1.0 PENDAHULUAN
Di antara karya agung yang
terawal tulisan ulama silam dalam bidang usul al-din ialah buku yang ditulis
oleh Sheikh ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah Abu al-Hassan al-‘Ash‘ari iaitu kitab al-Maqālāt
al-Islāmiyyīn wa Ikhtilaf al-Musallīn (مقالات الإسلاميين واختلاف المصلين ). Kitab ini telah
membuat pendedahan yang berharga lagi jujur terhadap golongan-golongan yang
seolah-olah mewakili sebahagian umat Islam tetapi hakikatnya golongan-golongan
ini jauh menyeleweng dari landasan ‘aqīdah ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah. Buku
ini telah mendapat pujian daripada Ibnu Taimiyyah di dalam kitabnya Muāfaqah
sorīh al-Ma‘qūl li sohih al-Manqūl dan menyifatkannya sebagai amat hampir
dengan aqidah Imam Ahmad bin Hanbal [1].
2.0 BIODATA PENGARANG KITAB
2.1 NAMA PENGARANG KITAB
Nama lengkap pengarang buku
ini ialah Abu al-Hassan ‘Ali bin Isma‘il bin Abi Bishr Ishāq bin Salim bin
Isma‘il bin ‘Abdillah bin Musa bin Bilal bin Abi Burdah ‘Amir bin Abi Musa
Al-‘Ash‘ariy [2]. Abu Musa Al-‘Ash‘ariy adalah seorang sahabat Nabi SAW
yang terkenal.Gelaran Al-‘Ash‘ariy merujuk kepada silsilah keturunan beliau
yang sampai kepada keturunan Abu Musa al-Ash’ari [3].
2.2 KELAHIRAN DAN KEWAFATAN
Abu Hassan lahir di Basrah
(‘Irāq) pada tahun 260 Hijrah iaitu kira-kira 55 tahun sesudah meninggalnya
Imam Shafi‘e .Beliau meninggal di Basrah pada tahun 324 Hijrah semasa usia
beliau 64 tahun [4].
2.3 MENUNTUT ILMU
Secara ringkasnya Abu
al-Hassan al-‘Ash’ariy pada mulanya belajar ilmu asas seperti membaca , menulis
dan menghafal al-Qur’ān dari orang tuanya sendiri. Namun orang tuanya
meninggalkan dunia ini semasa usia beliau masih kecil. Selanjutnya ia mendalami
ilmu hadith, fiqh, tafsir dan bahasa arab dari ulama’-ulama’ yang terkenal
seperti al-Sāji, Abu Khalifah al-Jumhi, Sahal Ibn Nuh, Muhammad Ibnu Ya’kub, Abd
al-Rahman Ibn Khayr dan lain-lain [5]. Mempelajari fiqh Shafi‘e dari Abu Ishaq
al-Mawardi (340h) [6].
2.4 SEJARAH BELIAU BERSAMA
MU‘TAZILAH
Beliau pada mulanya menjadi
murid kepada ayah tirinya yang juga seorang pemimpin besar aliran Mu‘tazilah
iaitu Sheikh Abu ‘Ali Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab al-Jabā’i (meninggal tahun
303 Hijrah). Namun akhirnya beliau meninggalkan aliran ini dan keluar dari
golongan Mu‘tazilah.Semasa beliau masih remaja, aliran Mu‘tazilah telah
mendapat tempat di khalayak masyarakat kerana dokongan kuat pemimpin-pemimpin
Khalifah ‘Abbasiyyah seperti Ma’mun bin Harun al-Rashid (198-218 Hijrah ),
al-Mu‘tasim (218-227 Hijrah) dan al-Wathiq (227-232 Hijrah). Aliran Mu‘tazilah
sangat mendominasi budaya keilmuan semasa itu di merata-rata tempat samada di
Basrah, Kufah mahupun Baghdad. Sejarah juga mencatatkan perselisihan yang
sangat sengit dan tragik sehingga sampai peringkat berlaku pembunuhan
ulama’-ulama’ yang tidak sealiran dengan Mu‘tazilah seperti yang berlaku dalam
fitnah al-Qur’ān makhluq.
2.5 KELUAR DARI ALIRAN
MU‘TAZILAH
Abu al-Hassan Al-Ash‘ariy
mendapati ada beberapa konsep yang menjadi pegangan aliran Mu‘tazilah ini
sangat bertentangan dengan ‘itiqād Ahli al-Sunnah wa al-Jama‘ah yang
bersumberkan al-Qur’ān dan al-Sunnah sehingga beliau nekad untuk meninggalkan
aliran sesat ini bahkan mengambil tanggungjawab berada di barisan hadapan
menentang aliran ini.
Beliau menentang aliran
Mu‘tazilah dengan lisan dan tulisan. Beliau membawa pendekatan berdebat dengan
pengikut-pengikut Mu‘tazilah serta menulis dan mempromosi pegangan Ahli
al-Sunnah wa al-Jama‘ah dalam kitab-kitab tulisan beliau.Antara buku beliau
yang terkenal dalam membahaskan ilmu tauhid ini ialah antara al-Ibanah fi
usul al-Diyanah, maqālāt al-Islamiyyin, Pendekatan beliau yang
agresif ini menyebabkan beliau sangat dikenali sebagai ulama’ tauhid yang bukan
sahaja mampu menghadapi aliran sesat ini bahkan mampu mematahkan hujjah aliran
Mu‘tazilah.
2.6 KARYA-KARYANYA
Al-Ash’ary sebagai tokoh
yang mempertahankan aqidah ahli Sunnah wa al-Jama’ah telah menghasilkan
karya-karya hebat khususnya selepas beliau keluar dari aliran Muktazilah dan
telah meninggalkan khazanah berharga buat umat Islam.Ada sumber mengatakan
kitab karangannya mencapai 300 buah [7]. Sebahagian besar kitabnya adalah
bertujuan membantah fahaman muktazilah dan tidak terkecuali juga bantahan kepada
golongan sesat yang lain [8]. Di antara karya besar beliau ialah kitab al-Fusul:
terdiri daripada 12 buku dan merupakan bantahan terhadap falsafah naturalism,
atheism, brahmanisme, Yahudi, Nasrani dan majusi [9]. Antara karyanya yang lain
ialah al-Luma‘, al-Mujīz, al-Tabyīn ‘an Usūl al-Din, Sharh wa al- Tafsil fi
al-Radd ‘ala Ahl al-Fikr wa al-Tadlil. Beliau juga menyusun buku-buku dalam disiplin
ilmu shariah seperti kitab al-Qiyās, kitab al-Ijtihād, Khabar al-Wahid dan
kitab al-‘Amd sekitar tahun 320 hijrah terdiri daripada 68 tulisan lebih
dari 10 jilid [10]. Tetapi karya yang paling utama ialah Maqālāt Islamiyyīn wa
Ikhtilāf al-Musallīn, al-Ibānah ‘an Usūl al-Diyānah dan al-Luma‘ fi al-Radd
‘ala Ahl al-Zyagh wa al-Bida’.
2.7 ANAK MURIDNYA
Di antara anak muridnya
yang terkenal dan akhirnya lahir sebagai pembela-pembela aqidah ini adalah
seperti, al-Qadi Abu Bakr bin al-Tayyib al-Baqillani [11] , Abu Hasan al-Bahili
al-Basri [12], Abu Ishaq al-Isfiraini [13], dan al-Imam Abu Muhammad al-Juwaini
[14].
3.0 METODOLOGI BELIAU DALAM
MEMPERTAHANKAN ‘AQIDAH AHLI AL-SUNNAH WA AL-JAMA‘AH
Keistimewaan Imam Abu
Hassan Al-Ash‘ariy dalam menegakkan kefahaman beliau dalam Ahli al-Sunnah wa
al-Jamā‘ah ialah beliau mengutamakan dalil-dalil al- Qur’ān dan al-Hadith serta
menggabungkannya dengan pertimbangan ‘aqal dan fikiran.
Berbeza dengan pendekatan
aliran Mu‘tazilah yang mengutamakan ‘aqal dan fikiran serta falsafah yang
berasal dari Yunani dalam membicarakan usul al-din .Pendekatan ini juga sangat
berbeza dengan kaum mujassimah (kaum yang menyerupakan Tuhan dengan
makhluq) yang sangat terikat dengan makna zahir nas al- Qurān dan al-Hadith.
4.0 KITAB MAQĂLĂT
AL-ISLĂMIYYĪN WA IKHTILĂF AL-MUSALLĪN
Kitab ini adalah antara kitab
yang terawal dikarang menyentuh masalah kepercayaan Islam dan terbukti menjadi
rujukan utama dalam doktrin al-Ashā’ariyyah kerana kejujurannya dan ketelitian
pengarangnya.
Salah satu karya beliau
yang sangat penting dan bernilai ialah buku yang akan diperbincangkan ini iaitu
kitab yang berjudul Maqālāt al-Islamiyyīn.Kitab ini disusun dalam dua jilid.
4.1 DORONGAN PENULISANNYA
Imam Abu Hassan Al-Ash‘ariy
menjelaskan secara ringkas dorongannya untuk menulis kitab ini adalah kerana
merasakan amat penting bagi sesiapa yang ingin mengetahui pegangan-pegangan dan
anutan agama-agama lain dan membuat perbezaan di antara anutan-anutan ini,
perlulah mengetahui intipati setiap anutan itu.Mengikut pengamatan beliau ada di
kalangan penulis yang cuba membuat pendedahan terhadap pegangan-pegangan
songsang ini tetapi tidak mempunyai cukup maklumat ataupun sengaja
menyembunyikan maklumat tertentu agar nampak jelas lemahnya anutan
saingannya.Beliau sangat tidak bersetuju dengan pendekatan sebegini dan
menyifatkannya sebagai bukan pendekatan al-robbāniyyīn. Lantaran itu,
itu beliau mengambil inisiatif untuk membuat pendedahan dan pembongkaran
terhadap pegangang-pegangan ini secara ringkas dan tidak berjela-jela [15].
4.2 METODOLOGI PENULISAN
KITAB
Beliau memulakan kitab ini
dengan mengimbau sejarah umat Islam dengan mengemukakan faktor utama
perselisihan umat Islam adalah berpunca dari masalah al-Imāmah. Masalah
ini berlarutan dalam zaman pemerintahan Sayidina Othman r.a dan Saidina Ali r.a.
Jilid pertama, pengarang menyenaraikan al-firaq al-islamiyyah dan pandangan
serta pendapat setiap firqah. Dalam menyenaraikan al-firaq
al-islamiyyah ini, beliau telah menyenaraikan seperti berikut :-
- Puak syi‘ah dan telah menamakan sebanyak 39 puak.
- Firqah al-Zaydiyyah dan pecahannya sebanyak 6 puak.
- Puak al-kharijīn min āli al-bayt dan memperkenalkan 22 puak.
- Puak al-Khawarij sebanyak 35 pecahannya.
- Puak al-Murji’ah sebanyak 12 pecahannya.
- Maqālāt puak al-Mu‘tazilah.
- Puak al-Jahmiyyah
- Beliau mengakhiri jilid pertama dengan menyebut firqah yang benar
iaitu ahli al-sunnah wa al-jama‘ah .
Dalam membuat pendedahan
berkenaan jelas terbukti bahawa Imam Abu Hassan Al-‘Ash‘ariy sangat menguasai
intipati ajaran–ajaran firqah serta tokoh-tokoh pemuka firqah berkenaan .Beliau
mampu membawakan intipati doktrin firqah-firqah ini secara jujur dan telus.
Dalam jilid kedua
beliau menyenaraikan perkara-perkara yang melibatkan isu-isu yang
diperselisihkan dari dimensi ilmu al-usuliyyah, al-falsafiyyah, al-siyasiyyah
dan al-fiqhiyyah. Sebanyak 301 isu telah diperbincangkan.
Beliau membawa pendekatan
berikut ketika membincangkan isu—isu berkenaan :-
- Beliau mengenengahkan isu-isu berkenaan dalam bentuk seperti
mengemukakan soalan dan memberikan jawapan-jawapan.
- Beliau membawakan pandangan-pandangan tokoh-tokoh aliran pemikiran
firqah tertentu seperti Abu al-Huzayl, al-Nazzam dan sebagainya tanpa
menyebut mereka itu mewakili firqah mana. Tetapi seringkali juga
beliau hanya menyebutkan dengan istilah “al-Qā’ilūn “sahaja tanpa
menisbahkan kepada mana-mana tokoh.
- Adakalanya beliau mengemukakan jawapan secara ringkas dan ada
ketikanya beliau mengemukan jawapannya dengan panjang
- Sesuai dengan pendahuluan kitab ini bahawa beliau hanya akan
menyentuh setiap isu secara ringkas sahaja, beliau hanya menyebutkan
intipati pandangan firqah tertentu tanpa membawakan dalil al-Qurān mahupun
Hadith pada setiap isu.
Beliau juga telah
mengemukakan perbahasan yang agak ganjil ketika itu seperti;
- Pergerakan bumi sebanyak 4 maqālah Berhentinya bumi bukan atas
sesuatu
- Mengenai manusia sebanyak 19 maqālah.
- Makna pergerakan dan statik
- Pengetahuan manusia dari sudut pancaindera
- Persoalan samada suara itu kekal atau tidak
- Adakah udara berkemungkinan terangkat dari manusia
- Hakikat al-makān (tempat ) sebanyak 5 maqālah.
- Adakah berkemungkinan satu waktu untuk dua perkara
- Hukum talaq tanpa ‘iddah.
- Adakah khilaf ahl al-ahwā’ juga dikira sebagai khilaf juga.
- Siapakah orang yang layak berijtihad
- Perkara-perkara yang diketahui melalui ijtihad adakah dikira
sebagai perintah agama.
- Perkara yang dikhtilafkan pada menetapkan sempadan umur baligh
serta lain-lain perbahasan lagi.
Beliau mengakhiri karya
yang sangat penting dengan perbahasan-perbahasan al-nasikh wa al-mansukh
dan ta‘ārudh al-nusus.
4.3 KEISTIMEWAAN KARYA INI
Satu keistimewaan yang
terserlah apabila membaca buku ini jelas betapa amanahnya Imam Abu al-Hassan
Al-Ash‘ariy menceritakan aliran-aliran pemikiran selain dari aliran ahli
al-Sunnah wa al-Jama‘ah atau aliran musuh-musuhnya dengan penuh amanah dan
ikhlas.
Beliau dikatakan sebagai
penyumbang dalam mempertahankan ajaran Islam kerana sebelum beliau, dasar
iktiqad Islam tidak tersusun rapi dan lengkap seperti sekarang. Kalau usaha
mengumpul hadith didorong dari kebimbangan akan terhapusnya hadith-hadith
Rasulullah SAW sesudah ketara dengan kemunculan hadith-hadith palsu, maka
usaha menyusun dasar-dasar iktiqad Islam juga didorong oleh kebimbangan bahawa
dasar-dasar pegangan yang benar mungkin akhirnya akan dirosakkan oleh
unsur-unsur bid’ah yang disebarkan dengan gigihnya oleh guru dan ulama’ Mu’tazilah
[16] dan aliran-aliran lain yang masih mengaku sebagai firqah Islam. Karya ini
telah memperkenalkan kepada kita dan sekaligus menapis iktiqad yang salah dan
akhirnya menatijahkan pegangan iktiqad yang benar.
5.0 SARANAN.
Dalam era pertembungan
aliran pemikiran yang semakin sengit dewasa ini, ditambahi pula dengan
aliran-aliran sesat versi lama dan baru beserta dengan penjenamaan dengan
menggunakan nama-nama dan istilah-istilah ala-islamik, pembela-pembela agama
perlu menekuni kitab ini kerana ia memberi gambaran dan maklumat yang sangat
ensiklopedik terhadap firqah–firqah yang salah walaupun masih mengaku
terkelompok dalam golongan muslimin.
Walaupun kitab ini sangat
penting untuk ditekuni oleh penuntut, namun pembaca perlu terlebih dahulu perlu
memahami metodologi penulis dan mengenali tokoh-tokoh yang sering disebut oleh
beliau kerana tokoh-tokoh ini mewakili firqah tertentu tetapi tidak disebutkan
secara jelas oleh beliau.
Pembaca juga tidak didedahkan
istidlal al-Qur’ān dan al-Hadith dalam hampir kebanyakan persoalan. Ini
memerlukan kajian yang lebih lanjut oleh pembaca.
