Monday, September 3, 2018

Al-Ahadis al-Kulliyah (الاحاديث الكلية)


Kitab Al-Ahadis al-Kulliyah (الاحاديث الكلية) merupakan sebuah karya dalam bidang hadis yang disusun oleh Syaikh al-Islam Taqiyuddin Abu Amr Utsman bin Musa al-Syarzuki, atau lebih dikenali dengan nama Ibn al-Sholah yang wafat pada tahun 643H.  Dalam kitab ini dihimpunkan  sebanyak 26 hadis yang bersifat komprehensif, yang dikatakan merangkumi dasar-dasar utama agama Islam.

Kemudiannya, Imam Muhyiddin Abu Zakariyya Yahya bin Syaraf al-Nawawi (676H) telah menyalin semua dua puluh enam hadis-hadis tersebut, serta menambahkan sebanyak enam belas 16 hadis lagi sehingga menjadi berjumlah empat puluh dua hadis ke dalam karyanya yang berjudul “al-Arba’in al-Nawawiyah (الأربعين النووية) ”. 

Kitab al-Arba’in karya Imam al-Nawawi ini kemudiannya menjadi sangat terkenal, banyak menjadi hafalan, dan Allah menjadikannya begitu bermanfaat berkat keikhlasan penyusun dan kebaikan maksudnya. Terlalu banyak pujian dan sanjungan dari para ulama sejak dahulu hingga kini terhadap karya ini. Kitab tersebut cukup dikenali dan tersebar ke serata dunia dan diterjemahkan ke pelbagai bahasa. Para ulama yang muncul selepas al-Nawawi sangat mengambil perhatian terhadap kitab al-Arbain ini dengan menghasil berbagai karya bagi menghuraikan (syarah) 42 hadis yang terkandung dalamnya supaya manfaatnya tersebar di kalangan masyarakat. 

Kemudian al-Hafizh Ibn Rajab Zainuddin Abu al-Farj  ‘Abdul Rahman bin Ahmad bin Abdul Rahman al-Hanbali (795H), telah menambahkan lagi lapan hadis lain dari hadis-hadis komprehensif (jawami’ul kalim) ke dalam kitab al-Arba’in, sehingga jumlah hadis  menjadi berjumlah lima puluh hadis. Setelah itu al-Hafizh Ibn Rajab telah menyusun sebuah kitab berjudul Jami’ al-‘Ulum wa al-Hikam fi Syarh Khamsin Haditsan min Jawami’ al-Kalim (جامع العلوم والحكم في شرح خمسين حديثا من جوامع الكلم),  yang mengandungi syarah (huraian) bagi lima puluh hadis tersebut.

No comments:

Post a Comment