Bersama Wan Mohd Shaghir Abdullah
PERKEMBANGAN Islam di dunia Melayu dicatatkan
dimulai pengikut sufi. Ilmu tasawuf dinamakan ilmu batin penulisan awalnya pada
peringkat dunia Melayu dimulai zaman kebesaran kerajaan Aceh oleh Syeikh Hamzah
al-Fansuri.
Pada zaman
itu, berkembang pula pelbagai ilmu Islam. Ilmu lain diistilahkan sebagai ilmu bercorak
zahir.
Ketika Syeikh Hamzah al-Fansuri meninggal dunia, muncul sanggahan oleh Syeikh Nuruddin ar-Raniri terhadap penulisan Syeikh Hamzah al-Fansuri. Sejak zaman itu hingga sekarang, muncul perbahasan ulama dunia Melayu terhadap tulisan kedua-dua ulama di Aceh itu.
Antara ulama dunia Melayu dari Terengganu yang membahas persoalan pemikiran zahir dan batin ialah Saiyid Abdur Rahman Saiyid Muhammad al-Aidrus atau dikenali panggilan Tok Ku Paloh. Beliau adalah guru dan penasihat Sultan Terengganu, Sultan Zainal Abidin III. Karangan beliau yang membahas persoalan zahir dan batin menurut pemikiran dan pegangan Ahlus Sunnah wal Jama'ah diberi judul agak panjang, ‘Ma'arij al-Lahfan li at-Taraqqi ila Haqaiq al-'Irfan’.
Judul terjemah bahasa Melayu menurut Tok ku Paloh sendiri ialah ‘Tangga Bagi Orang Yang Sangat Dahaga Naik Kepada Martabat Kepada Haqiqat Ma'rifat’. Kitab khazanah Melayu bernilai tinggi ini saya peroleh daripada Muhammad Zaidi Abdullah berasal daripada Datuk Abdul Aziz @ Ambak Ismail dari Terengganu. Kitab Ma'arij al-Lahfan itu tidak lengkap, dapat disemak mulai halaman kulit, halaman satu hingga 100, halaman 200 hingga 317. Bererti halaman 101 hingga 199 hilang.
Halaman akhir juga tidak ada. Saya tidak pasti sama ada Ma'arij al-Lahfan sempat
diselesaikan Tok Ku Paloh atau tidak. Pada halaman kulit, tercatat bahasa Arab
maksudnya memperkenalkan judul, tahun penulisan iaitu 1300 Hijrah dan nama
Saiyid Abdur Rahman Saiyid Muhammad Saiyid Zainal Abidin al-Aidrus.
Di antara kesimpulan perkataan hikmah daripada mukadimah antaranya: “Manusia elok kejadiannya, kemuliannya terletak pada tauhidnya.” Saya berkesimpulan manusia walau bagaimana kebesaran, kekayaan dan kemuliaannya, selagi mereka tidak bertauhid kepada Allah, tidak beerti apa-apa.
Menurut Tok Ku Paloh, pada zamannya kebanyakan manusia jahil mendapat petunjuk
sebenar. Petunjuk sebenar itu ialah mengikut al-Quran dan hadis serta tafsiran
jumhur ulama muktabar.
Dalam konteks al-Quran dan hadis, banyak beliau sebut lafaz Arab, beliau terjemah
ke bahasa Melayu dan beliau tafsirkan. Penafsiran mulai cara biasa termasuklah
penafsiran menurut ulama sufi.
Banyak perkara yang beliau bahas, tetapi saya perkenalkan di sini pemikirannya mengenai tarikat yang saya fokuskan Tarikat Naqsyabandiyah kerana amalan beliau dan lebih panjang beliau bahas daripada yang lainnya. Tok Ku Paloh menyebut tarikat yang muktabar berasal daripada dua sahabat Nabi Muhammad iaitu Saiyidina Abi Bakar Siddiq dan Saiyidina Ali bin Abi Thalib.
Mengenai kelebihan Saiyidina Abi Bakar Siddiq, Tok Ku Paloh ada warid daripada
Nabi, maksud sabdanya, “Tiada menuangi oleh Allah pada dadaku akan suatu
melainkan aku penuhilah akan dia pada dada Abi Bakar.”
Sabdanya lagi, “Tiada melebihi akan kamu oleh Abu Bakar dengan banyak puasa dan
sembahyang, kerana segala amal zahir itu seperti amal kamu juga. Tetapi
melebihi akan kamu dengan rahsia yang tetap ia pada hati yang dilimpahi akan
dia daripada batin Nabi SAW.”
Selepas itu, Tok Ku Paloh menyenaraikan 40 tarikat muktabar di kalangan ulama tasawuf. Beliau letakkan yang paling atas Tarikat Naqsyabandiyah dan yang paling akhir, Tarikat Dasuqiyah.
Walaupun Tok Ku Paloh membahas Tarikat Naqsyabandiyah dan dalam beberapa kalimatnya beliau lebih memandang tinggi tarikat itu, beliau menasihatkan, “... permulaan Tarikat Naqsyabandiyah itulah kesudahan segala tarikat melainkan orang yang ada al-hububiyah (golongan yang dikasihi Allah) dan amuradiyah (golongan yang dikehendaki Allah) seperti setengah Auliya’ yang terdahulu futuh (dibukakan oleh Allah segala rahsia Rabbani) mereka itu atas suluk. Tetapi segala saudara janganlah kamu sangka terlebih Tarikat Naqsyabandi daripada segala tarikat lain ...” (halaman 312).
Selepas itu, Tok Ku Paloh menyenaraikan 40 tarikat muktabar di kalangan ulama tasawuf. Beliau letakkan yang paling atas Tarikat Naqsyabandiyah dan yang paling akhir, Tarikat Dasuqiyah.
Walaupun Tok Ku Paloh membahas Tarikat Naqsyabandiyah dan dalam beberapa kalimatnya beliau lebih memandang tinggi tarikat itu, beliau menasihatkan, “... permulaan Tarikat Naqsyabandiyah itulah kesudahan segala tarikat melainkan orang yang ada al-hububiyah (golongan yang dikasihi Allah) dan amuradiyah (golongan yang dikehendaki Allah) seperti setengah Auliya’ yang terdahulu futuh (dibukakan oleh Allah segala rahsia Rabbani) mereka itu atas suluk. Tetapi segala saudara janganlah kamu sangka terlebih Tarikat Naqsyabandi daripada segala tarikat lain ...” (halaman 312).
Tok Ku Paloh menutup senarai kata beliau, “Dan tafshil segala tarikat itu telah
masyhur ia pada sisi segala ulama maka kita serahkan akan pengetahuannya kepada
mereka itu ...” (halaman 310 - 311).
- dipetik drp. Berita Harian, Selasa, 9, April. 2007
Tuan,sy dari nasab tok ku paloh..boleh kah kiranya,saya nak dpatkan satu salinan dari kitab tersebut? nama saya syed ahmad syuhaidi bin tuan said shaikh.
ReplyDeleteSalam. Maaflah, saya tidak memiliki kitab ini. Artikel di atas sebenarnya susunan almarhum tuan haji wan mohd shaghir. Sumber artikel ada saya sebutkan di atas.
DeleteBRU siap sy terjemah...
DeletePLZ REFER MY WHATSAPP,,RAMLI,,0139869517
ReplyDeleteEnter your reply...no tepon .. saya nk no tepon tuan
DeleteKITAB TU BRU SIAP SY TERJEMAH
ReplyDeleteSekarang guru baru saya ialah keturunan Tokku Paloh. Nama beliau ialah Syed Muhd Annuar Al - Idrus
ReplyDelete