Kitab Tafsir
Juz 'Amma Bahasa Melayu[1]
merupakan karya al-'Alamah al-Adib
Jama'in 'Abdul Murad seorang tokoh tafsir di Alam Melayu berasal dari Sumatera
Barat. Walaupun karya beliau ini tidak merangkumi 30 juzuk al-Quran tetapi
Tafsir Juz 'Amma (juzuk yang ke-30) yang mengandungi 38 buah surah termasuk
surah al-Fatihah sangat memberi manfaat kepada pembaca tafsir beliau. Huraian
yang mudah dan menggunakan bahasa yang sederhana mudah difahami menyebabkan
kita tidak jemu untuk menelitinya.
Kitab
yang berukuran 26½ x 9cm mengandungi 196 halaman merupakan kitab yang sederhana
dan sangat sesuai dibaca bagi penuntut tahap menengah dan masyarakat awam.
Sangat sesuai digunakan sebagai teks untuk pengajian dan kuliah di
masjid-masjid.
Tafsir
Juz 'Amma sangat memberi faedah kepada masyarakat Islam kerana juz 'Amma
terkenal dengan gelaran ayat-ayat lazim kerana ianya selalu dibaca didalam
sembahyang. Masyarakat Islam khasnya masyarakat Melayu dapat melaksanakan solat
dengan sempurna jika mereka dapat memahami dan menghayati apa yang dibaca.
Pengarang
telah menyelesaikan Tafsir Juz 'Amma ini di Pulau Pinang pada pukul 10.50
waktu tempatan pada hari Ahad 16 Rabi' al-Awal 1357H bersamaan 4 haribulan Jun
1939. Kitab ini mula dicetak pada 19 syawal 1377H bersamaan 8 Mei 1958M.
Justeru itu, kitab tafsir ini perlu dikaji dan diteliti dari segi penulisannya
dan metolodologinya yang diguna pakai oleh al-'Alamah al-Adib Jama'in 'Abdul
Murad.
Metodologi
Tanpa
sebarang mukaddimah atau pengenalan kitab pengarang memulakan karyanya dengan
penafsiran surah al-Naba' sehingga sampai kepada surah al-Nas dan diakhiri
dengan surah al-Fatihah. Ditulis nama surah beserta tempat turun ayat ditengah
bahagian atas pada tiap permulaan surah. Contoh "Surah al-Naba'
Makiyah". Di penjuru sebelah kanan ditulis nombor kedudukan surah dan di penjuru
sebelah kiri ditulis nombor ayat bagi tiap-tiap surah. Cara ini dapat
memudahkan pembaca untuk mengenalpasti jumlah ayat serta kedudukan bilangan
surah, cuma surah al-Fatihah tidak mengikut format ini.
Setelah
selesai mentafsirkan sesuatu surah, pengarang menyebutkan perkataan "Wa
Allahu A’lam bi Muradihi - tamat tafsir
surah…………(dinyatakan nama surah). Ini menunjukkan sifat tawaduk dan warak
yang ada pada pengarang.
Apa yang
membuat pembaca agak keliru dengan tafsir ini ialah nombor ayat diletakkan pada
permulaan ayat tidak sebagaimana yang terdapat dalam mashaf biasa yang nombor
ayatnya ditulis dihujung tiap ayat, walaubagaimanapun format tersebut bukanlah
menjadi alasan untuk kita tidak membacanya.
Bagi
memudahkan pembaca untuk merujuk surah-surah tertentu dengan cepat judul tajuk
atau fihris diletakkan pada halaman akhir sekali lengkap dengan muka surat dan
kandungan tafsir. Satu format yang agak baik dan memudahkan pembaca ialah
terjemahan ayat diletakan bersebelahan dengan ayat-ayat yang akan ditafsirkan.
Pembaca akan mudah memahami ayat dan terjemahan secara serentak dan
cepat,lebih-lebih lagi bagi mereka yang kurang mahir bahasa Arab.
