunyai 5 jilid dengan 5 kategori iaitu Keimanan, Hukum, Akhlak, Umum dan Soal Jawab Ringkas. Setelah itu, kelima-lima jilid itu digabungkan dan disusun semula pembahagian tajuknya bagi memudahkan pembaca untuk membaca dan merujuk permasalahan yang diutarakan.

Kini, buku ini mengandungi 30 bab kesemuanya. Antara bab-bab itu ialah bab Munakahat, Akidah, Haji Umrah dan Korban, Kekeluargaan, Ekonomi Islam, Kepimpinana dan Politik Islam, Adab dan Akhlak, Sirah, Puasa, Solat, Doa dan Zikir, Sedekah dan Zakat dan banyak lagi.

Buku versi Arabnya boleh dimuat turun di pautan انت تسأل والاسلام يجيب .

Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment