Sunday, March 22, 2020

al-Siraj al-Wahhaj (السراج الوهاج)


Kitab al-Siraj al-Wahhaj ‘ala Matn al-Minhaj (السراج الوهاج على متن المنهاج) merupakan sebuah karya fiqh dalam mazhab Syafi’i  yang disusun  oleh Syaikh Muhammad al-Zuhri al-Ghamrawi.

Kitab al-Siraj al-Wahhaj ini disusun sebagai huraian (syarah) bagi kitab Minhaj al-Thalibin (منهاج الطالبين), iaitu kitab yang disusun oleh Imam Abu Zakariyya Yahya bin Syaraf al-Nawawi ().

Dalam muqaddimah kitab ini, Syaikh Muhammad al-Zuhri al-Ghamrawi ada menerangkan sebab yang mendorong beliau menyusun kitab ini. Menurut beliau, awal mula dituliskannya syarah ini adalah atas permintaan Mushthafa al-Babiy al-Halabiy untuk diterbitkan. al-Ghamrawi menuliskan kecamuk hatinya saat itu, “untuk membuat syarah terhadap kitab sehebat “Minhaj al-Thalibin” yang boleh memenuhi haknya, ada dua kemungkinannya, syarah panjang lebar berjilid-jilid, yang berat ditelaah secara sempurna atau syarah ringkas, yang malah menjadi susah difahami. Dua kemungkinan tersebut untuk zaman sekarang benar-benar akan menjadi pilihan yang sulit mengingat lemahnya “himmah” (semangat) orang yang belajar mazhab al-Syafi’i. Oleh kerana itu, al-Ghamrawi berniat memenuhi permintaan Mushthafa al-Babiy al-Halabiy dengan menulis sebuah kitab syarah yang posisinya berada di tengah-tengah dua pilihan tadi.  al-Ghamrawi merancang syarahnya bersingkat ringkas, tapi bahasanya dibuat mudah sehingga disebut beliau sebagai “syarhun lathif”. Penulisan al-Siraj al-Wahhaj selesai pada tanggal 23 Rabi’ul Akhir  tahun 1337 H.

Kitab al-Siraj al-Wahhab boleh dimuat turun di pautan السراج الوهاج على متن المنهاج . Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment