Saturday, December 15, 2018

Ringkasan Riyadhus Shalihin


Buku yang ingin dikongsikan bersama pembaca kali ini adalah sebuah buku yang berjudul Ringkasan Riyadhus Shalihin, yang diterbitkan oleh Syarikat Telaga Biru Sdn.  Bhd (cetakan 1/2018).

Kitab Riyadhus Shalihin (رياض الصالحين), ialah himpunan hadis yang disusun oleh seorang tokoh ulama besar dalam mazhab Syafi‘i iaitu Imam al-Hafizh Syeikhul Islam Muhyiddin Abu Zakariya Yahya bin Syaraf al-Nawawi (676H) - yang lebih dikenali sebagai Imam al-Nawawi. Kitab ini menjadi rujukan dan kajian umat Islam seluruh dunia.

Manakala buku Ringkasan Riyadhus Shalihin ini  pula merupakan terjemahan bagi kitab ringkasan kitab Riyadhus Shalihin  yang berjudul Tahzib al-Nufus fi Tartib al-Durus (تهذيب النفوس في ترتيب الدروس), karya   Syeikh Yusuf bin Ismail al-Nabhani (1265-1350H/1849-1932M).

Kitab ini mengandungi ayat al-Quran dan hanya himpunan hadis sahih dan hasan yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Imam Muslim sahaja. Susunannya merangkumi hal-hal perundangan dalam agama yang membicarakan masalah akidah, syariah dan akhlak.

Semoga bermanfaat

No comments:

Post a Comment