Buku Fiqh
Hadis merupakan sebuah karya dalam bidang hadis yang disusun oleh al-Fadhil
Ustaz Umar Muhammad Noor. Buku ini telah diterbitkan oleh Syarikat Telaga Biru
Sdn Bhd, dengan cetakan pertamanya pada Julai 2017. Ketebalan buku ini,
merangkumi 218 halaman, tidak termasuk halaman kata penerbit (8 halaman) dan
kata pengarang (18 halaman).
Isi kandungan
buku ini didahului oleh dua kata pengantar, iaitu; (a) Kata Penerbit:
Mengeluarkan Hukum Daripada Sumbernya dan (b) Kata Pengarang;
Fiqh Hadis - 10 Kaedah Asas Menilai dan Memahami Hadis.
Kemudian diikuti
dengan kandungan utama buku ini yang dibahagikan kepada 5 bab, iaitu; Bab 1: Akidah (8 tajuk), Bab 2: Kenabian (6 tajuk), Bab
3: Ibadah (22 tajuk), Bab 4: Muamalat (4 tajuk) dan Bab 5: Umum (11 tajuk).
Setiap tajuk dibentangkan dengan kaedah soal jawab. Di mana setiap tajuk
dimulai dengan satu persoalan yang berkaitan dengan kandungan sesuatu hadis ,
yang kemudiannya diberikan penjelasan atau jawapannya berdasarkan pandangan
para ulama. Pada akhir penjelasan tersebut pengarang menyatakan pandangan yang
ditarjihkannya.
Untuk maklumat
seterusnya mengenai kandungan buku ini, berikut dilampirkan petikan kata
pengantar pengarangnya;
“ Dalam buku ini,
anda akan didedahkan kepada satu hakikat yang hanya disedari oleh pengkaji ilmi
hadis – menilai status hadis dan memahami kandungannya menuntut ketelitian yang
tinggi. Selain ketelitian, seorang pengkaji harus memiliki kesabaran. Perbincangan
ilmu ini tidak semudah “ Hadis ini sahih, justeru hukumnya sunat”, atau
“Hadis ini palsu, justeru hukumnya haram”, dan yang seumpamanya. Anda akan
melihat bahawa terkadang sebuah hadis yang menyebutkan sesuatu hukum dinilai
lemah, namun hukum perbuatan yang berkenaan sunat. Ataupun sebaliknya, hadis
yang berkenaan sahih namun hukum yang terkandung di dalamnya tidak boleh di
amalkan. Justeru, pengkaji hadis tidak boleh terburu-buru merumuskan sesuatu
kesimpulan sebelum menyemak pelbagai aspek yang berkaitan.
Andai
juga akan melihat kepelbagaian pendapat dalam diskusi. Sebuah hadis yang
disahihkan oleh seseorang tokoh, terkadang dilemahkan oleh tokoh yang lain. Juga
hadis yang dilemahkan seorang tokoh dinilai sahih oleh yang lain. Perselisihan
pendapat tersebit bukan hanya berlaku antara tokoh hadis yang hidup dalam
generasi yang sama, namun turut berlaku antara tokoh yang dipisahkanoleh zaman
yang berbeza dan generasi yang berbeza. Dalam perkara ini, saya selalu
mentarjihkan pandangan pakar hadis terdahulu kerana ketinggian ilmu mereka.
Walau setinggimana keilmuan ahli hadis moden, mereka tidak dapat mencapai
hafalan dan kepakaran ahli hadis terdahulu.
Selain
itu, perbezaan pendapat turut berlaku dalam mentafsirkan landungan hadis.
Diskusi dalam perkara ini melibatkan para ulamadari kalangan ahli fiqh dan ahli
kalam daripada pelbagai aliran dan mazhab. Sebagaimana perbincangan tentang
status hadis, kepelbagaian turut terlihat dalam diskusi tentang interprestasi
kandungan hadis. Fenomena ini akan
membuka minda dan meluaskan pandangan ”
Semoga bermanfaat.
No comments:
Post a Comment