Terdapat
juga surah-surah tertentu pengarang memulakan pentafsiran dengan menyebut
latarbelakang ayat dan sebab turun ayat. Metod yang biasa digunakan oleh
kebanyakan ahli tafsir iaitu dengan mentafsirkan beberapa ayat kemudian
disambung dengan ayat –ayat yang lain hingga selesai keseluruhan surah diikuti
juga oleh pengarang dalam mentafsir surah-surah juzuk 'Amma melainkan
surah-surah yang pendek ditafsir secara keseluruhannya.
Dalam
menjelaskan satu-satu perkara yang agak penting atau yang perlu diambil
perhatian pengarang menggunakan istilah-istilah tertentu bagi tajuk-tajuk kecil
seperti:
i. Ya Ma'syara al-Muslimim
ii. Keterangan ringkas
iii.
Faedah
iv.
mempercayai dan mengimani
v. Lebih penting dan lebih utama
vi. Beramal
Salih
vii.
Wasiat mewasiati dengan hak
viii.
Wasiat mewasiati dengan sabar
ix.
Duduknya kejadian itu
x.
Masalah yang perlu diterangkan disini
Sepuluh
tajuk kecil itu jelas menunjukan bahawa pengarang merupakan seorang yang mahir
dalam bidang tafsir dan dapat menentukan dalam tafsiran perlu kepada keterangan
lanjut, huraian yang lebih mendalam, cerita latarbelakang ayat dan beberapa
faedah yang perlu diambil perhatian.
Format pentafsiran ayat dengan ayat ,ayat dengan hadis nabi saw dan ayat
denga kata-kata sahabat digunakan juga oleh pengarang bagi menjelaskan
pengertian satu-satu perkataan atau istilah. Pengarang juga mengambil kata-kata
al-Imam al-Syafi’i untuk menjelaskan kepentingan sesuatu surah.
Semasa
mentafsirkan ayat yang berkaitan dengan keimanan lebih-lebih lagi perkara yang
berkaitan dengan sam'iyat, pengarang tidak berlebihan dalam pentafsirannya.
Sebagai contoh ketika menjelaskan tentang malaikat Hafazah dalam menafsir surah
al-Infitar ayat 10,11 dan 12 pengarang mengatakan;
"Kita
benarkan dan kita yakini kerana adanya Hafazah itu dikhabarkan oleh Allah
kepada kita.Tidak wajib kita memeriksa lebih jauh daripada apakah kejadian
Hafazah itu. Bagaimanakah cara dan menulis perbuatan kita,dimanakan mereka
tuliskan, dengan apakah mereka menulis dan lain-lain sebagainya, kerana itu urusan
dan pekerjaan ghaib kepada kita manusia".
Apa yang
istimewanya dalam tafsir ini ialah tidak sedikitpun terdapat kesah-kesah
israilliat walaupun pengarang mentafsirkan ayat-ayat yang ada hubungkait dengan
cerita atau qisah seperti surah al-Fill yang ceritanya ada hubungan dengan
cerita tentera bergajah, surah al-Falaq yang ada hubungan dengan kesah nabi
disihir dan surah al-Nas yang ada kaitan dengan gangguan syaitan. Dalam masalah
ini pengarang banyak menggunakan ayat-ayat yang lain dan hadis nabi bagi
menjelaskan perkara yang sebenar .
Kemahiran
pengarang dalam bidang ilmu Falaq jelas dapat dilihat apabila beliau mentafsir
surah al-Buruj yang menceritakan tentang cakerawala bintang-bintang buruj.
Beliau dapat menamakan bintang-bintang yang berada disebelah utara dan
disebelah selatan. Beliau juga dapat mempastikan peredaran matahari pada tarikh
tertentu dan bulan tertentu . Sebagai contoh beliau menyebut disebelah utara
terdapat tiga buruj, ketiga-tiga biruj itu dilalui oleh matahari dalam masa tiga
bulan mulai 20 dan 21 Mach sampai 20 atau 21 Jun. Tiga buruj lagi yang berada
disebelah selatan, matahari akan melalui tiga buruj itu pada 23 atau 24
September sampai 21 atau 22 Disember
Pentafsiran
yang demikian rupa akan menarik minat pembaca lebih-lebih lagi bagi yang
meminati ilmu Falaq atau ilmu Astronomi.
Pengarang
ada juga menyentuh tentang sujud tilawah apabila mentafsir surah al-Insyiqaq
dengan katanya " Sampai disini, iaitu sampai kepada ayat ini, si pembaca dan si pendengar surah al-Insyiqaq
ini hendaklah sujud tilawah,baik dalam sembahyang kalau imam sujud tilawah atau
di luar sembahyang.
Metod Surah
al-Fatihah
Cara
susunan penulisan surah al-Fatihah agak berlainan sedikit dari penulisan
surah-surah yang lain.Pengarang tidak lagi meletakan nombor bilangan ayat
disebelah kiri dan nombor turutan surah disebelah kanan. Pengarang meletakakan
nama surah al-Fatihah ditengah-tengah sebelah atas halaman dan terus menyatakan
dibawah nama surah tersebut dengan "Makiyah ayatnya tujuh".
Tidak
dapat dipastikan mengapa pengarang menulis cara yang berlainan dari segi
susunannya. Kalau dikatakan surah ini terlebih dahulu ditafsirkan tidak mungkin
kerana diakhir tafsiran surah al-Fatihah ditulis dengan kata-kata;
"Sampai
disini selesailah saya mengusahakan Tafsir Juzuk 'Amma ini. Saya ucapkan syukur
dan pujian kepada Allah, dan saya harap Allah jadikan karangan ini manafaat
untuk umum dan jadi amal salleh untuk saya. Amin".
Memulakan
penafsiran surah al-Fatihah ini dengan menjelaskan latar belakang surah dengan
mendatangkan beberapa nama surah tersebut. Terdapat juga dalam surah tersebut
tentang janji bahagia dan janji sengsara.
Pengarang
dengan jelas mentafsirkan surah ini satu ayat demi satu ayat mengikut urutan.
Pentafsirannya menggunakan pendekatan yang mudah contoh-contoh yang dikemukakan dapat membuka minda dan sesuai
pada mana-mana zaman pun. Huraian yang panjang lebar ketika mentafsirkan ayat
kedua dari surah tersebut pembaca dapat merasakan bahawa terdapat hubungan
antara manusia dengan Khaliq. Pengarang
membahagikan Hidayah kepada lima bahagian ketika mentafsirkan ayat yang keenam
dari surah tersebut. Antaranya ialah:
a.
Hidayah al-Wijdan al-Thabi’in
b.
Hidayah al-Hawas
c.
Hidayah akal
d.
Hidayah al-Din
e.
Hidayah Taufiq
Dengan
penerangan serta huraian yang begitu lengkap pembaca akan dapat sesuatu yang
sangat berharga apabila membaca tafsir tersebut.
Kesimpulan
Secara
keseluruhan Tafsir Juzuk 'Amma ini sangat memberi faedah kepada sesiapa saja
yang menelitinya. Pengarangnya merupakan seorang yang mahir dalam berbagai
ilmu. Kitab ini sangat sesuai dijadikan teks untuk kajian tafsir khususnya
ayat-ayat yang terkandung dalam juzuk 'Amma yang mana surah-surahnya selalu
dibaca ketika solat terutamanya bagi masyarakat Melayu[2]
Sumber:
http://disertasi.blogspot.com/2007/06/disertasi-ilmiah-5-tafsir-juzuk-amma.html
[1] Catatan
mengenai kitab Tafsir Juz ‘Amma ini, berdasarkan kitab edisi Jawinya, yang
diulang cetak beberapa kali oleh beberapa penerbitan berdasarkan cetakan
pertamanya pada tahun 1958. Naskhah rujukan catatan ini, adalah cetakan Matba'ah Bin Halabi, Thailand
(tanpa tarikh).
[2] Kitab Tafsir Juz ‘Amma ini telah diterbitkan dengan
edisi ruminya, yang telah usahakan oleh Ustazah Noraine Abu.
No comments:
Post a Comment