Wednesday, September 19, 2018

HIDAYAH (هداية)


Dalam catatan ini akan disenaraikan nama-nama kitab yang dimulai dengan perkataan Hidayah (هداية). Insya Allah akan ditambah lagi  kitab-kitab yang lain. Semoga bermanfaat.

1)  Kitab Hidayah al-Salikin atau nama lengkapnya “Hidayah al-Salikin fi Suluk Maslak al-Muttaqin” (هداية السالكين في سلوك مسلك المتقين) dan terjemahan judulnya “Pedoman Bagi Orang Yang Berjalan Pada Perjalanan Orang Yang Takut Akan Allah Ta‘ala”. Ia merupakan sebuah karya yang dihasilkan oleh seorang tokoh ulama Melayu terbilang iaitu Syeikh ‘Abd al-Samad al-Falimbani ketika beliau berada di Makkah. Kitab ini merupakan terjemahan dan huraian dalam bahasa Melayu bagi kitab Bidayatul Hidayah, karya al-Imam Abu Hamid al-Ghazali (450-505H). Baca lagi..

2)  Kitab Hidayah al-Muta’allim wa ‘Umdah al-Mu’allim (هداية المتعلم وعمدة المعلم). Ia merupakan sebuah karya fiqh mazhab Syafi’i dalam bahasa Melayu yang lengkap meliputi bidang ibadat ibadah, munakahat, mu’amalat dan iinayat yang dikumpulkan dalam satu kitab. Kitab ini disusun oleh Syaikh Daud bin Abdullah al-Fathani, seorang ulama Melayu yang terkenal di Makkah pada zamannya. Baca lagi..

3)   Kitab Hidayatush Shibyan Fi Ma’rifatil Islam wal Iman (هِدَايَةُ الصِّبْيَانِ فِى مَعْرِفَةِ اْلإِسْلاَمِ وَاْلإِيــْمَانِ). Ia merupakan sebuah karya mengenai akidah dan fiqh berdasarkan mazhab Syafi’i dalam bahasa Melayu yang disusun Syaikh Abu ‘Abdullah Husain Nashir bin Muhammad Thayyib al-Mas’udi al-Banjari (1863-1936M), yang mashyur dengan nama Tuan Guru Tuan Hussin Kedah.  Baca lagi..

4)  Kitab al-Hidayah Syarh Bidayah al-Mubtadi (الهداية شرح بداية المبتدي). Ia merupakan sebuah karya fiqh dalam mazhab Hanafi yang disusun oleh Imam Burhanuddin Abul Hasan Ali bin Abu Bakar al-Marghinani (530-593H). Kitab ini disusun sebagai huraian bagi sebuah karya beliau sendiri yang berjudul Bidayah al-Mubtadi ( بداية المبتدي). Kitab ini boleh dimuat turun di pautan http://waqfeya.com/book.php?bid=5009.

5)      

No comments:

Post a Comment