6.0 PENUTUP
Sesungguhnya usaha Imam Abu
al-Hassan Al-Ash‘ariy memaparkan kepada kita kitab yang sangat berharga ini
telah sedikit sebanyak mengubah landskap pemikiran dan tanggapan masyarakat
terhadap aliran al-Asha‘irah yang dikatakan telah membawa aliran yang
bertentangan dengan aliran ahli hadith tetapi sebenarnya beliau sedaya upaya
menggunakan sandaran sumber utama iaitu al-Qur’ān dan al-Sunnah yang diperkukuh
dengan penggunaan potensi kekuatan aqal fikiran. Usaha ini telah diperakui
sendiri oleh pendokong kuat aliran al-hadith seperti Sheikh al-Islam Ibnu
Taimiyyah.
Artikel di atas saya ambil dari pautan http://muis.ismaweb.net/2010/05/karya-utama-usuluddin-maqalaat-al-islamiyyin-wa-ikhtilaf-al-musollin/, dan http://perwadah.blogspot.com/2011/03/karya-utama-usuluddin-maqalat-al.html, dengan sedikit editan persembahannya tanpa merubah isi kandungannya. Semoga bermanfaat.
Download edisi Arab kitab ini di PDF / DOC.
[1]Abu al-Hassan al-‘Asha‘ri (1990),Maqālāt al-Islāmiyyīn wa ikhtilāf al-Musallīn Bierut: al-Maktabah al-‘Asriyyah jilid 1 hal 3.
[1]Abu al-Hassan al-‘Asha‘ri (1990),Maqālāt al-Islāmiyyīn wa ikhtilāf al-Musallīn Bierut: al-Maktabah al-‘Asriyyah jilid 1 hal 3.
[2]Ibn ‘Asakir al-Dimasyq,(1979) , Tabyin Kadhib al-Muftari fi
ma Nusiba ila al-Imam Abi al-Hassan al-Ash’ary, Beirut: Dar al-Kitab
al-Arabiy hal 34.
[3]Abu Musa al-‘Ash‘ari adalah sahabat Nabi SAW yang terlibat dengan
perundingan bersama ‘Amr bin Al-Ash di Daumatul Jandal. Lihat al-Tabari (1965),
Tarikh al-Tabari, Kaherah: Dar al-Maarif 1963 Jil5 Hlm 7.
[4]Ahmad Amin(1965), Zuhr
al-Islam (1965), Kaherah :al-Nahdah hal 65.
[5]Abu al-Hasan ibn Ismail al-Ash’ari (1985) , al-Ibanah fi usul
al-Diyanah, Beirut ar al-kitab al-Arabiy hal 9.
[6]Ahmad Mahmud Subhi (1982), Fi Ilm al-Kalam, Iskandariah : Muassassa
al-Thaqafah al-jam’iyyah Jil 2 hal 36.
[7]Ibn ‘Asakir
al-Dimasyq,(1979), Tabyin .op.cit hal 136.
[8]Abu al_Hasan ibn Ismail al-Ash’ari ( 1985), al-Ibanah fi Usul
al-Diyanah, Beirut Dar al-Kitab al-‘Arabiy hal 4.
[9]Ibid
[10]Ibid
[11]Imam Abu Bakr
Muhamammad bin Tayyib (tt), Tamhid Al-Qahirah: Dar Fikr al-Arabiyy hal
15 ,dan 26.
[12]Ibn ‘Asakir
al-Dimasyq,(1979) ,Tabyin op cit hal 178.
[13]Al-Subki ,Tabaqat al-Shafieyyah(tt) J3 cet 1 Qahirah : al-Husainiyyah
al-misriyyah cet 1 Jilid 3 hal 111.
[14]Ali Abdul Fattah
al-Maghribi (1987),,al-farq al-kalamiyyah, Maktabah Wahbah hal 293.
[15]Abu al-Hassan
al-‘Asha‘ri (1990),Maqālāt al-Islāmiyyīn .op.cit hal 33.
[16]Mustafa suhaimi(1993), Imam ‘Ash’ariy penyelamat iktiqad
ahlussunnah wal jamaah , K.Lumpur: Progressive Publishing House Sdn
Bhd hal 22.
No comments:
Post a Comment