Kitab Tuhfatul Raghibin fi Taqlid al-Qawl bi
Shihhati al-Jumu’ah bi Dun al-Arba’in[1]
(تحفة الراغبين في تقليد القول بصحة الجمعة بدون الأربعين) adalah sebuah karya[2]
Syaikh Husain bin Sulaiman al-Jawi al-Funtiani (Pontianak)[3].
Kitab ini menerangkan keharusan bertaklid kepada pendapat lama (Qawl
al-Qadimالقول القديم :) Imam al-Syafi’i yang mengatakan sahnya
solat Jumaat dengan bilangan jamaah yang tidak mencukupi 40 orang.
Kitab ini selesai dituliskan pada 27 Syawal 1319H. Cetakan
yang pertama kitab ini oleh Mathba’ah al-Miriyah al-Kainah, Mekah pada 1319H.
Kandungan kitab ini mengandungan sebuah muqaddimah yang
menerangkan perbezaan pendapat para ulama mengenai hukum menunaikan solat
Jumaat dengan bilangan kurang daripada 40 orang. Perbahasan berikutnya dibahagikan
kepada 20 fasal, antaranya ;
a)
Menerangkan mengenai
qawl qadim dan qawl jadid,
b) Menerangkan nas
qawl qadim dan pendapat ulama mazhab Syafi’i yang mengesahkan mengamalkannya.
c) Hukum mengerjakan
solat zuhur selepas solat Jumaat yang tidak cukup bilangan 40 orang.
d)
Mengenai taklid
dan keharusan perpindahan mazhab
e)
Keutamaan taklid
kepada Qawl Qadim daripada bertaqlid kepada mazhab lain.
Muat turun kitab Tuhfatul Raghibin ini di pautan
تحفة الراغبين في تقليد القول بصحة الجمعة بدون الأربعين.
Semoga bermanfaat.
[1] Selain kitab Tuhfatul Raghibin
ini terdapat karya ulama lain yang sama judulnya dengan kitab ini, antaranya;
a) Tuhfatur
Raghibin fi Suluk Thariqil Muttaqin, karya Syeikh Daud bin ‘Abdullah
al-Fathani (1847H)
b) Tuhfah
ar-Raghibin fi Bayan Haqiqatil Imanil Mu’minin wa ma Yufsiduhu min Riddatil
Murtaddin, yang
dikatakan karya Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari (1812M).
a) Babul Jumu’ah , diselesaikan
pada 28 Jamadilawal 1316H di Belitung. Kandungan membicarakan hukum Jumaat.
Cetakan yang pertama oleh Mathbaah al-Miriyah
al-Kainah, Mekah, 1317H. Selain cetakan ini sentiasa dicetak pada bahagian tepi
karya beliau Tuhfatur Raghibin.
b) Nuzhatut Tharaf fi Auzani Ilmi al-Sharf, diselesaikan
pada 6 Syawal 1321H di Mekah. Kandungannya membicarakan ilmu sharaf. Cetakan
pertama di Mathbaah al-Miriyah al-Kainah, Mekah pada 16 Safar 1322H.
Dicetak atas zimmah Sheikh Muhammad Majid bin Muhammad Shalih al-Kurdi
al-Makki.
[3] Biodata
ringkas beliau dan antara sumber rujukan
catatan ini, lihat Ulama-ulama Pontianak dan karya mereka (bhg.2)
No comments:
Post a Comment