Tuesday, September 11, 2018

Ihkamul Ahkam Syarah Umdatul Ahkam (إحكام الأحكام شرح عمدة الأحكام)


Kitab Ihkamul Ahkam Syarah Umdatul Ahkam (إحكام الأحكام شرح عمدة الأحكام) adalah sebuah karya dalam bidang hadis hukum yang disusun oleh al-Hafizh Taqiyuddin Abu al-Fath Muhammad bin Majduddin Abu al-Husain Ali bin Wahb al-Qusyairi, yang terkenal dengan gelaran Ibnu Daqiq al-‘ Iyd  (625-702H).

Kitab ini disusun sebagai huraian (syarah) terhadap hadis-hadis hukum yang terdapat dalam kitab Umdatul Ahkam min Kalam Khairil Anaam (عمدة الأحكام من كلام خيرالأنام), karya al-Imam Taqiyuddin 'Abdul Ghani al-Maqdasi  (600H). 

Kandungan kitab Ihkamul Ahkam ini telah diimlakkan oleh Imam Ibnu Daqiq al-‘ Iyd kepada murid-murid beliau. Manakala kitab Ihkamul Ahkam yang tersebar di kalangan ulama dan penuntut ilmu adalah berdasarkan kitab yang ditulis dan dihimpun oleh murid beliau yang bernama al-Qadhi al-Wazir ‘Imamuddin Ismail bin Tajuddin Ahmad bin Sa’id Ibn al-Atsir al-Halabi (699H), yang terkenal dengan gelaran al-Katib.

Berdasarkan kitab Ihkamul Ahkam yang dterbitkan oleh Alamul Kutub, Beirut pada tahun 1987 (cetakan ke-2), ia ditebitkan dalam 2 jilid (juzuk). Kitab ini boleh dimuat turun di pautan إحكام الأحكام شرح عمدة الأحكام.


Terjemahan kitab ini

Kitab Ihkamul Ahkam ini telah diterjemahkan dalam bahasa Indonesia dan diterbitkan oleh Pustaka Azzam, Indonesia dalam dua jilid.

No comments:

Post a Comment