Tafsir
Pedoman Muttaqin ialah sebuah kitab tafsir dalam bahasa Melayu
kontemporari yang disusun oleh Dr. Abdul Hayei bin Abdul Sukor (1947-). Beliau
adalah salah seorang cendikiawan muslim termuka di Malaysia.
Tafsir
ini ditulis sebagai kesinambungan kepada tafsir Pimpinan al-Rahman yang telah
dirintis sebelumnya dan bertujuan untuk menjadi pedoman kepada umat Islam
setelah mendapat bimbingan daripada tafsir Pimpinan al-Rahman. Penulisan Tafsir
Pedoman Muttaqin bermula dengan saranan daripada Perdana Menteri Dato Seri Abdullah
Hj. Ahmad Badawi dalam pertemuan beliau dengan ulama yang diadakan di Bilik
Mesyuarat Perdana, Bangunan Perdana Putra, Putra Jaya pada 3 Oktober tahun 2006.
Perdana menteri memberi pandangan dan menyarankan agar interpretasi terhadap
isi kandungan al-Quran perlu sentiasa dinamik sejajar dengan keunggulan Islam.
Berdasarkan saranan tersebut, kajian dan beberapa sesi perbincangan pun
dilakukan yang akhirnya JAKIM memberikan mandat kepada Dr. Abdul Hayei Abdul
Sukor untuk menyusun kitab tafsir sebagai pedoman kepada ummah dan demi
ketinggian Islam di Malaysia.
Penulisan
Tafsir Pedoman Muttaqin masih dalam peroses penyusunan. Setakat maklumat yang
diperolehi – hingga kini ia telah diterbitkan sebanyak 8 juzuk, iaitu juzuk 1,
2, 3, 4. 5 dan 6, serta juzuk 28 dan 29.
Penerbitan
pertama Tafsir Pedoman Muttaqin juzuk 1 dan 2 pada tahun 2008 oleh JAKIM
(Jabatan Kemajuan Islam Malaysia). Manakala terbitan keduanya pada tahun 2010
oleh penerbit yang sama. Begitu juga penerbitan juzuk 3, 4, 5 dan 6 telah diterbitkan oleh pihak JAKIM (tahun
penerbitannya –belum diperolehi).
Sementara
itu, juzuk 28 dan 29 telah diterbitkan oleh Utusan Pulications lebih awal
sebelum penerbitan juzuk 1 dan 2, iaitu juzuk 28 pada tahun 2003 dan juzuk 29
pada tahun 2005. Tafsir ini akan diterbitkan sebanyak 30 juzuk yang penerbitan
terakhirnya dijangka pada tahun 2022.
Metodologi
Penyusunan Kitab Tafsir Pedoman Muttaqin.
Kitab
Tafsir Pedoman Muttaqin ditulis menggunakan bahasa Melayu tulisan rumi.
Pengarang memulakan tafsirannya dengan mengemukakan sinopsis setiap surah yang
akan ditafsirkan. Tafsiran surah biasanya diawali dengan penjelasan nama surah,
masa nuzulnya serta munasabah antara surah dengan surah sebelum mahupun surah
sesudahnya. Kemudian mengemukakan ikhtisar atau makna yang dikandung oleh
setiap surah secara umum, dan pada akhir kupasan kelompok ayat yang ditafsirkan
pengarang menyertakan saranan dan pengajaran sebagai intisari daripada ayat
yang baru ditafsirkan. Pengarang dalam mentafsirkan ayat-ayat al-Qur‟an
menggunakan pendekatan Ma’thur dan Ma’qul. Pendekatan Ma’thur bermaksud
menjelaskan makna ayat al-Quran dan menghuraikannya dengan ayat al-Quran,
sunnah yang sahih, pendapat para
sahabat dan tabi’in. Namun pentafsiran al-Quran berdasarkan pendapat tabi’in,
para ulama berbeza pendapat. Sesetengah ulama mengatakan tidak termasuk dalam
kategori Tafsir Bi al-Ma’thur tetapi ia digolongkan kepada Tafsir Bi al-Ra’y.
