Sunday, February 16, 2020

Fatwa Kontemporari


Buku Fatwa Kontemporari merupakan sebuah karya terjemahan bagi kitab Fatawa Mu’ashirah (فتاوى معاصرة karya al-‘Allamah Dr Yusuf bin Abdullah al-Qaradhawi (1926-).

Kitab Fatawa al-Mu’asharah ini adalah antara kitab-kitab fatwa yang terkenal pada masa kini, yang menjadi rujukan para ulama dan umat Islam dalam pelbagai pelbagai permasalahan agama. Kandungan kitab ini merupakan himpunan fatwa-fatwa yang pernah dikeluarkan oleh al-Qaradhawi, sama ada  yang pernah disiarkan dalam program “Huda al-Islam” , iaitu program soal jawab agama di radio Qattar, atau yang pernah disiarkan di surat khabar atau majalah. Al-Qaradhawi menamakan kitab fatwa beliau ini sebagai Huda al-Islam  atau Fatawa Mu’ashirah. Sehingga hari ini kitab ini telah diterbitkan dalam 4 jilid.

Buku Fatwa Kontemporari diterbitkan oleh PTS Islamika berdasarkan 4 jilid kitab Fatawa al-Mu’ashirah tersebut. Bagi menjadikan buku ini lebih mesra pengguna dari segi saiz, berat dan harga, pihak PTS Islamika telah membahagikan setiap jilid kepada 4 buah siri buku yang berasingan. Ini menjadikan keseluruhan siri buku adalah 16 buah. Namun begitu, sepanjang proses ini, susunan kandungan setiap bahagian dan bab dikekalkan.

Pembahagian 4 jilid kepada 16 buah siri buku berkenaan adalah seperti berikut;

1)      Jilid 1: 
Siri 1: al-Quran, Hadith & Akidah
Siri 2: Ibadah
Siri 3: Wanita dan Keluargaan
Siri 4: Hubungan Kemasyarakatan

2)      Jilid 2:
Siri 1: Al-Quran, Hadith, Fiqh, Ibadah dan Akidah
Siri 2: Wanita dan Keluargaan
Siri 3: Hubungan Kemasyarakatan
Siri 4: Fiqh Perubatan, Politik dan Pentadbiran

3)      Jilid 3:
Siri 1: Al-Quran, Hadith dan Usul Fiqh
Siri 2: Akidah, Ibadah, Wanita dan Keluarga
Siri 3: Hubungan Kemasyarakatan, Politik, Pemerintahan dan Perubatan
Siri 4: Fiqh Minoriti

4)      Jilid 4:
Siri 1: Al-Quran, Hadith dan Usul Fiqh
Siri 2: Akidah dan Perkara Ghaib
Siri 3: Ibadah, Wanita dan Keluarga
Siri 4: Masyarakat, Media, Politik, Pemerintahan, Perubatan dan Kesihatan

Pembahagian di atas merupakan pembahagian jilid dan siri buku ini sebagai yang ditetapkan oleh pihak penerbit. Namun begitu, berdasarkan maklumat yang diperolehi sehingga kini hanya 10 siri sahaja yang telah diterbitkan, iaitu keseluruhan jilid 1 ( 4 siri) dan jilid 2 (4 siri) dan sebahagian jilid 3 (hanya siri 1 dan 2 sahaja).

Penyusunan buku ini agak menarik dan menyenangkan pembaca untuk membuat rujukan dan mendapat maklumat. Namun begitu, satu kekurangan yang dirasai penulis ialah pihak penterjemah / penerbit hanya menyebutkan terjemahan hadis sahaja dalam buku ini, tanpa melampirkan teks (matan) hadis yang berbahasa Arab yang disebut dalam buku asalnya ini.  Mungkin perkara ini sengaja dilakukan bagi mengurangkan ketebalan buku ini.

Semoga penerbitan buku ini akan disambung lagi …. Semoga bermanfaat.

1 comment:

  1. According to Stanford Medical, It's indeed the ONLY reason this country's women live 10 years more and weigh 19 kilos less than we do.

    (And realistically, it has totally NOTHING to do with genetics or some hard exercise and EVERYTHING related to "HOW" they eat.)

    P.S, What I said is "HOW", and not "WHAT"...

    Tap on this link to see if this easy questionnaire can help you release your true weight loss possibility

    ReplyDelete