Kitab
Adab
al-Mufti wa al-Mustafti (أدب المفتي والمستفتي) merupakan sebuah kitab ilmu usul fiqh yang
membicarakan secara khusus mengenai etika seorang mufti dan mustafti (orang
yang bertanya) untuk mendapatkan penyelesaian terhadap sesuatu permasalahan
agama. Kitab yang terkenal dan menjadi rujukan para ulama ini adalah sebuah
karya al-Imam al-Hafiz Taqiyyuddîn Abu ‘Amr Utsman bin Abdurrahman bin Utsman
bin Musa al-Kurdi al-Syaharazuri (577-643H), yang terkenal dengan gelaran Ibn
al-Shalah. Seorang ulama besar dalam bidang hadis dan fiqh mazhab Syafi’i. Nama
beliau banyak disebut oleh para ulama Syafi’iyyah dalam kitab-kitab
mereka.
Sebenarnya,
Ibn al-Shalah bukanlah orang pertama yang menyusun kitab dalam bidang ini,
bahkan telah didahului sebelumnya oleh beberapa ulama yang lain, antara;
a) Abu
al-Qasim Abdul Wahid bin al-Husain bin Muhammad al-Qadhi al-Shaimari (386H),
dengan karyanya Adab al-Mufti wa
al-Mustafti (أدب المفتي
والمستفتي).
b) Al-Hafiz al-Mu-arrikh
Ahmad bin ‘Ali bi Thabit al-Khathib al-Baghdadi (463H), dengan karyanya al-Faqih wa al-Mutafaqqih (الفقيه
والمتفقه).
c) Al-Imam al-al-Hafiz
Yusuf bin ‘Abdul Barr (368-463H), dengan kitabnya Jami’ Bayan al-‘Ilm wa Fadhlih (جامع
بيان العلم
وفضله).
d) Beberapa ulama lain
dalam beberapa karya mengenai usul fiqh mereka seperti al-Juwaini, al-Ghazali,
Abu Muzaffar al-Sam’ani, Abu Bakar al-Qaffal al-Shaghir, Abu Ishaq al-Isfirayaini,
Abu Abdullah al-Halimi, Abu Ishaq al-Syairazi, Ilkiyalharasi dan selain mereka.
Dalam
usaha penyusunan kitab beliau ini, Ibn al-Shalah telah mengambil manfaat dari
karya-karya ulama sebelumnya. Ini menunjukkan wujud hubungan keilmuan di antara
ulama terdahulu (al-mutaqaddimin) dan terkemudian (al-Mutaakhkhirin). Para
ulama terkemudian banyak mengambil manfaat daripada karya ulama terdahulu, di
samping beberapa tambahan idea-idea mereka dalam menghasilkan karya-karya
bermutu dan dikagumi oleh para ulama selepas mereka.
Hubungan
keilmuan ini, seterusnya disambung oleh Imam Abu Zakariyya Yahya bin Syaraf
al-Nawawi (676H). Imam al-Nawawi telah memetik dan meringkaskan isi kandungan
dari tiga buah kitab, iaitu dari karya Abu al-Qasim al-Shaimari, al-Khathib
al-Baghdadi dan Ibn al-Shalah sebagaimana yang disebut di atas. Karya beliau yang berjudul Adab al-Mufti wa al-Mustafti (آداب
الفتوى والمفتي
والمستفتي) ini dimuatkan oleh al-Nawawi dalam muqaddimah
kitab al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab (المجموع
شرح المهذب).
Kemudian
al-Imam Ahmad bin Hamdan al-Harrani al-Hanbali (690H) telah memuatkan isi
kandungan kitab Ibn al-Shalah ini dalam karya beliau yang berjudul Shifah al-Fatwa wa al-Mustafti (صفة الفتوى والمستفتي).
Seterusnya
al-Imam Syamsuddin Muhammad bin Abu Bakr al-Dimasyqi, yang terkenal dengan
gelaran Ibn Qayyim al-Jawziyyah (751H) juga telah memuatkan kandungan kitab Ibn
al-Shalah ke dalam karya beliau yang berjudul
I’lam al-Muqi’in ‘an Rabb al-‘Alamin (إعلام
الموقعين عن
رب العالمين).
Berterusanlah hubungan keilmuan
ini di kalangan para ulama. dari generasi ke generasi berikutnya. Al-Imam
al-Hafiz Jalaluddin Abdul Rahman bin Abu Bakar al-Sayuthi (911H) yang datang
kemudiannya telah memetik dan memuatkan sebahagian kandungan kitab Adab Mufti wa al-Mustafti ini ke dalam
dua karya beliau, iaitu kitab Adab
al-Fatwa (أدب الفتوى) dan kitab al-Radd
‘ala Akhlad ila al-Ardh wa Jahhala anna al-Ijtihad fi Kulli ‘Ashr Fardh (الرد
على من
أخلد إلى
الأرض وجهل
أن الاجتهاد
في كل
عصر فرض)
Kitab
ini boleh dimuat turun melalui pautan أدب المفتي والمستفتي / http://waqfeya.com/book.php?bid=10794
No comments:
Post a Comment