Manakala Tafsir Bi al-Ra’y bermaksud usaha pentafsiran al-Quran secara rasional
berpandukan kepada kaedah Bahasa Arab yang mesti diketahui oleh setiap mufassir
sebelum menjelaskan maksud al-Quran. Seperti ilmu nahwu dan saraf, ilmu
balaghah, ilmu qira‟at, ilmu usul al-din, usul al-fiqh, dan lain sebagainya.
Pentafsiran seperti ini juga turut digunapakai oleh Dr. Abdul Hayei dalam Tafsir Pedoman Muttaqin.
Dalam Tafsir Pedoman Muttaqin ini, Dr. Abdul Hayei mentafsirkan ayat secara
kelompok yang berasingan. Kemudian mentafsirkan ayat-ayat tersebut satu demi
satu selepas mengemukakan munasabah dengan kelompok ayat sebelumnya dan
mengemukakan sabab al-nuzul jika ada. Seterusnya, pada akhir pentafsiran
pengarang mengemukakan saranan dan pengajaran sebagai intisari daripada
kandungan ayat yang baru sahaja ditafsirkan. Dalam menghuraikan ayat pula pengarang
mengambil kira pandangan para ulama silam dan semasa seperti Muhammad bin Jarir
al-Tabari (w. 310 H), Sayyid Qutub (1906-1966 ), Wahbah al-Zuhayli (1937-2015) dan
Syeikh Mutawalli al-Sya’rawi (1911-1998).
Bagi
memudahkan para pembaca, pengarang meletakkan beberapa tajuk khas berdasarkan
kandungan ayat yang akan ditafsirkan. Kemudian mengemukakan fahrasat Hadith,
athar dan syair yang dibawakan dalam pentafsiran pada akhir kitab setiap juzuk.
Inilah di antaranya keistimewaan Tafsir Pedoman Muttaqin berbanding dengan kitab
tafsir lain.
Berkenaan
dengan penulisan hadith, hadith-Hadith dalam Tafsir Pedoman Muttaqin dinyatakan
dalam pelbagai bentuk. Sebahagian hadith dinyatakan dengan mengemukakan sanad
dan takhrijnya secara ringkas berkenaan dengan nama pengarang, kitab, bab dan
nombor hadith. Sebahagian Hadith pula dinyatakan nama mukharrij tanpa sanad dan
ada juga hadith dinyatakan dengan matan sahaja tanpa sanad dan mukharrij.
Kajian mendapati, hadith-Hadith yang dinyatakan oleh pengarang tidak semuanya
dalam kategori maqbul tetapi ada yang mardud. Walau bagaimanapun, kitab Tafsir
Pedoman Muttaqin adalah kitab tafsir yang baik dan sewajarnyalah ia dimiliki
oleh setiap muslim khususnya di Nusantara, kerana penjelasannya bersifat
ilmiah, mudah difahami oleh masyarakat awam serta menyentuh perbahasan isu
semasa yang relevan dengan cabaran dan situasi umat Islam masa kini. Apa yang
lebih penting ialah tafsir ini tidak hanya dibanggakan dengan huraiannya yang
menarik tetapi juga isi kandungan dan pesan-pesannya mesti dijadikan pedoman
hidup seseuai dengan namanya.
Sebahagian
besar artikel di atas dipetik dengan beberapa pengubahsuaian dari artikel di
pautan http://studentsrepo.um.edu.my/5246/4/BAB_III.pdf.
Semoga bermanfaat.
assalam , boleh ke sy nak interviu
ReplyDeletemsg sy jk bersetuju, mariamdnayan@gmail.com kerana sy sedang menjalankn kajian ttg arwah Dr Hayei... hrp sngt dapat membantu, terima kasih
ReplyDelete